Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - DSB IC3 (7 bred)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSB IC3 (7 bred)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DSB IC3 (7 bred)
    Sendt: 01-August-2019 kl. 23:36
DSB IC3

Min model har aldrig været præsenteret på Se min nyeste skabning på grund af enten manglende hæderlige fotografier eller renderer, så det råder jeg nu bod på...

Min model:

Bygget med fysiske klodser af undertegnede og rigtig mange andre Smile

Skala: 1:54
Længde: 140 knopper (MFA 46 - FF 40 - MFB 46)
Bredde: 7 knopper
Klodsforbrug: 2.084 (9v) eller 2.079 (PF)
Drift: 2 x 9v eller 2 x PF togmotorer med 2 x batteribokse
Designet: 2017 (og gennemtestet i fællesskab med Knud Ahrnell Albrechtsen)

Mulighed for lys i alle frontlygter og vogne.

Byggevejledning:


Den oprindelige hvid/rød farve for 1990erne:





Det lidt for store rum mellem vognene er desværre nødvendigt for at toget kan kører glat igennem R40 kurverne:



Adgang til interiøret med plads til 54 siddende minifigs og 2 lokomotivfører foruden 2 cykler, stående passagerer og togfører:



PF variant (FF vognen) med 2 IR Receiver, 2 batteribokse og 1 polaritets switch:



Byggeteknik for skydedørene til toiletterne - drejes Pneumatic T elementet 90° bagved sæddet holdes skydedøren fastlåst og derved lukket:



Youtube video af Knud Ahrnell Albrechtsen:


Redigeret af Dennis.Tomsen - 08-Maj-2022 kl. 02:15
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 19:07
Flot model - især fronten, men ja den store afstand mellem de 3 vogne giver et forkert udtryk.
Lars Kristensen
Til top
Jesper.Thuesen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 29-Maj-2006
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 5515
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 22:41
Lækkert, lækkert tog.
Må dog give Lars K. ret - der er noget ved de mellemrum, som skærer i øjnene.
Har dog ikke lige en løsning.

Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator


"People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!"
Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894)

Til top
Nikolai.O.M.Nissen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Herning
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 403
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikolai.O.M.Nissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 21:56
Har du ellers prøvet at anvende elastikker til at holde vognene sammen og derved skabe kortere afstand mellem vognene? Kan godt se hvordan det kunne blive svært med den størrelse og vægt...
Nikolai Nissen
Min flickr profil

Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2019 kl. 01:23
Citat: Nikolai.O.M.Nissen Nikolai.O.M.Nissen skrev:

Har du ellers prøvet at anvende elastikker til at holde vognene sammen og derved skabe kortere afstand mellem vognene? Kan godt se hvordan det kunne blive svært med den størrelse og vægt...


Nej, simplicitet og driftsikkerhed var det vi gik efter da gennemtestede toget i forbindelse med byggevejledningerne - plus jeg var ved at drive Knud til vanvid med min perfektionisme LOL

Redigeret af Dennis.Tomsen - 04-August-2019 kl. 01:23
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Søren.S.Sanderhoff Se drop down
Klods
Klods


Medlem siden: 22-Juni-2013
Sted: Danmark
Region: Sydsjælland
Status: Offline
Point: 108
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren.S.Sanderhoff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2019 kl. 13:10
Havde Esben ikke løst problemet med afstanden i sit 3. gen. S-tog?
Ellers flotte og detaljerige billeder.
Søren S. Sanderhoff
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2019 kl. 14:30
Citat: Søren.S.Sanderhoff Søren.S.Sanderhoff skrev:

Havde Esben ikke løst problemet med afstanden i sit 3. gen. S-tog?
Ellers flotte og detaljerige billeder.

Jo, men hans byggeteknik passede ikke ind i dette byggeri 🙂
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Andreas.Kvant Se drop down
Panel
Panel


Medlem siden: 06-Marts-2016
Sted: Malmö
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 772
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andreas.Kvant Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2019 kl. 15:29
Dags att slänga r40 kurvorna o köra på större sväng radie...
Andreas Kvant
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2019 kl. 15:49
En af de vigtigste mål for toget har været at det skulle være praktisk for andre at bygge og køre via byggevejledningerne, så über avanceret løsninger eller custom skinner bør ikke være en forudsætning og har hellere ikke været det. Det må folk selv nørkle med derhjemme 🙂
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1812
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2019 kl. 16:29
Citat: Søren.S.Sanderhoff Søren.S.Sanderhoff skrev:

Havde Esben ikke løst problemet med afstanden i sit 3. gen. S-tog?
Ellers flotte og detaljerige billeder.

Det er godt nok mange år siden jeg har bygget kortkoblinger til tog Big smile Men jeg kan ikke lade en udfordring gå min næse forbi...

Dennis' tog er fantastisk og jeg er helt med på at modellen/instruktionerne er lavet så den er let at bygge og driftssikker til udstillinger. Men hvis nogen skulle have lyst til at bygge en tættere kobling, så burde nedenstående simple princip fungere (afstande, elastikker osv. skal muligvis justeres når vogne i rigtig længde og tyngde kommer på). Afstanden mellem vognene er reduceret fra tre til én knop og vognene kommer ikke til at røre hinanden i kurverne, de rører kun den fælles boogie på bagsiden. Billederne bør være selvforklarende, hele tricket er skjult under vognen Wink

Hvis der er nogen der prøver det af på IC3-modellen, vil jeg gerne høre erfaringerne.




 



Esben
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2019 kl. 17:08
Den løsning har jeg tænkt mig at teste, Esben Thumbs Up

Man skulle næsten tror du havde kigget i byggevejledningen Smile

Redigeret af Dennis.Tomsen - 04-August-2019 kl. 17:20
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-Marts-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3906
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2019 kl. 23:41
Jeg har en gang set et tog hvor disse  blev brugt til at lave kortkoblinger 

Brick, Modified 1 x 2 x 2 1/3 with Spring Unit
2605C01
Og så med en pind i det hvide hul 


Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.078 sekunder.