Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - De Arkitektoniske Stilarter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

De Arkitektoniske Stilarter

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3368
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (5) Tak(5)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: De Arkitektoniske Stilarter
    Sendt: 23-Juli-2019 kl. 16:18
Jeg interesserer mig meget for arkitektur og historie. Derfor tænkte jeg, at det kunne være en spændende udfordring at prøve at bygge en LEGO model i alle de forskellige arkitektoniske stilarter, som findes. Hurtigt indså jeg, at det ikke var muligt, da der findes mange hundrede forskellige arkitektoniske stilarter. Så jeg måtte udvælge de mest interessante. Det endte med, at jeg byggede 21 modeller.

Bygningerne måtte ikke være for store. Hver bygning står derfor på en 32x32 baseplate. Det var en udfordring at bygge alle bygningerne i en så lille udgave. 

Alle bygningerne er bygget med interiør. Bygningerne har ingen bagvæg, hvilket gør det muligt at kigge ind. 

Foran hver bygning har jeg placeret nogle minifigurer, som passer til stilarten.

De 10 første bygninger illustrerer vestlig arkitekturs historiske udvikling fra det antikke Grækenland frem til moderne tid.

Den første bygning er bygget i græsk stil. Den er inspireret af arkitekturen i det antikke Grækenland:



Den næste bygning er bygget i romersk stil. Den er inspireret af Colosseum i Rom:




Den næste bygning er bygget i byzantinsk stil. Den er inspireret af de gamle byzantinske kirker, som man bl.a. kan se i Athen:




Den næste bygning er bygget i romansk stil. Det var den dominerende stilart i Europa i den tidlige middelalder frem til år 1200.





Den næste bygning er bygget i gotisk stil. Det var den dominerende stilart i Europa fra år 1200 frem til år 1500. Gotisk stil er kendt for de spidse buer.






 
Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Helgi.Toftegaard Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Bestyrelsessuppleant

Medlem siden: 20-Februar-2013
Sted: DK
Region: Hovedstadsområdet
Status: Online
Point: 1491
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Helgi.Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 16:35
Det er bare så flot og gennemført, Lasse!
Helgi
Til top
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3368
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 16:45
Den næste model er bygget i den stilart, som hedder teglstensgotik. Det er en variant af den gotiske stilart, hvor bygningerne er bygget af røde teglsten. Det var den dominerende stilart i Nordeuropa i perioden 1200-1500. Mange danske kirker er bygget i denne stilart, bl.a. Roskilde Domkirke og Århus Domkirke.




Den næste model er bygget i renæssance stil. Renæssancen begyndte i Italien i 1300-tallet. I Danmark var det den dominerende stilart i 1500-tallet og 1600-tallet. Bl.a. er Rosenborg Slot og Frederiksborg Slot bygget i renæssance stil. Min model er inspireret af den nordeuropæiske renæssance-arkitektur, hvor bygningerne blev bygget af røde teglsten:






Den næste model er bygget i barok stil. Det var den dominerende stilart i Europa i 1700-tallet:





Den næste model er bygget i nyklassicisme. Det var den dominerende stilart i Europa og USA i begyndelsen af 1800-tallet. Nyklassicismen er inspireret af arkitekturen i det antikke Grækenland og Rom.



Den sidste model er bygget i moderne stil. Der findes mange forskellige stilarter inden for moderne arkitektur. Jeg valgte at bygge en bygning i den stilart, som hedder International Style. Bygningen skal forestille en kontorbygning fra midten af 1900-tallet:



  



Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3368
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 17:20
De 10 første bygninger illustrerer vestlig arkitekturs historiske udvikling fra det antikke Grækenland frem til moderne tid. 

De næste 11 modeller illustrerer arkitektur fra forskellige lande.

Den første af disse bygninger er bygget i nordisk stil. Den er inspireret af de norske stavkirker fra begyndelsen af middelalderen:




Den næste bygning er bygget i russisk stil. Den er inspireret af Vasilij-Katedralen i Moskva:




Jeg fandt ud af, at et Minecraft sværd kan sidde fast i et glas. Så ligner det et kors, som man kan sætte på toppen af en russisk løgkuppel:


Den næste bygning er bygget i nabatæisk stil. Den er inspireret af templerne i Petra i Jordan:



Den næste bygning er bygget i maurisk stil. I perioden fra år 711 frem til 1492 var store dele af Spanien under muslimsk herredømme. Her blev der bygget bygninger i en særlig stilart, som kaldes for maurisk stil.


Maurisk stil er kendt for, at buerne er formet som hestesko:


Indvendigt er min mauriske bygning inspireret af moskéen i Cordoba:


Det var meget vanskeligt at få buerne til at have striber. Men til sidst lykkedes det for mig at finde en løsning. Jeg endte med at bruge pølser:


Den næste bygning er bygget i en meget ukendt stilart. På engelsk hedder det Sudano-Sahelian Architecture. Jeg tror ikke, at stilarten har noget navn på dansk. Stilarten stammer fra Mali i Afrika. Min model er inspireret af Den Store Moské i Djenné i Mali:




 

Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 17:28
Lasse, du er uhyggeligt dygtig.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
C.Bennedsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 05-Oktober-2005
Sted: Denmark
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 3765
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Bennedsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 17:38


Wauw, hvor er det fedt lavet Lasse!! Endnu et mesterværk fra din hånd!!

Det er også fedt for os, som måske ikke kender til alle typer stilarter - vi har set dem, men kender ikke navnene... Det er jo ren historie undervisning!!

Fede modeller, og top-klasse bygge teknikker!!
Caspar Bennedsen
LEGO Certified Professional
Onsite Event Manager - Skærbæk Fan Weekend
Core team - LEGO Festival of Play
Til top
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3368
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 17:46
Den næste bygning er bygget i armensk stil. Armenien var det første land i verden, som indførte kristendommen som statsreligion. Det skete allerede i år 301. I dag er Armenien et af de eneste lande i Mellemøsten, som stadig er kristne. I Armenien ligger der mange smukke kirker. De er bygget i en særlig stilart. Dette har jeg forsøgt at illustrere med denne model. Taget var meget vanskeligt at bygge.





Den næste bygning er bygget i osmannisk stil. Min model er inspireret af de mange smukke moskéer i Istanbul:




Den næste bygning er bygget i persisk stil. Min model er inspireret af de mange smukke moskéer i Iran og Usbekistan:




Den næste bygning er bygget i kinesisk stil. Min model er inspireret af Den Forbudte By i Beijing:




Den næste bygning er bygget i japansk stil. Min model er inspireret af Himeji-borgen i Japan:




Oprindeligt var det meningen, at der kun skulle være 20 modeller. Men i januar var jeg i London, hvor jeg så et hindutempel. Dette gav mig inspiration til at bygge en bygning i hinduistisk stil. Derfor endte der med at være 21 bygninger bygget i forskellige arkitektoniske stilarter.



Inde i templet har jeg bygget en statue af den hinduistiske gud Ganesha, som har et elefanthoved og fire arme. Han er en af de mest populære hinduistiske guder:




  
Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 19:29
De arkitektoniske stilarter er helt i top og superfedt, Lasse Thumbs Up
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Søren-Johansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 18-Marts-2012
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 5799
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren-Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 19:59
Det er meget flot Lasse. Så det til KF og kunne hurtigt placere dig som byggeren. Meget stilrent.
Søren Johansen
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 21:30

Som jeg har sagt før... Du er en mesterbygger i absolut verdensklasse... 

Der er så mange fede detaljer og byggeteknikker, og det er så gennemført, at man næsten ikke kan vælge en favorit... Men jeg kan godt lide måden du opnåede de stribede buer, samt dørportalerne, der er lavet af vippe-led...  Men det er bare nogle få favoritter...
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Henrik.Hansen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 01-April-2005
Sted: Denmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 1994
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 21:41
Hold Kæft hvor er det et godt byggetema du har fået sat sammen lasse, uden at kende alle byggetemaer, kan man sagtens genkende stilen og supergod baggrundshistorie om bygningerne Thumbs Up
Henrik Hansen



" Skal den spændetrøje virkelig stramme så meget !! "



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
NielsOttoHansen Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 23-Oktober-2008
Sted: Denmark
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 151
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NielsOttoHansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 22:17
Du er bare mesteren , det er så flot og gennemført.
Niels Otto Søndertoft Hansen
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Juli-2019 kl. 00:19
Som andre nævner, så er der alt for mange at give en kommentar, fordi du har så mange unikke byggestile - eller alt for mange klodser ;-) Jeg synes især det røde hus er fyldt med mange flotte detaljer. Ydervæggen af Coluseum er også flot. Din brug af technic dele i kirke porten, blot for at nævne tre.
Lars Kristensen
Til top
Nicolai.Kej.Zinck Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 25-November-2013
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 1851
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolai.Kej.Zinck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Juli-2019 kl. 18:31
Byggerierne er endnu engang af høj kvalitet! Det ser jo bare godt ud, når det kommer fra din hånd.

Samtidig er dine opslag er på forum super gennemførte. Du har historien om din interesse og om byggeriet, du lægger masser af tid i at lave og finde de billeder, der præsenterer modellerne bedst.

Super godt arbejde over hele linjen Clap Clap Clap
- Medhjælper på BYGGEBLADET (blad@byggepladen.dk)
Til top
K.Gabriel Se drop down
Panel
Panel


Medlem siden: 24-Juli-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 933
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K.Gabriel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Juli-2019 kl. 21:33
Simpelthen fantastisk, og så gør du os også en lille smule klogere samtidig. Elsker elefanten.
K.Gabriel
Til top
Jakob.Emiliussen Se drop down
Klods
Klods


Medlem siden: 06-Juli-2019
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 188
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakob.Emiliussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-August-2019 kl. 06:51
Jeg så dem på Klodsfest - virkelig flot synes jeg! Og, et rigtigt interessant projekt! Tak fordi du deler din kreativitet :-)
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-August-2019 kl. 20:13
Super flot Clap Sikke et arbejde Smile
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.109 sekunder.