Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Kulindadromeus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kulindadromeus

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (6) Tak(6)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kulindadromeus
    Sendt: 22-Juli-2019 kl. 17:10

Så er der faktisk noget at se. Jeg droppede mit fregat-projekt efter Legoworld 2019 til fordel for en ekstra dinosaur i fuld størrelse. Der er derfor ingen gættekonkurrence denne gang.

Dette er halvvejspunktet. Dinosauren selv er af arten Kulindadromeus zabaikalicus, og den ville have været fuldstændigt kedelig og ubetydelig, hvis den ikke var blevet fundet med hele fjerdragten intakt. Kulindadromeus hører også til i den modsatte ende af stamtræet i forhold til moderne fugle. Fundet indikerer derfor, at protofjer fandtes i den fælles forfader til alle dinosaurer.

Jeg regner med, at kræet bliver klart til Legoworld 2020 i København, sammen med den gamle Velociraptor mongoliensis.

Og så synes jeg også, at den ser ret sød ud.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Juli-2019 kl. 20:18

Wow, den er fed! Flot effekt med fjerene ovenpå hovedet...
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 00:14
Noget af en krabat den lille fugl. Farverne matcher de den "originale". Får den rigtige ben, eller bliver det en stand? 
Lars Kristensen
Til top
Knud.A.Albrechtsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-November-2012
Sted: Danmark
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 2608
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.A.Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 06:05
Flot
Bliver spændende at se færdig
Knud Ahrnell Albrechtsen

http://www.snakebyte.dk/lego
Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2019 kl. 07:34
Farverne er ikke originale, da vi ikke kender dem. Det er faktisk lidt af et teknisk problem, fordi der potentielt kunne komme en melanosom-analyse når som helst og fortælle mig, at hele modellen er forkert, eftersom fjerene er bevaret. Jeg har bare valgt at krydse fingre og satse på, at der ikke kommer en farveanalyse af kræet.

Den står på en søjle, ligesom foregængeren, men den får også ben. I modsætning til den sidste kommer der til at være et led mellem bækkenet og lårbensknoglen. Jeg skal bare lige finde en måde at sætte den ind på...
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-December-2019 kl. 17:54
Så er det sidste kræ, og den nye modulære plade, færdig og klar til udstilling. Der mangler stadig et par småting, i form af 2 nye skilte. Jeg mangler også at bygge en god forklaring af, hvordan stratigrafi virker, men det er i bagatel afdelingen.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-December-2019 kl. 19:00
Det jo en bette en i forhold til den første. Det nogle fine proportioner, om end farverne skær lidt - men det jo kunsterisk frihed. Arbejder du til dagligt med fosiler?
Lars Kristensen
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-December-2019 kl. 19:05
Wow, den er fed! Meget fine, organiske former... 👍🏻
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Nikolai.O.M.Nissen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Herning
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 403
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikolai.O.M.Nissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-December-2019 kl. 19:14
Virkelig flot model! Det ligner jo næsten at de tiles der sidder på nakken af den bøjer Smile
Nikolai Nissen
Min flickr profil

Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-December-2019 kl. 22:19
Hej Lars. Ja, jeg er uddannet geolog med et speciale i palæontologi, studiet af uddøde dyr. Jeg arbejder dog ikke med dinosaurer, da vi praktisk talt ikke har nogen i Danmark.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
Jesper.Petersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 01-September-2014
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1547
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jesper.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-December-2019 kl. 21:36
Skønt at se endnu en dinosaur fra din hånd. Som Rene skriver, er det nogle fine organiske former.
Og imponerende i betragtning af, at det nærmest strider totalt imod LEGO klodsers kantede natur.
Også stor ros til dit jetstenssorte fodstykke. Det giver et roligere indtryk og en fantastisk kontrast.

Men som Lars antyder, er det en kras farvesammensætning - især Sand Green mod Reddish Brown.
Jeg formoder, at du har dine grunde til at vælge, som du gør. Jeg har selv lavet en kort billedsøgning.
Kun få rekonstruktioner har grønne farver, og de ligner mere algebelægninger på de brune protofjer.
Mange har kun hvide, lysebrune, rødbrune og mørkebrune farver, som du let kunne lave med LEGO.

Det er ganske interessant, at du supplerer velociraptoren med en over dobbelt så gammel dinosaur.
Forslugent rovdyr mod fredelig planteæder. Er det slutningen og begyndelsen på fjerede dinosaurer?

Jeg glæder mig helt vildt til at komme til LEGO World og få forklaret, hvad stratigrafi er og kan gøre. Smile


Redigeret af Jesper.Petersen - 02-December-2019 kl. 21:44
Jesper Petersen
Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 13:52
Hej folkens. Jeg er super glad for den brede respons fra jer, og jeg har et par svar til jer.

Først og fremmest er der farverne. Jeg valgte kombinationen af brun og tanggrøn, delvist fordi jeg rigtigt godt kan lide den tanggrønne, men også fordi jeg havde en del af den til overs efter sidste tur på Legoworld 2019. Jeg har ikke forfærdeligt mange penge at jonglere rundt med i øjeblikket, så jeg er nød til at bygge med, hvad jeg har og så forsøge at fylde hullerne ud. Selve mønsteret passer som counter-shading, hvilket er fundet på et par få dinosaurer.

Jeg kan meget vel have dummet mig totalt her, da Kulindadromeus er fundet med fjer, hud og hår. Jeg kan derfor risikere (og er ret skrækslagen for), at der kommer en melanosom analyse og dermed de virkelige farver. Velociraptoren burde være sikker, da den kun er fundet som knogler.

Ideen med at vælge Kulindadromeus er, at jeg ud fra den kan fortælle en bred historie og fjer og vise, at alle dinosaurer potentielt kunne have dem. Faktisk mangler jeg kun en Anurognatisk flyveøgle. Der er en af dem som måske også har både hår og meget simple fjer. Det er ikke et særligt stort projekt, da denne familie flyveøgler er på størrelse med moderne flagermus, og vi kender deres farver. Så ville jeg faktisk kun mangle en moderne fugl, men der har jeg legos egen rødhals.


Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
Niels.J.Smedegaard Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 21-April-2018
Region: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 945
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels.J.Smedegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 17:37
Totalt nørdet.
Dejligt ;)
 
Flotte modeller.
Mvh
Niels
Lego Abuser Group
Til top
Jesper.Petersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 01-September-2014
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1547
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jesper.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 22:42
Tak for udmærket svar, Thorbjørn.

Til oplysning for andre uindviede har jeg lige slået counter-shading op.
Det betyder nuancer, der ophæver skyggevirkningen af indfaldende lys.
Typisk lys på undersiden og mørk på oversiden med glidende overgang.
Derved fremstår dyret diffust i stedet for som et tredimensionelt objekt.

Under de rette omstændigheder vil kræet så være perfekt camoufleret.
F.eks. i en sø med isflager og råddent tang og halen klemt mellem sten. Wink




Redigeret af Jesper.Petersen - 03-December-2019 kl. 22:46
Jesper Petersen
Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-December-2019 kl. 10:31
Billedet med modsatte farver ser så funky ud, at jeg næsten burde bygge en tredje dinosaur i lilla, lyseblå og hudfarve, bare for at vende farverne på hovedet.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-December-2019 kl. 12:23
Flot, seriøs indsats der Thumbs UpClap
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Jeppe.Schmidt Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 27-Februar-2011
Region: Sydsjælland
Status: Offline
Point: 744
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jeppe.Schmidt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-December-2019 kl. 19:55
Wauw!.. det er godt, at du har meget plads Tongue
De ser rigtig flotte ud
Jeppe Schmidt
Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-December-2019 kl. 10:57
Teknisk set har jeg ikke en hylende fis plads, men hele samlingen bor i min far kælder, hvor der faktisk er god plads.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.109 sekunder.