Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Odense Banegård
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Odense Banegård

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (7) Tak(7)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Odense Banegård
    Sendt: 23-Marts-2019 kl. 07:58
Mit byggeprojekt Odense Banegård har efterhånden fået et sådan omfang, at jeg ikke mere synes det høre til i min lange tog-føljeton, men fortjener en egen tråd i den åbne del i stedet for den lukkede del af forum, da det har ligeså megen relevans for bygningsværk som for tog - og bare folk i almindelighed.

Det er hellere ikke længere udelukkende et digitalt projekt, men også så småt på vej til at blive bygget med fysiske klodser. Lidt af en udfordring, men god opbakning allerede Thumbs Up

Jeg deler gerne ud af min erfaringer undervejs med status, byggeteknik, indkøb og andet, men suger også gerne andres erfaringer og konstruktive kritik til mig - især hvad angår store byggerier (!)


Færdige resultat den 29-Marts 2019

Odense Banegård

Banegården blev tegnet af arkitekt Heinrich Wenck og bygget i 1913-1914.

Den afløste byens første (ligeså flotte) togstation, som var blevet for lille, og fungererede som sådan indtil den selv blev afløst i 1995.

Bygningen blev senere købt af Odense Kommune, renoveret og husede byens musikbibliotek frem til udgangen af 2017.


Min model:

Skala: Minifig eller omtrent 1:50
Omfang: 3 x 8 baseplates 32 x 32
Klodsforbrug: >23.500
Tidsforbrug: 20 dage eller >100 timers digitalt byggeri
Forberedt til Moduverse

Stueetagen består af 1 hovedbygning og 2 fløje, som alle kan skilles fra hinanden.

Taget består af 6 sektioner som alle kan fjernes, hvilket giver adgang til bygningens indre.

Perronen består af utallige sektioner som alle kan klikkes sammen med technic pins for bedre stabilitet og nemmere transport.

Den var oprindeligt tænkt udelukkende som et digitalt projekt, så allerede fra starten ønskede jeg et fuldt-udbygget interiør. Større klodsforbrug eller ej Smile
Den er derfor ligeså 'pæn' indeni som udenpå, men udover flisebelagt ventesal, få døre og to trapper, så er interiøret endnu ikke designet.
Modsat resten, så forbliver interiøret nok i det digitale domæne, da det jo ikke kan ses på udstillinger, og herhjemme er der desværre ikke plads til andet end nedpakning det meste af tiden.

Renderingerne er fra stud.io og tager hver især små 3-4 timer for min forholdsvis kraftige computer, hvilket klart skyldes den højeste setting muligt og en opløsning på 4800x3600 pixels (!)
Langt over hvad forum giver mulighed for at vise, så for de nysgerrige kan jeg kun opfordrer til at besøge min flickr-konto Wink

https://www.flickr.com/photos/93468412@N08/47477831591/in/photostream/


Forside:
Vender ud mod en af Odenses mange gamle parker, Kongens Have, kun adskilt af vej (og letbane fra 2021 - såfremt den altså nogensinde bliver færdig).



Bagside:
Et mix af hvordan stationen har set ud gennem tiderne suppleret med lidt moderne udstyr, da den ikke længere benyttes som sådan og området er fyldt op med cykler den dag i dag.




Højre side:
Vender mod musikhuset Posten (ex. Rytmeposten) som oprindeligt var pakkeposthus i samme arkitektoniske stil. De to bygninger ligger tæt på hinanden og er kun adskilt af et lille område, som i dag benyttes til (flisebelagt) parkering.




Venstre side:
Vender mod Danhostel Odense City eller hvad der er tilbage efter at øjebæet Odense Banegård Center havde brug for pladsen, da den nye station blev bygget i 1995.



Det store ur foran:




Hoveddørspartiet ud til perronen:



De runde tilbygninger til højre og venstre (inklusiv spiral-trapperne):




Lygtepælene...åbenbart Philips Helios' Big smile



Skalerbart træ (og blomsterbed):




Redigeret af Dennis.Tomsen - 13-Marts-2021 kl. 14:34
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Marts-2019 kl. 19:07
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Min overflytning af indlæg nedenunder er ikke særlig elegant, men så må webmaster træde til Big smile

Nogle gange får man bare en fiks idé, som viser sig at være alt andet end smart Embarrassed
Om ikke andet er jeg ferm til at give mig selv ekstra arbejde LOL

Så på kraftig opfordring har jeg ført indlæggene tilbage igen til deres oprindelige placering, men fortsætter fremover i tråden her Smile


Redigeret af Dennis.Tomsen - 23-Marts-2019 kl. 19:23
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Marts-2019 kl. 18:36
Opdateret med screenshots af det færdige design.

Ja, det er forberedt til Moduverse Wink

Det hele er ved at blive renderet i bedste kvalitet, men med >23.000 klodser tager det tid for selv en forholdsvis kraftig computer Embarrassed

Næste skridt er design af perronerne og indkøb af klodser til den fysiske udgave Smile




Redigeret af Dennis.Tomsen - 26-Marts-2019 kl. 19:39
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Marts-2019 kl. 14:28
Så kom første batch klodser i dag - når ens samling af en bestemt farve går fra få til...flere Big smile






Redigeret af Dennis.Tomsen - 27-Marts-2019 kl. 14:28
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Thomas.Mouridsen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 24-Juli-2015
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 1042
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.Mouridsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Marts-2019 kl. 19:46
Det ser bare mega godt ud det du får lavet der Smile Super fedt du vælger at bygge den i rigtige klodser, glæder mig til at se den IRL. Hvad er tidsplanen? Klodsfest 2020? 
Thomas Mouridsen

Link til Flickr
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Marts-2019 kl. 19:47
Ja, 2020 indtil videre.

I så stort et byggeri har detaljerne det desværre med at forsvinde, selv med en superhøjopløst rendering (langt over hvad forum tilbyder).
Her kommer fysiske klodser nok bedre til rette Smile

Redigeret af Dennis.Tomsen - 27-Marts-2019 kl. 19:53
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Daniel.Andersen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 18-August-2009
Sted: Denmark
Region: Sydsjælland
Status: Offline
Point: 3358
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Daniel.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Marts-2019 kl. 20:16
Skal du bruge en masse standart redich Brown. Så kan jeg sikkert hjælpe
At bygge med LEGO er som at male i 3D
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Marts-2019 kl. 20:26
Citat: Daniel.Andersen Daniel.Andersen skrev:

Skal du bruge en masse standart redich Brown. Så kan jeg sikkert hjælpe

Jeps, især 2 x 4 og 1 x 8.
De lidt over 1.500 reddish brown 1 x 1 erlinger, 1 x 1 og 1 x 4 supererlinger er undervejs LOL




Redigeret af Dennis.Tomsen - 27-Marts-2019 kl. 20:31
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Daniel.Andersen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 18-August-2009
Sted: Denmark
Region: Sydsjælland
Status: Offline
Point: 3358
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Daniel.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Marts-2019 kl. 20:35

Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Citat: Daniel.Andersen Daniel.Andersen skrev:

Skal du bruge en masse standart redich Brown. Så kan jeg sikkert hjælpe

Jeps, især 2 x 4 og 1 x 8.
De lidt over 1.500 reddish brown 1 x 1 erlinger, 1 x 1 og 1 x 4 supererlinger er undervejs LOL




Jeg har flest 1x6 og 1x4 men finder ud af hvad jeg har af de efterspurgte i de kommende dage, så kan vi sikkert finde en pris vi begge kan leve med.
At bygge med LEGO er som at male i 3D
Til top
Daniel.Andersen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 18-August-2009
Sted: Denmark
Region: Sydsjælland
Status: Offline
Point: 3358
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Daniel.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Marts-2019 kl. 21:04
Skal lige være sikker på du godt kan bruge brugte. De er højst pragt een gang. I kort tid.
Har du overblik over hvor mange du skal bruge af hver slags?
At bygge med LEGO er som at male i 3D
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Marts-2019 kl. 21:10
Citat: Daniel.Andersen Daniel.Andersen skrev:

Skal lige være sikker på du godt kan bruge brugte. De er højst pragt een gang. I kort tid.
Har du overblik over hvor mange du skal bruge af hver slags?


Brugt er fint, slidt er ikke Smile
Og ja, jeg ved præcist hvor mange, jeg skal bruge, ned til den enkelte klods.
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Marts-2019 kl. 15:52
Første indlæg kraftigt opdateret med renderinger og andet Big smile
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Henrik.Kunz Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 10-Februar-2013
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 5393
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Kunz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-Marts-2019 kl. 12:26
Det ser super ud Dennis. Ja Moduvers bliver større og større. Herligt.ClapThumbs Up
Henrik Kunz
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-April-2019 kl. 01:26
Lidt mere lir inden perrondesignet er klar til fremvisning Smile

Infostander, billetautomat og sodavandsautomat (med Coca Cola, CULT o.a.):



Redigeret af Dennis.Tomsen - 13-Marts-2021 kl. 14:35
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Sacha.Erhardtsen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 18-Januar-2013
Region: Fyn
Status: Offline
Point: 1851
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sacha.Erhardtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-April-2019 kl. 09:49
Må vi poste lidt af dine billeder på Byggepladens Instagram profil, med henvisning til din Flickr?

Sacha Erhardtsen

(Ja, jeg taler meget)
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-April-2019 kl. 10:31
Ja da, pluk løs Sacha Smile
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 08:01
Så er designet af perronerne ved at være på plads Smile

En af mange kombinationsmuligheder, men baseret på perron for spor 2-3:

Længde: 256 knopper (eller 8 standard 32 x 32 baseplates)
Bredde (uden skinnemoduler):16+4 knopper overhæng
Bredde (med skinnemoduler): 48 knopper
Klodsforbrug (uden skinnemoduler): 5.157
Klodsforbrug (med skinnemoduler på hver side): 8.015




Designet er stærkt inspireret af dem på Odense Banegård, men skulle størrelsesforholdene være fuldstændigt som i virkeligheden, så skulle perronerne faktisk være dobbelt så brede og taget ligeså - altså 32 knopper (!)

Desværre passer så brede perroner på ingen måder ind i LEGO skinne-geometrien - selv ikke med uofficielle skinner, så det har været nødvendigt at 'cutte' det yderste af dem og taget for at holde tingene indenfor de 16+4+4 knopper, som der maksimalt kan være mellem parallelle skinner.

Altså nødvendigt, men øv og endnu mere øv Cry

Perronerne er også meget meget længere i virkeligheden, men her gør det nu mindre at indskrænke sig lidt Big smile

Designet er forberedt til Moduverse, men er i sig selv fuldt ud modulært og kan mixes på kryds og tværs.

Jeg håber på at bygge i hvert fald en perron, så den kan komme med til Skærbæk Fan Weekend i år som selvstændigt MOC - krydret med tog og hverdagsliv Smile


Redigeret af Dennis.Tomsen - 13-Marts-2021 kl. 14:39
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Knud.A.Albrechtsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-November-2012
Sted: Danmark
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 2608
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.A.Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 08:06
Du får travlt Wink
men det kommer da til at se godt ud Thumbs Up

Knud Ahrnell Albrechtsen

http://www.snakebyte.dk/lego
Til top
Jesper.Thuesen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 29-Maj-2006
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 5515
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 08:18
Altså - jeg bliver mere og mere imponeret over dit fantastiske og storslåede projekt. Clap
Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator


"People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!"
Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894)

Til top
Jakob.Hestbæk Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-November-2010
Sted: Danmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 2690
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakob.Hestbæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 12:45
Det sindsygt godt ud. 47

Hvad er dine idéer m.h.t. sporplan?

Til top
 Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.313 sekunder.