![]() |
Genveje: Hjemmesiden Om foreningen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download |
Kontingent
Husk at betale kontingent for 2024. Tryk her for at se om du har betalt: Har Jeg betalt? Oplysningerne opdateres regelmæssigt. Oprettet af: Jakob.Bindslet
|
Odense Banegård |
Besvar ![]() |
Side 123 6> |
Forfatter | ||
Dennis.Tomsen ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 03-Oktober-2010 Sted: Danmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 5216 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 23-Marts-2019 kl. 07:58 |
|
Mit byggeprojekt Odense Banegård har efterhånden fået et sådan omfang, at jeg ikke mere synes det høre til i min lange tog-føljeton, men fortjener en egen tråd i den åbne del i stedet for den lukkede del af forum, da det har ligeså megen relevans for bygningsværk som for tog - og bare folk i almindelighed.
Det er hellere ikke længere udelukkende et digitalt projekt, men også så småt på vej til at blive bygget med fysiske klodser. Lidt af en udfordring, men god opbakning allerede ![]() Jeg deler gerne ud af min erfaringer undervejs med status, byggeteknik, indkøb og andet, men suger også gerne andres erfaringer og konstruktive kritik til mig - især hvad angår store byggerier (!) Færdige resultat den 29-Marts 2019 Odense Banegård Banegården blev tegnet af arkitekt Heinrich Wenck og bygget i 1913-1914. Den afløste byens første (ligeså flotte) togstation, som var blevet for lille, og fungererede som sådan indtil den selv blev afløst i 1995. Bygningen blev senere købt af Odense Kommune, renoveret og husede byens musikbibliotek frem til udgangen af 2017. Min model: Skala: Minifig eller omtrent 1:50 Omfang: 3 x 8 baseplates 32 x 32 Klodsforbrug: >23.500 Tidsforbrug: 20 dage eller >100 timers digitalt byggeri Forberedt til Moduverse Stueetagen består af 1 hovedbygning og 2 fløje, som alle kan skilles fra hinanden. Taget består af 6 sektioner som alle kan fjernes, hvilket giver adgang til bygningens indre. Perronen består af utallige sektioner som alle kan klikkes sammen med technic pins for bedre stabilitet og nemmere transport. Den var oprindeligt tænkt udelukkende som et digitalt projekt, så allerede fra starten ønskede jeg et fuldt-udbygget interiør. Større klodsforbrug eller ej ![]() Den er derfor ligeså 'pæn' indeni som udenpå, men udover flisebelagt ventesal, få døre og to trapper, så er interiøret endnu ikke designet. Modsat resten, så forbliver interiøret nok i det digitale domæne, da det jo ikke kan ses på udstillinger, og herhjemme er der desværre ikke plads til andet end nedpakning det meste af tiden. Renderingerne er fra stud.io og tager hver især små 3-4 timer for min forholdsvis kraftige computer, hvilket klart skyldes den højeste setting muligt og en opløsning på 4800x3600 pixels (!) Langt over hvad forum giver mulighed for at vise, så for de nysgerrige kan jeg kun opfordrer til at besøge min flickr-konto ![]() https://www.flickr.com/photos/93468412@N08/47477831591/in/photostream/ Vender ud mod en af Odenses mange gamle parker, Kongens Have, kun adskilt af vej (og letbane fra 2021 - såfremt den altså nogensinde bliver færdig). ![]() Bagside: Et mix af hvordan stationen har set ud gennem tiderne suppleret med lidt moderne udstyr, da den ikke længere benyttes som sådan og området er fyldt op med cykler den dag i dag. ![]() Højre side: Vender mod musikhuset Posten (ex. Rytmeposten) som oprindeligt var pakkeposthus i samme arkitektoniske stil. De to bygninger ligger tæt på hinanden og er kun adskilt af et lille område, som i dag benyttes til (flisebelagt) parkering. ![]() Venstre side: Vender mod Danhostel Odense City eller hvad der er tilbage efter at øjebæet Odense Banegård Center havde brug for pladsen, da den nye station blev bygget i 1995. ![]() Det store ur foran: ![]() Hoveddørspartiet ud til perronen: ![]() De runde tilbygninger til højre og venstre (inklusiv spiral-trapperne): ![]() Lygtepælene...åbenbart Philips Helios' ![]() ![]() Skalerbart træ (og blomsterbed): ![]() Redigeret af Dennis.Tomsen - 13-Marts-2021 kl. 14:34 |
||
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
|
||
![]() |
||
Dennis.Tomsen ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 03-Oktober-2010 Sted: Danmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 5216 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nogle gange får man bare en fiks idé, som viser sig at være alt andet end smart ![]() Om ikke andet er jeg ferm til at give mig selv ekstra arbejde
![]() Så på kraftig opfordring har jeg ført indlæggene tilbage igen til deres oprindelige placering, men fortsætter fremover i tråden her ![]() Redigeret af Dennis.Tomsen - 23-Marts-2019 kl. 19:23 |
||
|
||
![]() |
||
|
Opdateret med screenshots af det færdige design.
Ja, det er forberedt til Moduverse ![]() Det hele er ved at blive renderet i bedste kvalitet, men med >23.000 klodser tager det tid for selv en forholdsvis kraftig computer ![]() Næste skridt er design af perronerne og indkøb af klodser til den fysiske udgave ![]() Redigeret af Dennis.Tomsen - 26-Marts-2019 kl. 19:39 |
||
|
||
![]() |
||
|
Så kom første batch klodser i dag - når ens samling af en bestemt farve går fra få til...flere
![]() ![]() ![]() Redigeret af Dennis.Tomsen - 27-Marts-2019 kl. 14:28 |
||
|
||
![]() |
||
Thomas.Mouridsen ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 24-Juli-2015 Region: Vestjylland Status: Offline Point: 1040 |
|
Det ser bare mega godt ud det du får lavet der
![]() |
||
![]() |
||
|
Ja, 2020 indtil videre.
I så stort et byggeri har detaljerne det desværre med at forsvinde, selv med en superhøjopløst rendering (langt over hvad forum tilbyder). Her kommer fysiske klodser nok bedre til rette ![]() Redigeret af Dennis.Tomsen - 27-Marts-2019 kl. 19:53 |
||
|
||
![]() |
||
Daniel.Andersen ![]() Liftarm ![]() Medlem siden: 18-August-2009 Sted: Denmark Region: Sydsjælland Status: Offline Point: 3358 |
|
Skal du bruge en masse standart redich Brown. Så kan jeg sikkert hjælpe
|
||
At bygge med LEGO er som at male i 3D
|
||
![]() |
||
|
Jeps, især 2 x 4 og 1 x 8. De lidt over 1.500 reddish brown 1 x 1 erlinger, 1 x 1 og 1 x 4 supererlinger er undervejs ![]() Redigeret af Dennis.Tomsen - 27-Marts-2019 kl. 20:31 |
||
|
||
![]() |
||
Daniel.Andersen ![]() Liftarm ![]() Medlem siden: 18-August-2009 Sted: Denmark Region: Sydsjælland Status: Offline Point: 3358 |
|
Jeg har flest 1x6 og 1x4 men finder ud af hvad jeg har af de efterspurgte i de kommende dage, så kan vi sikkert finde en pris vi begge kan leve med.
|
||
|
||
![]() |
||
|
Skal lige være sikker på du godt kan bruge brugte. De er højst pragt een gang. I kort tid.
Har du overblik over hvor mange du skal bruge af hver slags?
|
||
|
||
![]() |
||
|
Brugt er fint, slidt er ikke ![]() Og ja, jeg ved præcist hvor mange, jeg skal bruge, ned til den enkelte klods. |
||
|
||
![]() |
||
|
Første indlæg kraftigt opdateret med renderinger og andet
![]() |
||
|
||
![]() |
||
Henrik.Kunz ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 10-Februar-2013 Region: Vestsjælland Status: Offline Point: 5381 |
|
Det ser super ud Dennis. Ja Moduvers bliver større og større. Herligt.
![]() ![]() |
||
Henrik Kunz
|
||
![]() |
||
|
Lidt mere lir inden perrondesignet er klar til fremvisning
![]() Infostander, billetautomat og sodavandsautomat (med Coca Cola, CULT o.a.): ![]() Redigeret af Dennis.Tomsen - 13-Marts-2021 kl. 14:35 |
||
|
||
![]() |
||
Sacha.Erhardtsen ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 18-Januar-2013 Region: Fyn Status: Offline Point: 1825 |
|
Må vi poste lidt af dine billeder på Byggepladens Instagram profil, med henvisning til din Flickr?
|
||
Sacha Erhardtsen
(Ja, jeg taler meget) |
||
![]() |
||
|
Ja da, pluk løs Sacha
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
Så er designet af perronerne ved at være på plads
![]() En af mange kombinationsmuligheder, men baseret på perron for spor 2-3: Længde: 256 knopper (eller 8 standard 32 x 32 baseplates) Bredde (uden skinnemoduler):16+4 knopper overhæng Bredde (med skinnemoduler): 48 knopper Klodsforbrug (uden skinnemoduler): 5.157 Klodsforbrug (med skinnemoduler på hver side): 8.015 ![]() Designet er stærkt inspireret af dem på Odense Banegård, men skulle størrelsesforholdene være fuldstændigt som i virkeligheden, så skulle perronerne faktisk være dobbelt så brede og taget ligeså - altså 32 knopper (!) Desværre passer så brede perroner på ingen måder ind i LEGO skinne-geometrien - selv ikke med uofficielle skinner, så det har været nødvendigt at 'cutte' det yderste af dem og taget for at holde tingene indenfor de 16+4+4 knopper, som der maksimalt kan være mellem parallelle skinner. Altså nødvendigt, men øv og endnu mere øv ![]() Perronerne er også meget meget længere i virkeligheden, men her gør det nu mindre at indskrænke sig lidt ![]() Designet er forberedt til Moduverse, men er i sig selv fuldt ud modulært og kan mixes på kryds og tværs. Jeg håber på at bygge i hvert fald en perron, så den kan komme med til Skærbæk Fan Weekend i år som selvstændigt MOC - krydret med tog og hverdagsliv
![]() Redigeret af Dennis.Tomsen - 13-Marts-2021 kl. 14:39 |
||
|
||
![]() |
||
Knud.A.Albrechtsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 02-November-2012 Sted: Danmark Region: Midtjylland Status: Offline Point: 2587 |
|
Du får travlt ![]() men det kommer da til at se godt ud ![]() |
||
Knud Ahrnell Albrechtsen
http://www.snakebyte.dk/lego |
||
![]() |
||
Jesper.Thuesen ![]() Dæk ![]() Medlem siden: 29-Maj-2006 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 5515 |
|
Altså - jeg bliver mere og mere imponeret over dit fantastiske og storslåede projekt.
![]() |
||
Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator "People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!" Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894) |
||
![]() |
||
Jakob.Hestbæk ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 28-November-2010 Sted: Danmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 2614 |
|
Det sindsygt godt ud. ![]() Hvad er dine idéer m.h.t. sporplan? |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 6> |
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |