Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Spørg foreningens medlemmer
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Ny inden for lego
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny inden for lego

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mathias Nielsen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mathias Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny inden for lego
    Sendt: 05-Marts-2018 kl. 17:24
Jeg har leget meget med lego som barn, og er nu faldet over tanken, at bygge igen. Evt. bygge en by. 

Jeg har set mange youtube videoer, af folk som gør dette. 

De har altid utrolig mange klodser af samme slags som de bruger f.eks. til at bygge en klippevæg og osv. 

Hvor køber man alle de klodser henne? 

Er det "dyrt" at komme igang? 

Er stødt på udtrykket MOC, Hvad er dette? 

Håber i har tid og lyst til at hjælpe-

Mvh
Mathias Nielsen
Til top
Carina.K.Mi.Dauerhøj Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 21-Januar-2018
Sted: Køge
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 1299
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carina.K.Mi.Dauerhøj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Marts-2018 kl. 17:52
Hej Mathias.

Ja, at bygge med LEGO igen som voksen er mega cool.
Jeg har også haft en laaang periode, hvor jeg ikke byggede, det man vist kalder sin “dark age”

Jeg køber en del på Brick-link
https://www.bricklink.com/v2/main.page

Køb helst fra butikker indenfor EU, for at slippe for evt. ekstra told.

MOC står for : My Own Creation.
Altså ting, du selv designer udseendet af og bygger det.

“Dyrt”???? joooohhhh det ik verdens billigste hobby.
Især hvis man er vild med mange af de store sæt, der er udgivet, som fx. Modular husene.
Og det koster også lidt at købe ind på Brick link, når man ska ha mere end et par stykker sf hver klods

Men bar kom i gang, det er meeeega fedt!!

Mvh Carina
Carina Kyung Mi Dauerhøj
Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 6215
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Marts-2018 kl. 17:53
MOC betyder My Own Creation. Dvs noget der er bygget, uden vejledning. Det være sig fri fantasi, eller en kopi af en bygning fx.

Klodserne kan købes på Bricklink. Der kan være lidt tricky, at sætte sig ind i.
Ellers kan de købes hos LEGO selv. De sælger også løse klodser.
LEGO-Storen, i hhv København og Billund (LEGO House) har en væg med forskellige klodser. Det er ofte en prisfornuftig løsning, især med de mindre klodser. Bare husk at pakke bægrene godt, man betaler efter volumen, ikke vægt.

Du kan også melde dig ind i foreningen, mener det er 240,-/ år det koster. Det er en flad 20’ om måneden.
Vi har en årlig indkøbsaftale med LEGO. Her kan vi købe udvalgte klodser, til gode priser. Det kan dog have lidt lange udsigter, hvis du melder dig ind nu. Den foregår omkring årsskiftet, hvor klodserne bliver leveret noget senere.

Hvis du ikke har så mange klodser nu, så undersøg evt større blandede lots. Fx DBA eller Gul Og Gratis.
Selv startede jeg med 42kg blandede klodser, købt for 2000,- brugte klodser koster typisk omkring 50,-/kg, afhængig af stand. Her får du nok ikke så mange ens klodser, men en god blanding af alt muligt...

Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
LEGO Festival of Play - Fangalleriet ‘24
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-Marts-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3906
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Marts-2018 kl. 19:59
Kik på vores hjemmeside. Den er tilgængelig uden at du er medlem. 
Her er bl.a. en liste over de fleste forkortelser der anvendes i forbindelse med LEGO.

Kik under " Alt det andet" og  "links". 



Redigeret af Jørgen.Pedersen - 05-Marts-2018 kl. 20:02
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 09:51
Hej Mathias

Hvis du virkelig er interesseret i at bygge med LEGO klodser (MOCs eller officielle sæt), så skynd dig at melde dig ind i foreningen – som dansker er det nærmest det eneste rigtige for hurtigt at komme igang og få tips til at bygge og at spare penge på indkøb af klodser (som vi kalder elementer). Entusiasmen er virkelig stor her i foreningen og det er også en god tid at være AFOL (Adult Fan of LEGO), da det går rigtig godt for TLG (The LEGO Group), hvilket betyder at der er et godt udvalg af farver og elementtyper, og der kommer jævnligt nye, brugbare slags til sortimentet.

Jeg meldte mig (endelig) ind i 2008, efter at min bror havde være medlem i et par år. Ironisk nok var det mig selv der oprindeligt fik vakt hans interessere for hobbyen – det var i julen 2003, hvor jeg slæbte vores to flyttekasser med LEGO klodser fra barndommen op fra kælderen og sorterede det hele i 3-4 forskellige størrelser af fryseposer. Da han og vores anden bror dukkede op hos vores forældre et par dage senere, blev der bygget og det hele blev rodet rundt igen LOL men det var startskudet og vi kunne have været helt tidlige medlemmer af Byggepladen, hvis vi havde tænkt os om og var kommet meget hurtigere ud af starthullerne. Min pointe er: Lad være med at udskyde det hvis du det mindste er interesseret i hobbyen Smile

Velkommen!


Redigeret af Ulrik.Hansen - 06-Marts-2018 kl. 09:56
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Henrik.Christensen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-Marts-2012
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 4246
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Marts-2018 kl. 12:18
Hej Matias.
Jeg fik interessen tilbage i foråret 1998, da jeg og fruen syntes at vores ældste søn (knap 6 mdr. gammel) skulle lære at bygge, for at udvikle hans kreative sans.
Det endte med at vi med årene fik opbygget en samling, som gjorde at vi måtte leje et stort (syntes vi dengang) kælderrum.
I 2012 var vi til LEGO World, og jeg kom i snak med et af medlemmerne, han havde bygget Orange scene fra Roskilde festival, jeg havde selv arbejdet der i 14 år som scenevagt. Han fortalte om byggepladen, og den kommende Klodsfest i Roskilde. Det blev startsskuet til mit medlemskab.
2 år senere meldte fruen sig ind.
Vi står for Byggemødet på INSP i Roskilde. https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30120&title=byggemde-i-roskilde-p-insp-onsdag-d-14032018 Her kommer folk fra nær og fjern, og vi har en dejlig hyggeaften sammen.
Der er også andre Byggemøder rundt om i landet, hvor medlemmer står klar til at tage imod.
 
Jeg kan kun sige: Meld dig ind i Byggepladen og få en hel masse dejlige klodset venner. Smile
 

Til top
Mathias Nielsen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mathias Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Marts-2018 kl. 21:14
Mange tak for alle svar. 

Jeg vil kigge lidt nærmere på det. 

Brick link har jeg ikke lige helt forstået endnu, men kommer nok. :) 

Jeg tænkte jeg vil starte med et creator sæt, og se om jeg virkelig syntes det er sjovt at bygge :D Eller om det kun er en hurtig tanke :) 

Er der nogle i Danmark der bygger Citys som flere på Youtube? Eks. Brickvault 
https://www.youtube.com/watch?v=h7pFN4DDQfs

Det er umiddelbart det der har vakt min interesse :)  
Til top
Frederik.Rabøl Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 21-Marts-2017
Sted: Odense NV
Region: Fyn
Status: Offline
Point: 1028
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frederik.Rabøl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Marts-2018 kl. 21:30
Citat: Mathias Nielsen Mathias Nielsen skrev:

Mange tak for alle svar. 

Jeg vil kigge lidt nærmere på det. 

Brick link har jeg ikke lige helt forstået endnu, men kommer nok. :) 

Jeg tænkte jeg vil starte med et creator sæt, og se om jeg virkelig syntes det er sjovt at bygge :D Eller om det kun er en hurtig tanke :) 

Er der nogle i Danmark der bygger Citys som flere på Youtube? Eks. Brickvault 

Det er umiddelbart det der har vakt min interesse :)  


Jeg vil mene en del af os gør. Jeg laver mest tog område, men det er kun pga jeg ikke har så meget plads.
Instagram, Facebook, YouTube — @BrickyPlace
Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 6215
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Marts-2018 kl. 21:31
En by som den i videoen, tager jo flere år, at skrabe klodser sammen til. Medmindre man har mulighed for, at gå ud og investere forholdsvis mange penge.
Omvendt er det en god måde at starte op på. For man kan jo bygge de bygninger, man har klodser til, og så efterhånden købe klodser til specifikke bygninger. Efterhånden får man så opbygget en god klodsbeholdning.
De 240,-/ året er givet godt ud, hvis du holder fast i interessen.

Flere i foreningen har formentlig både bygninger, køretøjer og vejbaner, til at lave sådan by. De færreste har nok plads til, at have det stående fremme. Det har også en tendens, til at blive støvet.

Når vi har fællesudstillinger, som fx LEGO World eller Klodsfest, laver vi et større bylayout, sådan i fællesskab.
Klodsfest har åbent for publikum, 29. april i Kalundborg, hvis du har mulighed for det.
Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
LEGO Festival of Play - Fangalleriet ‘24
Til top
Mathias Nielsen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mathias Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Marts-2018 kl. 22:30
Det er netop det, at det kommer til at tage flere år, som jeg tiltrækkes af.
At man kan gå frem og tilbage og hygge med at bygge det op over tid, og få nye ideer som man bliver bedre til

Men problemet er som du siger det med at have det til at stå fremme, hvis det så står i mange år

Men det er mindste bekymring
Til top
Frederik.Rabøl Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 21-Marts-2017
Sted: Odense NV
Region: Fyn
Status: Offline
Point: 1028
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frederik.Rabøl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Marts-2018 kl. 11:35
Citat: Mathias Nielsen Mathias Nielsen skrev:

Det er netop det, at det kommer til at tage flere år, som jeg tiltrækkes af.
At man kan gå frem og tilbage og hygge med at bygge det op over tid, og få nye ideer som man bliver bedre til

Men problemet er som du siger det med at have det til at stå fremme, hvis det så står i mange år

Men det er mindste bekymring


Ved ikke om du kender "JangBricks", men kan klart anbefale at følge ham!
Instagram, Facebook, YouTube — @BrickyPlace
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 14:42
Citat: Mathias Nielsen Mathias Nielsen skrev:

Det er netop det, at det kommer til at tage flere år, som jeg tiltrækkes af.
At man kan gå frem og tilbage og hygge med at bygge det op over tid, og få nye ideer som man bliver bedre til

Men problemet er som du siger det med at have det til at stå fremme, hvis det så står i mange år

Men det er mindste bekymring


Du kunne have en stigereol stående med byens forskellige sektioner i flere etager og så engang imellem sætte dem sammen på spisebordet for at se hvordan det hele passer sammen Smile det er i hvert fald klogt ikke at bygge det hele for meget sammen, da det så ikke vil kunne flyttes så let. En vejpladestørrelse på 32 x 32 knopper kalder vi for en baseplate, og de er gode (og meget benyttede) at underdele by i – hvilket måske også giver sig selv Confused

Hvis det ikke er nævnt ovenfor, kan du gratis deltage i et af vores byggemøder, hvor du kan finde ud af om det er noget for dig at blive medlem. De plejer at være virkelig hyggelige – der er ingen krav til hvad du medbringer, men mange taget et mindre sæt med, eller klodser der skal sorteres (eller byttes med andre medlemmer), eller som jeg plejer: et sæt jeg ikke lige ellers får skilt ad LOL


Redigeret af Ulrik.Hansen - 10-Marts-2018 kl. 14:43
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 6215
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Marts-2018 kl. 15:15
Citat: Ulrik.Hansen Ulrik.Hansen skrev:

Citat: Mathias Nielsen Mathias Nielsen skrev:

Det er netop det, at det kommer til at tage flere år, som jeg tiltrækkes af.
At man kan gå frem og tilbage og hygge med at bygge det op over tid, og få nye ideer som man bliver bedre til

Men problemet er som du siger det med at have det til at stå fremme, hvis det så står i mange år

Men det er mindste bekymring


Du kunne have en stigereol stående med byens forskellige sektioner i flere
etager og så engang imellem sætte dem sammen på spisebordet for at se
hvordan det hele passer sammen Smile det er i hvert fald klogt ikke at bygge det hele for meget sammen, da det så ikke vil kunne flyttes så let. En vejpladestørrelse på 32 x 32 knopper kalder vi for en baseplate, og de er gode (og meget benyttede) at underdele by i – hvilket måske også giver sig selv Confused

Hvis det ikke er nævnt ovenfor, kan du gratis deltage i et af vores byggemøder, hvor du kan finde ud af om det er noget for dig at blive medlem. De plejer at være virkelig hyggelige – der er ingen krav til hvad du medbringer, men mange taget et mindre sæt med, eller klodser der skal sorteres (eller byttes med andre medlemmer), eller som jeg plejer: et sæt jeg ikke lige ellers får skilt ad LOL



Personligt har jeg sjældent klodser med. Det går rigtig meget op i snak. Selv et lille sæt, må se sig selv som usamlet, når jeg kører hjem.
Men snak om LEGO, er for mig ligeså vigtigt, som det at bygge. Derfor hedder mange; hygge/ byggemøde...
At nogle så af og til, har en god portion ens klodser med, som man kan sidde og eksperimentere med, er jo bare fedt.

Er du ved at være hooked, Mathias?
Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
LEGO Festival of Play - Fangalleriet ‘24
Til top
Mathias Nielsen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mathias Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Marts-2018 kl. 21:57
Om jeg er hooked? Det må jeg jo så se med tiden umiddelbart er jeg hooked, men om interessen vare ved må vi jo så se

Jeg var i toysrus idag og købe klods bank 10251 da de havde 20% så hygger mig lidt med den.

Det er med, om det så bare er det når det er bygget, eller om jeg kan finde inspiration til mere

Fruen og jeg skal til at bygge at bygge hus, så det næste års tid bliver ikke til meget.

Nu må vi se.
Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 6215
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Marts-2018 kl. 07:03
Så bygger du da bare huset, simultant, i LEGO

Så kan du sidde hjemme i stuen, og følge med i, hvor langt de er nået på byggepladsen...
Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
LEGO Festival of Play - Fangalleriet ‘24
Til top
Carina.K.Mi.Dauerhøj Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 21-Januar-2018
Sted: Køge
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 1299
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carina.K.Mi.Dauerhøj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Marts-2018 kl. 07:05
Citat: Palle.Haulrich Palle.Haulrich skrev:

Så bygger du da bare huset, simultant, i LEGO

Så kan du sidde hjemme i stuen, og følge med i, hvor langt de er nået på byggepladsen...


Smart, Palle...
Carina Kyung Mi Dauerhøj
Til top
 Besvar Besvar

Hurtigt svar
Navn:

Besked:
   NoFollow er tilføjet til alle links fra dette forum (rel="nofollow")
 Benyt Forum-koder
Sikkerhedskode:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Gendan billede
Powered by Web Wiz CAPTCHA version 4.04 wwf
Copyright ©2005-2013 Web Wiz
Indtast koden præcist som vist i billedet.
Cookies skal være slået til i din browser.

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.098 sekunder.