Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Et nyt projekt og en gættekonkurrence
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et nyt projekt og en gættekonkurrence

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Et nyt projekt og en gættekonkurrence
    Sendt: 17-Februar-2018 kl. 18:16
Jeg har været i gang med at splitte mit skib og sortere klodserne, og jeg har derfor ikke bygget noget i et godt stykke tid. Min kæreste og jeg blev færdige for fire uger siden, og jeg har været i gang med et nyt projekt siden da. Det første stadie er nu færdigt.




Nu er der lidt en gættekonkurrence om, hvad det her bliver basen til. Der vil komme en opdatering til om et par uger, når det næste komponent bliver færdigt. Der mangler godt 2/3 af modellen.

Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
Anders.Sinding Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 07-April-2015
Sted: Ishøj
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3069
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.Sinding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Februar-2018 kl. 09:39
Gætter på (heste)vædeløbsbane.......Smile
Besøg min Instagram & Flickr her:
https://www.instagram.com/sinding.dk/
https://www.flickr.com/photos/133195951@N07/
Anders Sinding
Til top
Palle.Behrent Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 27-Januar-2017
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 307
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Behrent Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Februar-2018 kl. 22:28
Hej gætter på Markus pladsen Venedig. Palle Ishøj.
Palle Behrent
Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-September-2018 kl. 14:30

Nu har jeg haft et par måneder til at arbejde. Der mangler stadig et par arme med fjer, fødderne og lidt detaljer på pladen. Jeg regner med at nå det til d. 1/11, så den kan være klar til Legoworld. Der er stadig ingen der har gættet, hvad modellen er.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 29-April-2008
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5436
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-September-2018 kl. 14:47
Gætter på soldækket af skibet Titanic. - Hvor der er landet en kæmpe fugl. 
Den var så stor at skibet sank. 😄


Redigeret af C.Behrens - 10-September-2018 kl. 14:49
Til top
Morthen.Falk.Poulsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-November-2011
Sted: Legoland
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3073
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morthen.Falk.Poulsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-September-2018 kl. 16:14
Phoenix agttig ting ??? 
Eller er det en specifik forhistorisk fugl ??? 
Uanset hvad det er, så ser den godt og meget organisk ud. 
Skal vingerne kunne flappe ???? 
Hvis du tager en klods og sætter den op på en anden klods så har du en MOC

Jeg er ik negativ jeg siger bare tingene som jeg ser dem
mocpages
Pirat Kongen
Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 07:47
Forhistorisk fugl er meget tæt på... lidt over 80 mio. år skævt tidsmæssigt, men phylogenetisk meget tæt.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
Lars.Fink.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 3221
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Fink.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 12:28
rigtig flot bygget
Lars Fink Hansen
Til top
Jesper.Petersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 01-September-2014
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1547
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-September-2018 kl. 20:30
Citat: Thorbjørn.H.Eriksen Thorbjørn.H.Eriksen skrev:

Forhistorisk fugl er meget tæt på... lidt over 80 mio. år skævt tidsmæssigt, men phylogenetisk meget tæt.

Jeg forstår ingenting.

Historisk tid går vel tilbage til skriftsprogets opfindelse? Både kileskrift og hieroglyffer er op mod 6000 år gamle.
Forhistorisk tid må så være al den tid, der gik forud. Eller gælder kun menneskets ca. 2,5 mio. årige eksistens?

Fugl Føniks er for øvrigt ikke en forhistorisk fugl, men et fabeldyr fra den persiske mytologi.
Den kan da ikke være fylogenetisk tæt på (genetisk udviklet fra) en urfugl, der virkeligt fandtes?

Jeg ville have gættet på Archaeopteryx lithographica (bogstaveligt: ældgamle vinger fundet i litografisk kalksten).
Men den er jo omkring 150 mio. år gammel (fra slutningen af Jura) - ikke 80 mio. år.

Modellen ligner både Fugl Føniks og Archaeopteryx - især på den lange, buskede hale.
Men det grove næb peger udpræget på urfugl - Fugl Føniks er mere slank og graciøs.

Ellers må jeg bifalde Morthens kommentar: Den ser godt ud og virker meget organisk.
Jeg synes også godt om udstillingsanlægget (bortset fra de slemt misfarvede plader).
De geometriske former giver en fin kontrast til fuglen (om end den er lidt for stor).

Jeg har hidtil afholdt mig fra at gætte, fordi jeg var snævert fokuseret på berømte sejlskibe.
Men ingen af de kendte, overlevende sejlskibe er udstillet i omgivelser, der ligner modellen.
Er basen inspireret af et eksisterende arkitektonisk anlæg?


Redigeret af Jesper.Petersen - 14-September-2018 kl. 20:37
Jesper Petersen
Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-September-2018 kl. 08:42
Hej Jesper. Den er ikke et fabeldyr og har i den grad eksisteret. Den er heller ikke en fugl, men dens tætteste moderne slægtninge er fugle. Der er ikke et godt nærbillede, men den har tænder, ikke næb. Dyret er også i 1:1 i forhold til dens virkelige størrelse.

Jeg skal også huske at sige, at de misfarvede plader bliver dækket af, før modellen er færdig. Jeg har bare ikke helt besluttet mig for, hvad der skal være omkring dens fødder.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
Jesper.Petersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 01-September-2014
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1547
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-September-2018 kl. 20:20
Citat: Thorbjørn.H.Eriksen Thorbjørn.H.Eriksen skrev:

Hej Jesper. Den er ikke et fabeldyr og har i den grad eksisteret. Den er heller ikke en fugl, men dens tætteste moderne slægtninge er fugle. Der er ikke et godt nærbillede, men den har tænder, ikke næb. Dyret er også i 1:1 i forhold til dens virkelige størrelse.

Jeg skal også huske at sige, at de misfarvede plader bliver dækket af, før modellen er færdig. Jeg har bare ikke helt besluttet mig for, hvad der skal være omkring dens fødder.

Ak ja, der gik jeg i vandet (det er sket nogle gange før). Embarrassed
Det er jo Morthen, der nævner vinger - du skriver blot arme med fjer.
Jeg tænkte, at det eneste alternativ til fortidsfugl måtte være nutidsfugl.
Men det er altså slet ikke en fugl ... måske snarere en fjeret dinosaur.
Og vi skal 80 mio. år længere tilbage i tiden, ikke frem - eller hvad?

Men den ældste fugl er 150 mio. år, og 80 mio. år længere tilbage er 230 mio. år.
Det er omtrent midt i Trias, hvor de første dinosaurer dukkede op på jorden.
Eoraptor passer med alder, størrelse og form - men den havde ingen fjer!

Mindst 30 dinosaurarter er fundet med spor af fjer, men de er meget nyere.
Velociraptor er ca. 70 mio. år. Det er netop 80 mio. år yngre end Archaeopteryx.
Men det er vel ikke korrekt at sige, at disse er fylogenetisk tæt på hinanden.
Medmindre man støtter teorien om, at nogle fugle udviklede sig tilbage til dinosaurer.
Og der er også mange andre fuglearter, der er blevet forhistoriske (uddøde) siden da.

Her er nogle "raptorer" (Dromaeosauridae) fra kridttiden, der normalt havde fjer.



Edit: Nedskaleret illustration af © Fred Wierum frigivet under CC BY-SA 4.0 licens.

Det forvirrer mig også, at skalaen er 1:1. I din profil står, at du bygger i minifig-skala.
Basen ser netop ud til at være i minifig-skala. Det troede Anders og Palle vist også.
Blander du med vilje skalaerne for at få "dinoen" til at se mere imponerende ud?

Det glæder mig, at du vil skifte eller dække de misfarvede plader - det tænkte jeg nok.
Gætteriet er dog ikke let, når du ikke engang har bestemt dig for basens udseende.
Men bliv endelig ved. Jeg ser frem til at se resultatet og få den rigtige forklaring. Smile


Redigeret af Jesper.Petersen - 25-September-2018 kl. 20:07
Jesper Petersen
Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-September-2018 kl. 08:45
Hej Jesper.

Så var der bingo! Der er i den grad tale om en dromeosaurer, specifikt Velociraptor mongoliensis, fra Mongoliet, Øvre Kridt. I forhold til mennesker er dyret 1:1, men jeg kunne ikke dy mig for at lave pladen som en udstilling for mine minifigurer, så det ser ud som om, at de besøger et udendørs museum.

Jeg har nemlig en lille sidehobby, bestående af en kandidat i geologi og et speciale i uddøde dyr. Velociraptor mongoliensis er, pga. Jurassic Part, et af de mest misforståede men mest kendte fortidsdyr. Jeg fandt ud af, at det var sjovt for børnene på Legoworld 2017, at jeg kunne åbne modellen op og fortælle, så jeg tænkte, at jeg ville forsøge at stoppe noget formidling i den næste store ting. V. mongoliensis er heller ikke forfærdeligt stor, så den var indenfor rækkevidde med min samling, i modsætning til eksempelvis Deinonychus eller Utahraptor, den sidste værende lidt et monster.

Min model er i den store afdeling for V. mongoliensis. Der er flere fossiler af voksne individer i forskellige størrelser. De mindste er på størrelse med en lille svane, mens de store er lig en mellemstor hund.

Jeg tror, at jeg skylder dig en is nu. Husk mig på det, hvis vi e dag mødes.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
Morthen.Falk.Poulsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-November-2011
Sted: Legoland
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3073
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morthen.Falk.Poulsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-September-2018 kl. 09:41
Citat: Thorbjørn.H.Eriksen Thorbjørn.H.Eriksen skrev:

Hej Jesper.

Så var der bingo! Der er i den grad tale om en dromeosaurer, specifikt Velociraptor mongoliensis, fra Mongoliet, Øvre Kridt. I forhold til mennesker er dyret 1:1, men jeg kunne ikke dy mig for at lave pladen som en udstilling for mine minifigurer, så det ser ud som om, at de besøger et udendørs museum.

Jeg har nemlig en lille sidehobby, bestående af en kandidat i geologi og et speciale i uddøde dyr. Velociraptor mongoliensis er, pga. Jurassic Part, et af de mest misforståede men mest kendte fortidsdyr. Jeg fandt ud af, at det var sjovt for børnene på Legoworld 2017, at jeg kunne åbne modellen op og fortælle, så jeg tænkte, at jeg ville forsøge at stoppe noget formidling i den næste store ting. V. mongoliensis er heller ikke forfærdeligt stor, så den var indenfor rækkevidde med min samling, i modsætning til eksempelvis Deinonychus eller Utahraptor, den sidste værende lidt et monster.

Min model er i den store afdeling for V. mongoliensis. Der er flere fossiler af voksne individer i forskellige størrelser. De mindste er på størrelse med en lille svane, mens de store er lig en mellemstor hund.

Jeg tror, at jeg skylder dig en is nu. Husk mig på det, hvis vi e dag mødes.
Okay .....
Det var en del mere specifikt end jeg troede .....
Jeg ved godt at en velociraptor har vinger, og fjer. 
Men jeg har svært ved at acceptere det.
Derfor saboterede jeg ubevidst Jespers første gæt.
Fordi jeg regnede med det var en fugl........

Held og lykke med at forklare børnene det til diverse udstillinger. At en af de mest ikoniske dinosaurer,  som er vist i mange dino bøger, film og spil, overhovedet ikke eksistere.
Men derimod ligner en forvokset kylling......
Jeg ved godt at en kylling er det dyr, i dag, der deler mest DNA Med dinosaurerne.  Men alligevel......



Redigeret af Morthen.Falk.Poulsen - 17-September-2018 kl. 18:48
Hvis du tager en klods og sætter den op på en anden klods så har du en MOC

Jeg er ik negativ jeg siger bare tingene som jeg ser dem
mocpages
Pirat Kongen
Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 6233
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-September-2018 kl. 16:41
Citat: Morthen.Falk.Poulsen Morthen.Falk.Poulsen skrev:

Citat: Thorbjørn.H.Eriksen Thorbjørn.H.Eriksen skrev:

Hej Jesper.

Så var der bingo! Der er i den grad tale om en dromeosaurer, specifikt Velociraptor mongoliensis, fra Mongoliet, Øvre Kridt. I forhold til mennesker er dyret 1:1, men jeg kunne ikke dy mig for at lave pladen som en udstilling for mine minifigurer, så det ser ud som om, at de besøger et udendørs museum.

Jeg har nemlig en lille sidehobby, bestående af en kandidat i geologi og et speciale i uddøde dyr. Velociraptor mongoliensis er, pga. Jurassic Part, et af de mest misforståede men mest kendte fortidsdyr. Jeg fandt ud af, at det var sjovt for børnene på Legoworld 2017, at jeg kunne åbne modellen op og fortælle, så jeg tænkte, at jeg ville forsøge at stoppe noget formidling i den næste store ting. V. mongoliensis er heller ikke forfærdeligt stor, så den var indenfor rækkevidde med min samling, i modsætning til eksempelvis Deinonychus eller Utahraptor, den sidste værende lidt et monster.

Min model er i den store afdeling for V. mongoliensis. Der er flere fossiler af voksne individer i forskellige størrelser. De mindste er på størrelse med en lille svane, mens de store er lig en mellemstor hund.

Jeg tror, at jeg skylder dig en is nu. Husk mig på det, hvis vi e dag mødes.
Okay .....
Det var en del mere specifikt end jeg troede .....
Jeg ved godt at en velociraptor har vinger, men jeg har svært ved at acceptere det.
Derfor saboterede jeg ubevidst Jespers første gæt.
Fordi jeg regnede med det var en fugl........

Held og lykke med at forklare børnene det til diverse udstillinger. At en af de mest ikoniske dinosaurer,  som er vist i mange dino bøger, film og spil, overhovedet ikke eksistere.
Men derimod ligner en forvokset kylling......
Jeg ved godt at en kylling er det dyr, i dag, der deler mest DNA Med dinosaurerne.  Men alligevel......


Dermed Thorbjørns, aldeles fremragende, idé, med at stoppe noget formidling ned i halsen, på de små poder... det er nok nærmere et spørgsmål om, hvorvidt Thorbjørn snakker så meget, at de kan miste fokus Wink >Speciale I uddøde dyr = dino-nørd (bla) 
Jeg er sikker på, at du bliver et hit Thorbjørn! Thumbs Up
Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
LEGO Festival of Play - Fangalleriet ‘24
Til top
Jesper.Petersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 01-September-2014
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1547
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jesper.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-September-2018 kl. 22:53
Citat: Morthen.Falk.Poulsen Morthen.Falk.Poulsen skrev:

Derfor saboterede jeg ubevidst Jespers første gæt.
Fordi jeg regnede med det var en fugl........
Hvis det kan være dig nogen trøst, Morthen, så var jeg nok gået i vandet alligevel. Jeg tænkte også straks "fugl".

Citat: Thorbjørn.H.Eriksen Thorbjørn.H.Eriksen skrev:

Velociraptor mongoliensis er, pga. Jurassic Part, et af de mest misforståede men mest kendte fortidsdyr. Jeg fandt ud af, at det var sjovt for børnene på Legoworld 2017, at jeg kunne åbne modellen op og fortælle, så jeg tænkte, at jeg ville forsøge at stoppe noget formidling i den næste store ting.
Hvad siger du? Har Steven Spielberg fyldt mig med crap?
Er de ikke seks fod høje dræbermaskiner med seks tommer lange barberbladsskarpe kløer til at flå indvolde ud?
Og foretager de ikke lynhurtige, koordinerede bagholdsangreb og æder deres ofre, imens de endnu vrider sig?

Hmm... spyr modellen så i røg og ild? Du har vel en trumf i baghånden...
Men jeg bakker naturligvis 100 % op om din ædle, pædagogiske hensigt. Det ser jeg frem til at høre mere om. Smile

Citat: Thorbjørn.H.Eriksen Thorbjørn.H.Eriksen skrev:

I forhold til mennesker er dyret 1:1, men jeg kunne ikke dy mig for at lave pladen som en udstilling for mine minifigurer, så det ser ud som om, at de besøger et udendørs museum.
Jeg synes stadig, at "dinoen" er for stor til anlægget uanset skalaerne.
Det eneste, minifigurerne kan se af hovedet, er undersiden af hagen.

Hvad med at bygge en kopi af forhallen i Natural History Museum med aftageligt tag?
Så kan publikum se minifigurerne stå langs balkonen og se ned på dyret fra alle sider.
Du bliver bare nok nødt til at anskaffe dig nogle flere klodser i Tan. Wink

Citat: Thorbjørn.H.Eriksen Thorbjørn.H.Eriksen skrev:

Jeg har nemlig en lille sidehobby, bestående af en kandidat i geologi og et speciale i uddøde dyr.
Jeg forstår og bifalder i allerhøjeste grad dine prioriteter.
Påtænker du at supplere med en kandidatgrad i økonomi?
Du får nok brug for lidt finansiering til ovennævnte klodser.

Citat: Thorbjørn.H.Eriksen Thorbjørn.H.Eriksen skrev:

Jeg tror, at jeg skylder dig en is nu. Husk mig på det, hvis vi e dag mødes.
Uhm ja, en gammeldags vaffel med rigtig flødeis.
Mindst tre kugler - og med flødeskum og syltetøj!

Men jeg veksler den gerne for lidt mere nørdet viden.
Er der nogen videnskabelig evidens for de valgte farver?
Det tegnede eksemplar har også rød hale. Er der fundet pigment?

Camouflagefarver forekommer mere fordelagtige for et jordlevende dyr.
Medmindre at den var giftig. Confused
Jesper Petersen
Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 08:29
Hej Jesper

Fra en ende af:

1. Ja, Jurassic Park 1 var i hvert fald halvt korrekt tilbage i 1993. Deres såkaldte raptor er faktisk tættere på Deinonychus. Det er ikke så underligt. De Deinonychus dengang blev betragtet som en art af Velociraptor, da bogen bag filmen blev skrevet. De gjorde den også en tand større, så de kunne stoppe en mand ind i dragten. På daværende tidspunkt var det heller ikke kendt, at dromaeosaurerne havde fjer, så den første film er undskyldt.

De følgende fire film derimod...

2. Det er faktisk ikke en dårlig ide at have en stilads og en lille balkon eller platform. Det må komme an på, om jeg får tid til det og kan finde klodserne. Hvad angår Natural History Museum, så vil jeg hellere efterabe Humboldt Museum i Berlin. Deres Giraffatitan er indiskutabelt den fedeste dinosaurer på kontinentet, og museet i London har endnu ikke stoppet fjer på deres rekonstruktioner af V. mongoliensis.

3. Vejen frem må være at sælge min lejlighed, købe en masse klodser og bygge mig en kasse, så jeg kan bo under en bro. Desuden er det sjovere at finde fossiler end penge.

4. Det kan vi godt finde ud af. Angående farvevalget, så er det baseret på farven på en mindre slægtning ved navn Sinornithosaurus millenii, som vi kender farverne på, og så det faktum, at jeg har ret mange røde klodser. Jeg gik også delvist efter legos model af en rødhals, som min kæreste havde stående.

Vores kendskab til farverne er relativt nyt. Det viser sig, at de korn som giver dyr deres farver, har bestemte former på kryds og tværs af dyreriget. Under gode omstændigheder kan kornene overleve at blive forstenede. Det kræver dog specifikke forhold, for eksempel en iltfri søbund, som dyret så skal falde ned i. Der findes en sådan i Liaoning-provinsen i Kina, kendt som Yixian Formationen, hvorfra der er kendt en hel fauna af fjerede og underlige dinosaurer. Liaoning er et skattekammer, og jeg kunne skrive ti sider til om stedet, så jeg må hellere stoppe her.

V. mongoliensis kommer vi nok ikke til at kende farverne på. Den er aflejret i æolisk sand (sandstorme eller sandskred i ørkerner), hvor sedimentet er for groft og alt for iltet til at bevare aftryk af fjer. Vi er dog helt sikrer på, at den havde fjer. Der er fundet quill knobs på dens underarme, hvor lange svingfjer har siddet fast.

Jeg lod også farven gå lidt amok i forhold til Sinornithosaurus. Moderne fugle kommer i alle mulige upraktisk farver. Jeg ville dog have gjort den mere brun, hvis jeg havde haft klodserne til det, men jeg har også et budget, som jeg skal holde.

Jeg håbede på, at de svarede på alle spørgsmålene.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
Jesper.Petersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 01-September-2014
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1547
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 23:51
Hej Thorbjørn

Tak for tilbundsgående svar. Du er nu fri af dit løfte og kan bruge ispengene på LEGO klodser i stedet. Smile
Jeg var nervøs for, om min satire var for spids, men jeg kan se, at du heldigvis også har en god humor.

Ad 1. I mellemtiden kom jeg næsten frem til samme konklusion selv:
Min eneste dinosaurusbog er The Illustrated Encyclopedia of Dinosaurs af Dr. David Norman fra 1985.
I afsnittet om dromaeosaurer er de afbildet på typisk skællet vis, og der er ikke nævnt et ord om fjer.
Og Velociraptoren er i den ret store afdeling - som en velvoksen granddanois og angiveligt 6 fod lang.
Så måske var Steven Spielberg - og Michael Crichton, der skrev bog og manuskript - lovligt undskyldt.

Jeg har i efterhånden adskillige år haft en Blu-ray boks stående med de tre første Jurassic Park film.
Tre gange har jeg forsøgt at se dem, men er hver gang gået i stå efter den første tåkrummende film.
Siger du, at de andre er værre? Dead

Ad 2. Jeg er glad for, at du kunne bruge min ironi konstruktivt.
Jeg har hverken besøgt Natural History Museum i London eller Berlin.
Kun Deutsches Museum i München (jeg er stærkstrømsingeniør).

En udsigtsplatform vil du sikkert hurtigt kunne bygge af trapper, plader, hegn og supportelementer.
Men den bliver muligvis svær at indpasse i dit eksisterende anlæg, så det stadig ser lige elegant ud.

Mit råd er at færdiggøre de visioner, du allerede har, og så få noget feedback på det.
Din deadline kan komme snigende bagfra hurtigere end en myte om velociraptorer.
Det er klogt ikke at gøre det fuldendt. Så kan du lettere overgå dig selv næste gang. Tongue

Ad 3. Har du taget en tur med næstformanden til Fur for nylig og fundet nogle fossiler?

Ad 4. Dit svar overgår al forventning.
Jeg faldt faktisk over Sinornithosaurus under min research på et svar til dig - den er virkeligt flot.
Hvad er en rødhals? Er det det samme som en rødkælk (robin) som den i LEGO Ideas 21301 Birds?
Hvilke farver har du brugt? Jeg kan genkende Red, Dark Red og Reddish Brown. Hvad er den lyse?

Dyrenes forskellige farver kan være både praktiske og upraktiske.
Rovdyr har behov for at snige sig så tæt ind på byttet som muligt.
Byttedyr vil også helst forblive uopdagede så længe som muligt.
Modsat vil de fleste kønnede dyr gerne opdages i parringstiden. Wink

Farvestrålende tropefugle har bedre chance for at finde en mage i junglens tætte trækroner.
Og hvis slemme slanger eller missekatte kommer snigende, ved de, hvordan fjer skal bruges.

Jeg ser stadig spændt frem til, hvordan børnene på LEGO World vil modtage din formidling. Big smile


Redigeret af Jesper.Petersen - 25-September-2018 kl. 00:39
Jesper Petersen
Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Oktober-2018 kl. 18:23
Så kommer de endelige billeder. Hun er også blevet meldt til Legoworld 2018. Plancher er også inkluderet, men jeg skal lige have kommentarer fra et par palæontologer, så der ikke er nogle fejl på dem.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
Morthen.Falk.Poulsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-November-2011
Sted: Legoland
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3073
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morthen.Falk.Poulsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Oktober-2018 kl. 13:24
hvis du nu vil være rigtig sjov, 
Så laver du en eller form for demonstration, med folk der mener at Jurassic park's raptors og deres dinosaurer generelt er den rigtige udgave, du kunne også lave en minifig af Steven Spielberg, det er ikke ret svært, man kan lave en ret præcis udgave, der er mange der har gjort det allerede. 

Eller du kunne have en af de gamle collectibles, der var klædt ud som en dinosaur rende rundt der. 
Eller Rex fra Toy Story, Bare for at lave lidt sjov med folks mening om hvordan deres ynglings dinosaurer ser ud. 

Redigeret af Morthen.Falk.Poulsen - 20-Oktober-2018 kl. 13:25
Hvis du tager en klods og sætter den op på en anden klods så har du en MOC

Jeg er ik negativ jeg siger bare tingene som jeg ser dem
mocpages
Pirat Kongen
Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Oktober-2018 kl. 20:03
Der er faktisk allerede en lille souvenirshop nede i pladen. Jeg må se, om jeg kan grave en minifigur i et dino-kostume frem. Steven Spielberg under dyrets fod kunne også være ret sjovt.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.203 sekunder.