Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Kalundborg Kirke
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kalundborg Kirke

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3383
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (5) Tak(5)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kalundborg Kirke
    Sendt: 01-Februar-2018 kl. 17:41

Vor Frue Kirke i Kalundborg er opført i begyndelsen af 1200-tallet. Kirken har en meget unik arkitektur med sine fem tårne. Kirken ser således ud, fordi den skal forestille Det Himmelske Jerusalem, som man i middelalderen forestillede sig som en befæstet by med fem tårne. Det midterste af de fem tårne styrtede sammen i 1827, men blev genopført ved en restaurering, der blev afsluttet i 1871.


Jeg har længe tænkt på at Kalundborg Kirke kunne være en interessant bygning at bygge en LEGO model af. Da jeg for et par uger siden læste på forum, at Klodsfest 2018 skulle afholdes i Kalundborg, gik jeg straks i gang med at undersøge, hvordan kirken kunne bygges i LEGO klodser. Det var en stor udfordring at finde ud af, hvordan kirkens 8-kantede tårne kunne bygges. Så det var dem, der kom til at bestemme modellens størrelse. Efter at tårnene var designet, var resten af kirken rimelig simpel at bygge. Så efter at have bygget på kirken i lidt under to uger, blev den færdig.


Kirken endte med at blive bygget i skala 1:100. Dvs. samme skala som min model af Københavns Domkirke og min store model af Roskilde Domkirke. Men eftersom Kalundborg Kirke ikke er en domkirke, er modellen væsentlig mindre end de to domkirker.


Modellen skal naturligvis udstilles til Klodsfest, som afholdes i Kalundborg-hallerne med åbent for publikum søndag den 29. april 2018.







 



Redigeret af Lasse.Vestergård - 01-Februar-2018 kl. 17:44
Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 6233
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-Februar-2018 kl. 18:17
Fedt Lasse, som altid mesterligt udført!

Den Femtårnede Kirke, som den ofte kaldes (!), kan iøvrigt ses fra Kalundborghallerne, hvor KF ‘18 afholdes. Den ligger relativt tæt på...
Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
LEGO Festival of Play - Fangalleriet ‘24
Til top
Benjamin.Jakobsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 04-Februar-2012
Sted: Danmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2062
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin.Jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-Februar-2018 kl. 22:50
Det er en flot model Lasse!
Castle fan
Til top
Christian.S.Albeck Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Vejen
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 260
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian.S.Albeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-Februar-2018 kl. 22:58
Flot lavet. ☺️
Christian Albeck
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7233
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 09:29
Rigtig flot byggeri Thumbs Up Jeg kendte ikke den kirke i forvejen.

Er hinge plate'sne fastgjort? Jeg kan se at nogle af dem har en neck bracket siddende, men hvordan de lige holder fast bagved...?
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3383
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 16:22
Citat: Ulrik.Hansen Ulrik.Hansen skrev:

Er hinge plate'sne fastgjort? Jeg kan se at nogle af dem har en neck bracket siddende, men hvordan de lige holder fast bagved...?

Nej, de sidder løst på. På den ene halvdel af dem har jeg sat en neck bracket på for at få dem til at sidde i spænd, så de ikke så nemt falder af. Hos den sidste halvdel var der desværre ikke plads til at sætte noget bagpå på grund af tårnenes spir. Så her er det kun tyngdekraften, der holder dem på plads.

Redigeret af Lasse.Vestergård - 05-Februar-2018 kl. 16:23
Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Søren-Johansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 18-Marts-2012
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 5818
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren-Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 22:59
Rigtig flot kirke Lasse. Man kan jo snart kalde dig kirke mester:-)
Søren Johansen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.219 sekunder.