Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - DSB Litra MZ (I)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSB Litra MZ (I)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (4) Tak(4)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DSB Litra MZ (I)
    Sendt: 07-Januar-2016 kl. 17:28

Så er det tid til præsentation af endnu et DSB lokomotiv, Litra MZ (I) 1406 Smile

Det er fjerde version af min litra MZ.

Historie

DSB litra MZ (I) blev anskaffet for at imødekomme et stigende behov for kraftigere lokomotiver, og blev bygget af svenske Nydqvist & Holm (Nohab) samt de danske underleverandører Frichs og Thrige-Titan på licens fra GM i årene 1967 til 1969.

I alt 10 af den først version blev bygget efterfulgt af de senere versioner (II) - (IV).

LEGO Model

Skalaen: 1:60
Længde: 40 knopper
Bredde: 6 knopper
Antal klodser: 631

Klistermærkerne er endnu en gang hjemmelavede.


De var alle malet i den tidstypiske vinrøde farve med det iøjefaldende DSB vinge-logo på fronterne.

Reddish-Brown er valgt, da farven rammer tættest på - når lokomotivet er beskidt eller billederne fra dengang er falmede LOL


Såvel PF med batteri-box eller 9v togmotor kan benyttes.


Overdelen kan nemt tages af, hvilket giver fin adgang til batteriboksen indeni - så selv Thy-drengene burde kunne finde ud af det uden at ødelægge lokomotivet Wink

Overdelen gør det også muligt for IR receiveren at flugte nogenlunde med taget, så signalerne nemmere indfanges.


Version (I) og (III) ved siden af hinanden iført to generationer af farvevalg for DSB.

Links:
Litra MZ (I) byggevejledning med klodsliste (ved Knud A. Albrechtsen)
Litra MZ (III) byggevejledning med klodsliste (ved Knud A. Albrechtsen)



Redigeret af Dennis.Tomsen - 24-August-2018 kl. 11:33
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
A.Flyndersøe Se drop down
Panel
Panel


Medlem siden: 22-September-2009
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 1945
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér A.Flyndersøe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 17:59
Thumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs Up

Super flot 
Anders Thykjær Flyndersøe
Til top
Sacha.Erhardtsen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 18-Januar-2013
Region: Fyn
Status: Offline
Point: 1851
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Sacha.Erhardtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 18:00
Hvor er den fed og gennemført.
Sacha Erhardtsen

(Ja, jeg taler meget)
Til top
Jesper.Junge Se drop down
Flise
Flise


Medlem siden: 15-Februar-2015
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 18
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jesper.Junge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 18:22
Flot lavet Clap
Jesper Junge
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 18:23

Man bliver næsten helt rørt over at se den gamle vinrøde igen - minderne fra 70'ernes togture buldre frem.


FLOT FLOT!

Lars Kristensen
Til top
Ole.Olsen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 28-Juni-2012
Sted: Danmark
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 1847
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Ole.Olsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 18:58
Som jeg sagde til byggemødet hos mig i november, da jeg første gang så dette tog, det er f........ et flot udført tog.
Ole Olsen
Til top
Knud.A.Albrechtsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-November-2012
Sted: Danmark
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 2608
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Knud.A.Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 19:21
Det ser dælme godt ud Dennis Thumbs Up

Knud Ahrnell Albrechtsen

http://www.snakebyte.dk/lego
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 19:24
Citat: Knud.A.Albrechtsen Knud.A.Albrechtsen skrev:

Det ser dælme godt ud Dennis Thumbs Up



Nu venter vi bare på byggevejledningen Wink
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-Marts-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3906
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 19:40
Ja det er ganske nysseligt Tongue
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
Thomas.Mouridsen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 24-Juli-2015
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 1042
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Thomas.Mouridsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 20:05
Super flot, det er imponerende hvad du kan med DSB tog

Ja tak til en byggevejledning
Thomas Mouridsen

Link til Flickr
Til top
Henrik.Kunz Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 10-Februar-2013
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 5393
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Henrik.Kunz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Januar-2016 kl. 11:38
det ser super flot ud. Kunne godt lige bruge et par stykkerWink Clap
Henrik Kunz
Til top
Jesper.Burgdorff Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar
Suppleant i bestyrelsen

Medlem siden: 02-Marts-2012
Sted: Denmark
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 2470
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jesper.Burgdorff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Januar-2016 kl. 11:51
Ser super godt ud, men kan den klare THY-TESTEN LOL
Jesper Burgdorff Madsen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Januar-2016 kl. 13:07
Citat: Jesper.Burgdorff Jesper.Burgdorff skrev:

Ser super godt ud, men kan den klare THY-TESTEN LOL


I hænderne på Tomas på vej ned af en kraftig hældning og ind i en kurve med max hastighed, så nej LOL

Redigeret af Dennis.Tomsen - 08-Januar-2016 kl. 13:08
Til top
Casper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 2981
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Januar-2016 kl. 13:36
Tyngdepunktet for LEGO tog ligger ret højt fordi batteriboksen er pladseret højt.

Hvis man kunne sætte batteriboksen lavere ville hjulene bare smutte af sporet i hvert fald i de experimenter jeg har lavet med hurtige tog. 
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Januar-2016 kl. 14:13
Nu er batteriboksen faktisk sænket en klods under bundpladen i MZeren, men i hænderne på Thy-drengene... 176
Til top
Casper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 2981
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Casper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Januar-2016 kl. 14:26
Jeg vil gerne bifalde modellerne, jeg får næsten helt tåre i øjnene.

Af en eller anden grund syntes jeg at den gamle farve er pænest her, men de nye farver ser pænere ud i virkeligheden.

Uanset hvad, det er super godt gået, håber at jeg en dag kan finde klodserne til de toge.
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Januar-2016 kl. 15:19
Jeg tror nu også det har noget med taget at gøre. Det er helt glat på version I, modsat version III, hvor taget er mere massivt og kantet med langt flere udluftninger o.a.
Til top
Ole.Agner.Nielsen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 01-September-2014
Sted: Voel
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 354
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Ole.Agner.Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Januar-2016 kl. 17:57
Super flot tog men hvordan laver du de flotte klistermærker
Ole Agner Nielsen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Januar-2016 kl. 18:22
Citat: Ole.Agner.Nielsen Ole.Agner.Nielsen skrev:

Super flot tog men hvordan laver du de flotte klistermærker


Jeg copy-paster lige fra mig selv:

Citér Grafikken står jeg altid selv for via Paint og Paint Shop Pro...

1) Nogle printer jeg selv ud på selvklæbende helsides glat etiketpapir.
2) Nogle får jeg printet ud på selvklæbende helsides glat etiketpapir i en kopi-butik i Odense.
3) Nogle får jeg indgraveret i selve klodserne af en (ind)gravør på Skærbæk Fan Weekend o.a.
4) Nogle får jeg som vådtransfer fra skilteskoven.dk
5) Nogle får jeg som hvid skrift på transparente labels af byggeplade-medlem Jørgen Pedersen.

I tilfældet her har jeg grafisk bearbejdet skilteskovens ditto til H0, og fået det printet ud i en kopi-butik.
Til top
Nicolai.Kej.Zinck Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 25-November-2013
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 1851
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Nicolai.Kej.Zinck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Januar-2016 kl. 19:07
Det er endnu et super fedt lokomotiv fra din side!
Jeg glæder mig, til jeg inden længe får penge på kontoen... Så skal der virkelig bygges tog Big smileBig smile
- Medhjælper på BYGGEBLADET (blad@byggepladen.dk)
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.