Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Bob von Scala’s hvide Dune Buggy
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bob von Scala’s hvide Dune Buggy

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bob von Scala’s hvide Dune Buggy
    Sendt: 09-Januar-2006 kl. 17:40

Så er der billeder til beskuelse i min Brickshelf-folder af Bob von Scalas nye hvide Dune Buggy (når de engang er blevet godkendt).

Okay, helt ny er sandloppen her dog ikke, idet den allerede var færdigbygget i oktober 2005. Men det er først nu at der har været mulighed for at tage billeder af køretøjet.

 

Ejeren af det rå køretøj, Bob von Scala, ser vel sådan ret middelsvært tilfreds ud med sit køretøj, må man sige.
Han har selvfølgelig sørget for at få en hjelm på hovedet. Ganske fornuftigt  .
Bob von Scala er lavet ud af en hovedløs Christian-figur, som fik nyt hoved fra en lettere hærget Hasbro Million Dollar Man, som jeg købte i en genbrugsbiks for 1 krone!
Hjelmen er fra et skisportssæt (til en tier) fra Tiger - figuren herfra mistede også hovedet, men det er en helt anden historie... .

 

Idéen om en sandloppe har rumsteret længe, idet jeg synes at hjulene #2996c01 er sån't rimeligt fede - jeg har bare ikke lige kunnet komme på, hvilken slags bil i ca. 1:10 - 1:12, de kunne bruges til.
Desuden var beholdningen af bley dele nu efterhånden af en størrelse, hvor jeg kunne begynde at bruge disse dimser til noget fornuftigt MOC'eri.
Så denne model er så at sige to fluer med ét smæk.
Enkelte dele er i gammelgrå, men de vil blive skiftet ud, når jeg får fat i tilsvarende bley dele.

 

Chassis'et består af en kerne af ganske få plader/bjælker, mens resten er en gang liftarmsfræs, både front og agter, lidt ligesom #8466.

De udragende bjælker, både for og agter, bruges derved egentlig også som en slags "liftarms".


Det er alt ialt en meget stiv konstruktion, og man kan nærmest kaste rundt med bilen, hvilket der ikke sker så meget ved, ikke mindst på grund af den bløde affjedring med lang fjedervandring.

Foran er der hjulophængsdele fra #8386 med de gode gamle grå 6,5L fjedre, mens der bagtil er langsgående svingarme med motorcykeldæmperben. Svingarmene drejer om statiske aksler - ikke noget med at roterende aksler er vægtbærende her!  .

 

Designmæssigt minder den måske lidt om en 2CV, der er gjort klar til 2CV-race (eller som har været med i ét...), eller lidt om en VW boble, der er modificeret på tilsvarende vis.
Men idéen var egentlig at den skulle forestille en ombygget/hjemmebygget VW Racer Buggy, ligesom denne, og at den skulle forestille at være lavet af en ældre model boble.

 

Derfor har gearkassen kun 3 fremadgående gear + bakgear - og motoren sidder agterude og er en 4-cylindret boksermotor (modellens motor er egentlig en 180 graders V-motor, men fred være med det).

Motoren er naturligvis luftkølet ved hjælp af en blæser, ligesom på forbilledet.

Differentialet sidder umiddelbart bagved gearkassen, hvilket kan ses her - og selvom det måske ikke ser sådan ud, så er der brugt forholdsvis få tandhjul. Intet er "overflødigt".

Fra gearkassen og agterud er modellen ret kompakt, mens fronten er lidt mere "luftig" - igen lidt ligesom forbilledet, som jeg blev inspireret af.


Til forskel fra forbilledet, så har modellen to sæder, hvorved den er en kende bredere - samt nummerplader, så Bob von Scala også kan tage sig en tur op og ned ad den nærmeste strand sån't så nogenlunde lovligt (lovligheden er nok afhængig af hvordan han kører... ).

 

Opbygningen er relativt simpel - intet er overflødigt.

Den består af forholdsvis få dele (så den var faktisk billig at bygge) - og vægten er da også kun 773 gram (uden passagerer).

 

Her på det sidste billede af modellen er det lykkes for Bob at overtale Emma von Scala til en lille køretur. Hun har selvfølgelig også fået hjelm på hovedet. Hendes smil er endnu ikke stivnet - men måske kommer hun til at fortryde, når det om lidt går over stok&sten  .

 

Der er stadig flere projekter i støbeskeen - og de venter enten på de rigtige stumper eller på mere tid - eller begge dele.

Til top
Jimmi.Andersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 25-Oktober-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 1017
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmi.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 19:55

Endnu én FLOT FLOT model fra dig Carsten

FEDE detaljer      ud af 5

Fed detalje den med blæserne

dune_buggy_006.jpg dune_buggy_008.jpg

Til top
A.Gaasedal Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 20-April-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 518
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér A.Gaasedal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Januar-2006 kl. 03:30

Fed model Thomsen, jeg tror ham Bob godt kan tillade sig at være stolt af sin nye racer. Stilen er ramt rigtig godt, og jeg er imponeret over alt den technic du har fået pakket sammen omkring bagtøj-gearkasse. Det ser ret kompakt ud.

 

Du har vist snart vogne til en hel strand-vejs parade, er det korrekt? (eller er der nogle der må lade livet undervejs)

Anders Gaasedal Website
"10-4 Good Buddy"
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7659
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Januar-2006 kl. 11:37
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Ejeren af det rå køretøj, Bob von Scala, ser vel sådan ret middelsvært tilfreds ud med sit køretøj, må man sige.

 

Fed model igen, Carsten...

 

Bare sådan af ren og skær nysgerrighed - den Von Scala familie har efterhånden fået opbygget sig en rimelig seriøs dyr vognpark... Hvad arbejder de egentlig med? Er de dop-pushere, eller vasker de penge for mafiaen, eller hvad?   

René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Januar-2006 kl. 13:52

Tark for roserne  .

 

Citat: Jimmi.Andersen Jimmi.Andersen skrev:

Fed detalje den med blæserne

Jeg prøver så vidt som det er muligt at udstyre alle mine biler med køler + blæser, samt udstødning. Og gearkasse, ikke at forglemme.

Manglende kobling og bremse er jo selvfølgelig en alvorlig sag, men når det kun er i 1:10, så bliver ulykkerne vel ikke så voldsomme... .

 

Citat: A.Gaasedal A.Gaasedal skrev:

Du har vist snart vogne til en hel strand-vejs parade, er det korrekt? (eller er der nogle der må lade livet undervejs)

De lever allesammen i bedste velgående (eller rettere, pakket ned i flyttekasser). Så jow, der er vist efterhånden til en mindre Strandvejsparadecruisekaravane  .

 

Citat: René.Hoffmann René.Hoffmann skrev:

Bare sådan af ren og skær nysgerrighed - den Von Scala familie har efterhånden fået opbygget sig en rimelig seriøs dyr vognpark... Hvad arbejder de egentlig med? Er de dop-pushere, eller vasker de penge for mafiaen, eller hvad?   

Well, måske er de ud af en adelig familie - sikkert med familieformuen i orden. De kan godt lide fede biler - og så er de gode kunder hos Technic Værkstedet. Så jeg spørger ikke om noget...  .

(BTW, en værkstedsbygning i 1:10 med tilhørende faciliteter og værktøj er faktisk på "bedding"  ).

Til top
Gert.Hansen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 05-Februar-2005
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 1843
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gert.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Januar-2006 kl. 14:03
Har du lavet crash tests? 80km/t i 1:10 bliver til 2,2m/s.

Hvor hurtigt kan en Dirt Crusher køre?
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Januar-2006 kl. 14:14

Citat: Gert.Hansen Gert.Hansen skrev:

Har du lavet crash tests?

Næ, det nænner jeg ikke  .

 

Citat: Gert.Hansen Gert.Hansen skrev:

80km/t i 1:10 bliver til 2,2m/s.

Jep, og vægten bliver 1000 gange mindre. Ergo, så bliver bevægelsesenergien 100.000 gange mindre end i 1:1.

Af samme årsag kan biller holde til et frit fald på et par meter direkte ned på betonfliser - og kravle lystigt videre bagefter.

(Kunne ikke finde en bille...).

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.