Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Herningværket Vestkraft I/S
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Herningværket Vestkraft I/S

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Herningværket Vestkraft I/S
    Sendt: 03-Marts-2013 kl. 14:27
---Indlæg genskabt, da de oprindelige fotografier gik tabt for år tilbage---

FALS kulvogn:

De 18 kulvogne blev bygget i 1981-82 af Scandia i Danmark med licens fra Talbot i Tyskland.

De udgjorde langt størstedelen af virksomhedens berømte "kultog" og transporterede kul fra Vestkraft i Esbjerg til Herningværket (kraftvarmeværk) sydøst for Herning.

Samtlige kulvogne blev solgt til Frankrig i 2000.

Min model:

Seks kulvogne er bygget med fysiske klodser, og har kørt på utallige udstillinger siden 2012 :)

LEGOs standard blå farve er efter min mening tættere på den rigtige farve fra fabrikken end den mørkeblå, men kulvognene kan snildt laves i begge farver.

Skala: ~1:48
Længde: 31 knopper
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 329 (vogn) og 104 (aftagelige kullag)
Designet: 2012 (opdateret i 2018 og 2020-21)

Alle renders er med højeste indstillinger i Stud.io og hjemmelavede grafik tilføjet via PartDesigner.


Sideprofil:



Lågerne kan åbnes op til 45 grader:


Kulvogn fyldt med kul og tom:


De aftagelige kullag:




Byggevejledning (ved Knud Ahrnell Albrechtsen):


Redigeret af Dennis.Tomsen - 18-Juni-2023 kl. 05:29
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jesper.Burgdorff Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar
Suppleant i bestyrelsen

Medlem siden: 02-Marts-2012
Sted: Denmark
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 2470
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Burgdorff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 14:40
Rigtig flotte vogne, jeg synes slet ikke at det gør noget at de er i standart bål:-)
Jesper Burgdorff Madsen
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 29-April-2008
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5416
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 15:58
Hvor er de godt Lavet Dennis.
At det ikke er den korrekte blå farve gør mindre.
Dem laver du så lige 20 stk af og tager med til Klodsfest, ikke sandt? Wink


Redigeret af C.Behrens - 03-Marts-2013 kl. 15:59
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 16:26
Citat: C.Behrens C.Behrens skrev:

Hvor er de godt Lavet Dennis.
At det ikke er den korrekte blå farve gør mindre.
Dem laver du så lige 20 stk af og tager med til Klodsfest, ikke sandt? Wink

Uhmmm nej, tre stk. må være nok.
Men jeg har lagt LDD-byggevejledningen op, så må der splejses Wink

Den rigtige blå farve kan diskuteres og er blevet det i min wip-tråd, men selv blandt modeljernbanefolkene er uenigheden stor LOL


Redigeret af Dennis.Tomsen - 05-Marts-2013 kl. 05:36
Til top
Erik.D.Petersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 27-Oktober-2011
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 1136
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik.D.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 16:50
Vognene er da så absolut til at genkende, for sådan en gammel Herning dreng som mig - selvom jeg nu også husker dem som lidt mørkere i farven. Men det er nu ikke nogen afgørende anke. Jeg glæder mig til at se dem i Tjørring Thumbs Up
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 20:13
Skide flot, Dennis! ... med alt det tog her på byggepladen, måtte jeg bestille en stak ekstra lige spor i forbindelse med den seneste LUGBULK Smile ... vente vente.
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Søren-Johansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 18-Marts-2012
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 5799
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren-Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 00:19
De er dælme flotte. Selv det genkendelige gamle lokomotiv sidder lige i skabet. Tror disse tog kunne vække opsigt når der er hobbymesse i Valbyhallen. Har hørt er der er rigtig meget modeltog til stede. Uanset hvad min dybeste respekt for dine tog:-)
Søren Johansen
Til top
Knud.A.Albrechtsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-November-2012
Sted: Danmark
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 2608
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.A.Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 02:25
Rigtigt flot lavet. Jeg glæder mig til at se dem til Klodsfesten i Herning.
Knud Ahrnell Albrechtsen

http://www.snakebyte.dk/lego
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk


Medlem siden: 07-Oktober-2005
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 05:07
Det er virkelig smukt, Dennis.
MY er min barndoms lokomotiv. Det var stort, da man kunnne stikke hovedet ud af togvinduerne uden at blive sort i hivedet og røgforgiftet.
Du siger bare til, hvis du vil sælge...Wink
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-Marts-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3906
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Marts-2013 kl. 12:41
Selvfølgelig er dit vogntog flot. Og inspirationskilden til os andre. Men når vi nu får samlet alle vognene som du, Lars og jeg har bygget og vi kommer op i antal skal vi nok have udskiftet trækkraften til en MZ´er. Forøvrigt er det også en MZ´er der er på de fleste billeder på Jernbanen.dk , hvor vognene bliver trukket. Til hvettilfald skal der nok være træk på begge hjulsæt Big smile
 
Og hvis nogen skulle have et par "velvoksne poser med "kul" liggende på lager " må de da gerne skrive til mig.


Redigeret af Jørgen.Pedersen - 10-Marts-2013 kl. 06:14
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Maj-2013 kl. 12:31
Så har Knud A. Albrechtsen været på spil igen, og første post er derfor blevet opdateret med et link til hans byggevejledning Big smile
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Juli-2019 kl. 08:05
Så har Togfabrikken igen været forbi Herningværket Vestkraft I/S og set på tankvogne...syv år senere LOL

AGV tankvogn:

De to tankvogne købt af Vestkraft I/S i 1991 blev oprindeligt bygget i 1968 af AB Gävle Vagnverkstäder (AGV) i Gävle, Sverige.

De var ligeledes del af virksomhedens berømte "kultog" og transporterede brændsel fra Vestkraft i Esbjerg til Herningværket (kraftvarmeværk) sydøst for Herning.

Begge blev taget ud af drift i 2001 og skrottet i 2003.

Min model:

Digital, aldrig bygget.

Skala: ~1:45
Længde: 40 knopper
Bredde: 6-8 knopper
Klodsforbrug: 361
Designet: 2019

Alle renders er højeste setting fra Stud.io og hjemmelavede grafik tilføjet via Lasse Deleurans hjælperedskaber, LDD to Pov-Ray og slutteligt manuel redigering.
Især det runde logo var et bæst at få på plads i renderen :-X

Tanken holdes kun fast af to knopper i midten, men fastholdes derudover af snor under dyserne på siderne i hver ende:


Set fra oven:


Byggeteknik for den midterste cylindersektion:



Redigeret af Dennis.Tomsen - 18-Juni-2023 kl. 05:33
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Juli-2019 kl. 11:53
Spændende byggemåde for at få den rund på midten, og vist også noget af et klods forbrug?
Hvor kommer forkærligehden til Herningværket fra?
Lars Kristensen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Juli-2019 kl. 12:23
Det er kun den midterste knap 2 knopper brede cylindersektion som er fyldt ud. Resten af tanken er stort set hul inden i. Så det samlede klodsforbrug er faktisk i den lavere ende Smile

Forkærligheden for Herningværket opstod i forbindelse med Klodsfest 2013 i Herning.
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jesper.Thuesen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 29-Maj-2006
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 5515
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jesper.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Juli-2019 kl. 19:24
Imponerende byggeteknik.
Tak fordi du lader os se med indeni. Thumbs Up 


Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator


"People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!"
Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894)

Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 23:17
Så blev den sidste tankvogn 'færdigmalet' Big smile

ASJ tankvogn:

De seks tankvogne købt af Vestkraft I/S i 1981 blev oprindeligt bygget i 1948-49 af AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) i Falun, Sverige.

De var del af virksomhedens berømte "kultog" og transporterede brændsel fra Vestkraft i Esbjerg til Herningværket (kraftvarmeværk) sydøst for Herning.

Alle seks blev skrottet i 1991.

Min model:

Digital, aldrig bygget.

Skala: ~1:45
Længde: 26 knopper
Bredde: 6-8 knopper
Klodsforbrug: 302
Designet: 2019

Alle renders er højeste setting fra Stud.io og hjemmelavede grafik tilføjet via Lasse Deleurans hjælperedskaber, LDD to Pov-Ray og slutteligt manuel redigering.

Tanken holdes fast af fire knopper i midten og ostene på hver side i enderne:


Hjulsættene kan drejes pga. afstanden og holdes centreret af en Hose, Flexible Ribbed with 8mm Ends, 10L imellem dem - tak til Jørgen for den idé :)


Byggeteknik for den midterste cylindersektion - tak til Søren Johansen for råd ved finpudsningen  :)



Redigeret af Dennis.Tomsen - 18-Juni-2023 kl. 05:33
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-Marts-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3906
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 23:59
smuk Thumbs Up
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Juli-2019 kl. 11:35
Du er en digital ørn, giver Jørgen ret, den er smuk.
Lars Kristensen
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Juli-2019 kl. 13:10

Både den, og din tidligere tankvogn er virkelig fede...

Märklin har lavet et sæt med den sidste tankvogn - det har altid været en af mine favorit togvogne - så jeg glæder mig til at se den live... 👍🏻
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Juli-2019 kl. 14:13
Citat: Lars.Kristensen Lars.Kristensen skrev:

Du er en digital ørn, giver Jørgen ret, den er smuk.

Takker Smile

Jeg er desværre langt bedre til det digitale end fotografering, for ellers var det nok modeller af fysiske klodser, som oftest blev fremvist. Som det er nu, så tager en render omtrent samme tid at lave som et fotografi, og ikke mindre hvilket jeg ellers forventede til at starte med.


Redigeret af Dennis.Tomsen - 12-Juli-2019 kl. 14:14
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.