Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Kontingent
Husk at betale kontingent for 2024.
Tryk her for at se om du har betalt: Har Jeg betalt?
Oplysningerne opdateres regelmæssigt.
Oprettet af: Jakob.Bindslet
Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Spørg foreningens medlemmer
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Hvad limer I med?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad limer I med?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Inge Wie Nielsen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Inge Wie Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvad limer I med?
    Sendt: 03-August-2005 kl. 22:23

Hej!

Jeg har haft kontaktet Lego, for at spørge hvad man limer klodser med. De siger at man ikke kan købe deres lim,- men at jeg kan smelte klodserne sammen med Acetone. Jeg har prøvet. Måske er jeg utålmodig eller en klovn. Det virker ikke. Jeg har prøvet forskelligt sekundlim. Nix! Skal jeg over og have fat i en to-komponent lim, for at lime klodserne sammen.

Jeg spørger for min søn. Han bygger store konstruktioner, som INGEN må røre, fordi han er bange for at de falder fra hinanden.

Han tør ikke lege med det, af samme grund. Når først det er samlet, skal det være sådan.

Håber at I kan hjælpe mig.

Venlig hilsen Inge.

Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 7709
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2005 kl. 22:36

Hej Inge,

Tror godt jeg kan svare på alles vegne med følgende:

Vi limer ikke! Vi skal jo kunne skille klodserne fra hinanden igen, uden at de tager skade.

Redaktør på BYGGEBLADET
Layout manager - Pinsen på Hjerl Hede
Layout manager - MODUVERSE DANMARK SFW 2023
Layout manager - Byg & Leg - Svendborg Teater
Layout manager - Julemessen MAGION Grindsted
Til top
Mikkel.Oldrup Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Point: 1915
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mikkel.Oldrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2005 kl. 22:56
Citat: Peter.Vingborg Peter.Vingborg skrev:

Hej Inge,

Tror godt jeg kan svare på alles vegne med følgende:

Vi limer ikke! Vi skal jo kunne skille klodserne fra hinanden igen, uden at de tager skade.

Det kan du roligt gøre, Peter.

En del af udfordringen er jo nogen gange at bygge en konstruktion, hvor klodsernes binde-evne er nok.

Mikkel Oldrup

Bricklink butik: BrickManiac
http://www.bricklink.com/store.asp?p=Oldrup
Hvor jeg sælger ud af min samling og løbende sætter prisen ned. PM mig hvis du vil have mail når der er nyt.
Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Point: 7709
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2005 kl. 23:18
Citat: Mikkel.Oldrup Mikkel.Oldrup skrev:

En del af udfordringen er jo nogen gange at bygge en konstruktion, hvor klodsernes binde-evne er nok.

Nemlig

Redaktør på BYGGEBLADET
Layout manager - Pinsen på Hjerl Hede
Layout manager - MODUVERSE DANMARK SFW 2023
Layout manager - Byg & Leg - Svendborg Teater
Layout manager - Julemessen MAGION Grindsted
Til top
Per.Langkilde Se drop down
Dæk
Dæk

Region: ikke oplyst
Point: 5932
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Per.Langkilde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2005 kl. 00:16
LEGO og lim 
Til top
C.Straaberg Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Point: 6078
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Straaberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2005 kl. 09:50

Eric Harsbarger limer nogle af sine modeller, bl.a. dette skrivebord:

http://www.ericharshbarger.org/lego/desk.html

Han bruger noget der hedder Oatey, All-Purpose (PVC, CPVC, ABS) Glue, det kan måske også skaffes i Danmark.

Kig evt. i hobby-forretninger efter en plasticlim, som kan holde på ABS (som er den plastictype, LEGO klodser er lavet af).

For eksperimentets skyld har jeg prøvet at lime to gamle (udsmidningsklare, bare rolig) klodser med polycement, hvilket er den slags lim, man bruger til at samle modelfly, plasticfigurer m.m. (f.eks. Warhammer).

Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2005 kl. 10:09

Hej Inge

Jeg vil da gerne prøve at hjælpe lidt.

Jeg har lidt erfaring med at lime styren-plast. Om denne erfaring kan overføres til LEGO-klodser ved jeg dog ikke helt.

Jeg kunne måske lave nogle eksperimenter med nogle skrot-klodser og vende tilbage med eventuelle resultater, inden I kaster jer ud i det.

Indtil videre kan jeg da fortælle følgende:

LEGO-dimser er i langt de fleste tilfælde lavet af ABS (Acryl-Butadien-Styren) af forskellige hårdhedsgrader, så jeg formoder at styren-limene vil kunne binde bare en smule på LEGO.

Hvis plastic af styren-typen, som min erfaring gælder, skal "smeltes" sammen, så kan man bruge eddikesyreester, også kaldet ethylacetat.

Det er tyndere end vand og skal bare stryges på med en lille malepensel (med naturhår). Det kan enten købes på det lokale apotek eller i noget mindre flasker hos en velassorteret hobbyforretning som f.eks. Trinbrættet i Århus.

Indrømmet, førhen brugte jeg trichlorethylen - også flydende - men nu er det jo ganske og aldeles forbudt fordi det er særdeles kræftfremkaldende.

Samme sted - eller i næsten enhver anden hobbyforretning, som handler med plasticbyggesæt - vil du kunne købe en mere geléagtig plasticlim fra f.eks. Revell. Det er i en blå flaske med en lang, tynd injektionsnålsagtig metalpids, der gør påføring nem, og det er helt genialt til styren-plast, som fly-, bil- og husbyggesæt er lavet af.

Hvis ikke de ovennævnte limtyper virker på LEGO, så kan man ty til midler som to-komponent lim, som f.eks. Araldit. Det ved jeg virker på LEGO, og med det kan man lime forskellige typer plastic sammen, f.eks. LEGO og styren.

Kontaktlim kan absolut ikke anbefales, da det indeholder xylen, toluen og terpentin og er meget længe om af hærde. Og under denne hærdningsproces æder kontaktlimen af styrenen, hvilket i værste fald bare efterlader nogle store huller. Jeg brugte det engang på noget LEGO i mine meget unge dage, og det kunne ikke binde ordentlig, men opløste bare plastic'en, sikkert primært styren-delen i ABS'en.

Superlim (Cyanacrylat eller Cyanoacrylat) kan også bruges til LEGO-klodser. Det har det bare med at binde og hærde meget hurtigt - og det binder til ALT, også fingrene - og det giver en meget stærk, men desværre også meget skør limsamling, som nemt "knækker".

Et generelt råd til sidst:

Plasticlim er noget meget giftigt stads - som tilmed mistænkes for at være kræftfremkaldende - og både dampe fra plasticlim såvel som dampe fra smeltet plastic, er meget usundt at indånde.

Syperlim indeholder desuden en cyan-forbindelse, og alt hvad der har med cyan at gøre er særdeles giftigt.

Og når det er børn, det drejer sig om, og som har et forhåbentlig langt og godt liv foran sig, så er det altså ikke heldigt.

Lad derfor "snifningen" foregå under åben himmel - på terrassen eller på altanen - sådan at dampene ikke kommer ind i huset- Og sæt jer sådan at en eventuel vind ikke bare bærer dampene lige op i næseborene. Det er nemlig alvorlige sager, man har med at gøre her.

Slutteligt vil jeg give Mikkel ret i at udfordringen ved LEGO-byggeri især ligger i at lave stærke og brugbare konstruktioner uden at "snyde".

LEGO limer dog selv deres modeller til f.eks. LEGOLAND sammen - og giver dem slutteligt et ordentligt lag klarlak - men det er for at gøre dem mere vandtætte og dermed egnet til at stå udendørs i regn og rusk og frost.

Til top
Gert.Hansen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-Februar-2005
Point: 1843
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gert.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2005 kl. 11:00
Citat: C.Straaberg C.Straaberg skrev:

For eksperimentets skyld har jeg prøvet at lime to gamle (udsmidningsklare, bare rolig) klodser med polycement, hvilket er den slags lim, man bruger til at samle modelfly, plasticfigurer m.m. (f.eks. Warhammer).

Det har jeg ikke prøvet, men jeg tror godt jeg kan garantere at det ikke virker. Polycement er beregnet til Polystyren, som er den type plastik der bruges til bil/fly-byggesæt og Warhammer. (Også flamingo, som limen kan gøre meget sjove ting ved).

En hurtig søgning på Google fandt noget der hedder "Tangit PVC-U lim ABS/ASA" og "Tangit ABS lim" så det er sikkert noget man kan finde i et Byggemarked. Prøv evt. at spørge efter en PVC-lim, da nogle af typerne er kombineret PVC/ABS lime.
Til top
Knud.Thomsen Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Formand

Region: Sydvestjylland
Point: 5327
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2005 kl. 11:12

Jeg bruger en lim som hedder Allplast til at lime legninger på koblingerne, det binder godt på klodsen og holder på ledningen...

Knud Richard Thomsen
Til top
Hej Allesammen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hej Allesammen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2005 kl. 16:18

Hold da op!  Jeg er imponeret! og mange tak for alle svarene!

Jeg bliver nødt til at bemærke at Jeppe nok er lidt sjov på det område. Tingene skal være som de er på tegningen!!!! Han har bygget Lego siden han 3 år, og det gik meget hurtigt fremad. Uden videre sad drengen og samlede 7+ slavisk efter instruktionen.

Han samler tingen. Beundrer den i timevis. Ingen må røre! De må ikke leges med, for så går de bare i stykker. De står på hylden.

Nogle af tingene kunne det være rart, hvis man kunne give et par klatter lim, så de kunne holde til at lege med.

De aller første Bionicles han fik, er faldet fra hinanden og noget er blevet væk. Dem bygger han så robotter af ;-).

Bare roligt det er kun moderen der mister hjerneceller, hvis der er flere tilbage ;-) Det får han ikke lov til at arbejde med selv.

Tak for hjælpen. Jeg vil gå på lim-jagt.

Hilsen Inge & Jeppe.

Til top
Bjarne.S.Pedersen Se drop down
Flise
Flise

Medlem siden: 10-Juni-2016
Point: 45
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjarne.S.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Juni-2017 kl. 14:38
Den med acektone virker 100%jeg har prøvet det med et par klodser har ikke fundet nogle endnu der kan skille dem ad
Et par små klodser et krus acektone så det lige dækker dem se om nogle timer om det er opløst er det for tynd så kom en lille klods mere i
PS der skal bruges meget lidt at lime med

Vh Bjarne
Bjarne Schjødt Pedersen
Til top
Henrik.Kunz Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 10-Februar-2013
Region: Vestsjælland
Point: 5381
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Henrik.Kunz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Juni-2017 kl. 19:24
Tænk hvor fattig jeg ville være hvis jeg kun kunne bygge en gang med mine klodser. Håber ikke han senere i livet bliver ked over det er limet.Wink
Henrik Kunz
Til top
Peter.Lind Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-November-2012
Point: 4516
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Lind Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Juni-2017 kl. 20:29
Acetone virker fint, men det er meget tyndtflydende. Jeg bruger en vatpind til at duppe acetone rundt om knopperne på den nederste klods, og så sætter jeg den næste klods på, og trykker lidt til i et par sekunder eller fem.
Man kan prøve at tørre af med en vatrondel i samlingen, og hvis den "trækker streger" i LEGO-klodserne, så er de limet sammen til evighed.

Som andre skriver - de kan aldrig skilles ad igen! Og på en måde holder de jo så op med at være LEGO-klodser.

Jeg har også prøvet med noget tagrende-lim (købt i Silvan), det findes i både grå og gennemsigtig udgave, og er ekstremt tyktflydende. Faktisk så tykt at det er svært at dosere, men det virker på samme måde som acetonen

Et alternativ er helt almindelig hobby/træ/papir-lim - det holder bestemt ikke evigt, og det kan ikke bruges til de små elementer, men man kan bruge det til at holde modellen sammen i daglig brug, og så kan det fjernes med varmt vand, når man alligevel får lyst til at bygge noget andet/nyt med sine LEGO klodser.

For fornøjelsen er i høj grad at man kan bygge igen og igen og igen!
Peter Lind
Til top
Henrik.Christensen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 02-Marts-2012
Region: Midtsjælland
Point: 4244
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Juni-2017 kl. 22:27
En anden ting er, at gensalgsværdien er lig nul, hvis han kommer ind i sin (gud forbyde det) Dark age, og vil sælge det.
Noget andet er, at når han bliver voksen, og finder gensynsglæden ved LEGO, vil han sikkert blive ked af det, når nu klodserne er limet.
Lego ER beregnet til både at bygge med, og at skille det ad igen.
Held og lykke med LEGO glæden.

Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Point: 7618
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Juni-2017 kl. 23:03

Sjovt gensyn med en 12 år gammel tråd... LOL
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Henrik.Christensen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 02-Marts-2012
Region: Midtsjælland
Point: 4244
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Juni-2017 kl. 05:27
Citat: René.Hoffmann René.Hoffmann skrev:

Sjovt gensyn med en 12 år gammel tråd... LOL

UUUPS, den så jeg ikke. LOL

Til top
Glenn.Knøsgaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 30-December-2008
Sted: Skovby
Region: Himmerland
Point: 2746
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Glenn.Knøsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Juni-2017 kl. 08:41
Ja, det er pudsigt, sådan lige at få genopliver en meget gammel tråd.
Emnet har været debatteret noget senere i denne tråd:

Glenn Knøsgaard
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 04-Marts-2008
Point: 7113
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Juni-2017 kl. 13:16
Citat: Henrik.Kunz Henrik.Kunz skrev:

Tænk hvor fattig jeg ville være hvis jeg kun kunne bygge en gang med mine klodser. Håber ikke han senere i livet bliver ked over det er limet.Wink
Bortset fra de mindre eksperimenter, har jeg ikke skilt nogle af mine byggerier ad igen siden jeg startede i 2008, og jeg er ellers en fattigrøv Cry LOL og jeg bygger slet ikke så meget som dig Smile

I Billund bruger de GBL (gamma-butyrolactone), som langsomt smelter elemterne sammen. Jeg har selv testet noget kontaktlim fra Revel – det virker fint nok til at punktlime de små ting jeg laver, men føj hvor det stinker.
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Morthen.Falk.Poulsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-November-2011
Sted: Legoland
Region: Nordsjælland
Point: 3021
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morthen.Falk.Poulsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Juni-2017 kl. 16:31
Jeg limer heller ikke....men.... det meste af det jeg har bygget er ikke blevet skilt ad som sådan endnu, 
jeg låner fra dem engang imellem når jeg eksperimentere, eller hvis der ikke er tid til at lave en BL ordre, de bliver dog altid samlet igen.... før eller senere......
Det er det når man har brugt så meget tid, energi og penge på noget, så kan jeg ihvertfald ikke få mig selv til at skille det ad, medmindre det er for at forbedre originalen. 

Jeg syntes det er lidt sjovt at en 12 år gammel relativ tilfældig tråd bliver taget op igen, 
Når de sidste indlæg fra dengang var lavet for 12 år siden også.....

Hvis du tager en klods og sætter den op på en anden klods så har du en MOC

Jeg er ik negativ jeg siger bare tingene som jeg ser dem
mocpages
Pirat Kongen
Til top
Frieda Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frieda Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Januar-2023 kl. 21:45
Er det sådan at man skal “lime” imellem klodserne? Sagen er den at vi har købt et færdigsamlet stadion, vi godt kunne tænke os at få limet. Men kan man det uden at skulle skille det ad? 
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.125 sekunder.