Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Unimog kranbil
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Unimog kranbil

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Unimog kranbil
    Sendt: 04-Juli-2005 kl. 01:38

Selvom min Unimog kranbil ikke er helt færdig endnu, så vil jeg lige vise et enkelt billede af den. Der er lidt flere knopper på den end på de fleste af mine biler, men den rummer skam også en herlig gang liftarms og paneler og andet godt.

Motoren er en V8 og der er 5+R gearkasse. Rattet fungerer dog ikke, men det kan det måske komme til ved en senere revision.

Skydelågerne for "sidekasserne", der kommer til at rumme værktøj mv., er hejseporte fra minifig-brandstationer.

Der er nu tryktanke i begge sider, men på billedet, som er 1½ år gammelt, er der kun tryktank i den ene side, idet jeg ikke havde flere tryktanke "på lager" dengang.

Liften bagpå fungerer efter løftearmsprincippet, sådan at det er liftarms, der bærer vægten, og ikke pneumatic-cylindrene, som derfor blot bevæger mekanismen og derfor kun er meget lidt belastede. Det er derfor en meget stærk konstruktion, endda med 4 pneumatic-cylindre, og bliver den vægt, som liften skal løfte, for stor, så stejler kranbilen, trods egenvægten.

Det er min foreløbigt tungeste model, på trods af at der næsten kun er "funktionsklodser" og næsten ingen "fyldklodser".

Der mangler stadigvæk en udfaldsramme til liften, som kan passe til alle biler og som ikke mindst er enkel og robust. Jeg arbejder stadig på sagen... .

Bagakslen er stiv - en ganske robust sag, faktisk - og forhjulsophænget minder lidt om det på #8466.

Og ligesom på en rigtig Unimog er der naturligvis firehjulstræk.

Jeg overvejer stadig at sætte en sammenfoldelig kranarm på, lige bagved førerhuset, á la #8436. I mellemrummet mellem førerhuset og "sidekasserne" kunne der nemlig blive plads til pneumatiske støtteben.

Desuden mangler stadig pneumatiske bagskovle og en krog ved liften til at trække køretøjer fri med, mv.

Kranarmen bagtil er fast, og endnu mangler dens spil at blive lavet. Ligesom krankrogen bagtil bliver dette spil hånddrevet.

Ergo: En model, der en tid endnu vil være på projektstadiet.

Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 7820
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Juli-2005 kl. 18:24

Hvad skal man sige? -

Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager:
LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede
MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023
Byg & Leg, Svendborg Teater
Julemessen MAGION, Grindsted
Klodsfest 2024, Hvalsø
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Juli-2005 kl. 13:13

 

Den glæder vi os til at se færdig, Carsten... Specielt, hvis det bliver til noget med kranen bag førerhuset...

René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.078 sekunder.