|
|||||
Besøg ved Knuds togbane og rundvisning på Lego-fabrikken.Beretning om foreningstur den 26. november, 2004 De drog mod vest
Ankommet![]()
Da vi endelig nåede Janderup (nær Varde), havde GPS'en indlagt en velfortjent pause til os.
Så vi holdt et par minutter og ventede på, at den igen ville vise vej, så vi kunne finde
frem til Knuds togbane. Enkelte personer mente, at pausen og forsinkelsen fra starten var helt planlagte, eftersom
vi ankom til Knud præcis kl. 11, som var målet fra starten. Teknik
For de uindviede er her lidt nøgletal om Knuds bane:
Alt i alt har banen kostet cirka 500.000 kr. med klodser og elektronik!!
DetaljerAf andre sjove detaljer kan nævnes et lokomotiv med indbygget Märklin damp-generator, en kørende svævebane, en virkende kran med grab, en kørende, udvendig elevator på en af bygningerne og en (næsten) virkende drejeskive. Det må siges at være et voldsomt imponerende bygningsværk!! Jeg fatter simpelthen ikke, at man kan få tid til at bygge sådan et stort anlæg… Som Lars sagde til fruen, da vi kom ind af døren: "Kan du se, hvor blid, jeg er??" Og dét må siges at være en god pointe! Jeg kan anbefale alle medlemmer at tage deres bedre halvdel med til Knuds bane, hvis modparten brokker sig over den tid, man bruger på Lego… I forhold til dette, så er vi vist alle små uskyldige lam - også selvom der godt hurtigt kan ryge 8-10 timer eller mere på Lego pr. uge… Knuds bane er simpelthen et livsværk! FrokostpauseEfter at have savlet, drømt, komplimenteret, rost, misundt og på mange andre måder afsløret vores respekt for den store bane, så var vi alle blevet lidt sultne, så vi kørte på en frokostrestaurant ved navn White Horse, hvor der var en dejlig buffet til rimelige penge. Dog var de vist ikke helt vant til et ryk-ind på 7 personer, så de fik pludselig travlt i køkkenet. De 2 fiskefileter, der lå klar, da vi kom, de fik i hvert fald hurtigt ben at gå på. Men der kom hurtigt nye forsyninger. Efter cirka 3 kvarters sladder og løgnehistorier, sagde Knud farvel, og vi andre satte kursen mod Mekka… Lego's fabrikker... Det var med stor spænding, at vi cirka 14.50 drejede ind på P-pladsen ved Lego Center. Indenfor stødte vi til Martin Bjerregaard, Morten Gravgård og Hans Nielsen, alle 3 med tilhørende påhæng. Vi blev alle budt hjertelig velkommen af vores rundviser, Eric Palludan, som startede med at byde os på hjemmebagt chokoladekage og lidt kaffe og sodavand. Allerede ved velkomsten viste Lego deres professionalisme, da Byggepladen stod på de digitale velkomstskærme i receptionen og ved indgangen til vores auditorie. Verdensklasse! Vel ankommet
Efter foredraget var det tid til en film, som understøttede dias-foredraget fra før. Igen masser af sjove detaljer for Lego-freaks som os! Da filmen var slut, fik vi udleveret hver vores Star Wars Mini-sæt, som vi kunne sidde og muntre os med, mens Eric ryddede op efter sig/os. Der var historisk legetøj spredt ud over næsten hele auditoriet, så det var nok en meget god idé at få os alle sammen pacificeret - og Eric kendte midlet. Vi var stille som aldrig før - eneste lyd var klodser, der raslede! (Og enhver "bedre halvdel" er hermed opfordret til at tage dette tip til sig!) Idéhuset![]() Da foredraget og filmen var overstået, gik vi ned i kælderen, hvor Lego har det, de kalder "Idé-huset". Det viser Lego's historiske udvikling gennem billeder, plancher, plakater, udstillingsmontrer og udvalgte modeller. Her fik vi alle sammen rigtig lang tid til at gå! Her var bl.a. udstillet nogle af de gamle maskiner til både plast og træ. Der var en stor montre med mange af de HELT gamle Lego-klodser fra dengang, hvor man ikke købte sæt, men små æsker med én type af eksempelvis 8 ens "Lego Mursten" (som Lego-klodsen hed dengang). Vi så også et rum, der var udformet som en gammel legetøjsforretning ville have set ud - med alle produkterne fra dengang. Virkelig gennemført ned til mindste detalje! Men udstillingens perle var nok en kæmpestor lodretstående kuglebane. Dén vakte begejstring hos delegationen! Kuglen starter i toppen og kører gennem et sindrigt system af vipper/slidsker/spiraler fra toppen og ned i bunden, hvor den kører rundt med et tog, som til sidst dropper kuglen i et hul, hvor den kører op i en elevator indvendigt i modellen, og starter forfra i toppen. Toget og elevatoren virkede dog ikke, men det gjorde resten af banen, så dén stod i høj kurs!
Som afslutning på den del af turen, der foregik i Lego Center, fik vi hver et Lego-sæt. Såvidt jeg nåede at spotte, så var der 3 forskellige sæt. Jeg selv fik en "4729 - Dumbledore's Office", men andre gik derfra med "7035 - Police HQ" og "4513 - Grand Central Station". Så det må siges at være flotte gaver! Fabrikken
Endelig var det blevet tid til rundturen på fabrikken, så vi kørte i kortege til fabriks-faciliteterne, som ligger cirka en kilometer fra Lego Center. Man kunne næsten mærke, hvordan spændingen steg, efterhånden som vi gik gennem gangene og kom nærmere til selve hjertet af Lego's bygninger. Fabrikken er opbygget som én lang, central bygning på cirka halvanden kilometer, hvor der på hver side går fingre ud til de enkelte produktions-haller. Såvidt jeg forstod, så kan man i grove træk sige, at granulatet kommer ind i den ene ende, og så kommer de færdige sæt ud i den anden ende af bygningen. Men alene størrelsen på bygningen er imponerende. Det er simpelthen enormt!! Det er dog ikke så mærkeligt, når man tænker over, hvor stort et planlægningsarbejde og logistik, der skal til for at få alting til at gå op i en højere enhed. Vi snakker milliarder af klodser, der skal pakkes i millioner af sæt hvert år!! Godt, jeg ikke skal stå for at få dét til at fungere! Man kan ikke andet end at være dybt imponeret! Produktionen
Herefter gik vi ind i nogle af de mange støbehaller. Her kommer granulatet til i store støvsuger-slanger, hvorefter det sprøjtes direkte ind i maskinen, som opvarmer det til over 200 grader på et par sekunder. Herefter presses den varme masse sammen i et enormt tryk i 15 sekunder, hvorefter det afkøles - og vupti - så har man Lego-klodser. Vi så også andre typer støbemaskiner, heriblandt nogle, der støber to farver ind i hinanden, så det giver en blandings-effekt. Nærmest ligesom airbrush. Personligt var jeg meget benovet over en anden maskine, som støber klodser der har to forskellige farver i den samme klods - men med en skarp afgrænsning mellem farverne. Det var fascinerende at se på, hvordan maskinen og robot-armen får lagt klodserne i præcis den samme position, så de kan lægges rigtig ind i maskinen. Når man ser antallet af maskiner og tænker over, at hver maskine koster op mod 10 millioner, og hver støbeform kan koste over én million, så er det ikke så underligt, at Lego koster, hvad det koster! Lageret
På læsserampen så vi en lastbil, der var bakket til. Den blev brugt til intern transport, så den var udstyret med en sindrig mekanisme, som gjorde, at de "bulk-kasser", som Lego bruger internt, ikke skal pakkes om. De læsses bare ind i bag-enden af lastbilen, og så kører de selv ind i lastrummet. Smart! En anden lastbil med en 40-fods container var ved at blive læsset med varer, som skulle til USA. Gaffeltrucken var også ret smart. Den kunne tage en hel palle varer, men lod selve pallen stå på gulvet. På den måde kan containeren pakkes med 10% flere klodser, og derved spares der penge på logistikken. Det bliver til rigtig mange sparede penge med alle de containere, der ryger til USA hvert år til ompakning til færdige sæt! Alt godt kommer til en ende
Tilbage var kun turen hjemad. For os sjællændere, var det en lang tur hjem, hvor vi for en gang skyld ikke snakkede i munden på hinanden… Og jeg sov godt dén nat! Og ja - jeg drømte om Lego. Igen! |
|||||
Dette er et fan-kreeret websted, som ikke er sponsoreret, godkendt eller autoriseret af LEGO® Gruppen. Alt indhold på dette websted tilhører Byggepladen med mindre andet er anført, og må ikke gengives uden tilladelse. © Byggepladen. All rights reserved. Background image © by Todd Lehman: Fibblesnork Backgrounds.
Partially powered by: Web Wiz Forums Copyright © Web Wiz Guide Webmaster : ![]() |