Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Roskilde
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Roskilde

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 5 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3368
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (4) Tak(4)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Roskilde
    Sendt: 29-August-2014 kl. 10:43
I november 2012 var jeg til LEGO Fan Welt i Köln. Her blev der udstillet et gigantisk layout bestående af Kölner Dom med tilhørende omgivelser bygget i minifig-skala. Mens jeg stod og beundrede layoutet, tænkte jeg, at det kunne være fedt at bygge et tilsvarende layout med Roskilde Domkirke i centrum. Men jeg indså hurtigt, at det ville være meget urealistisk for mig at bygge så stort et layout. På samme udstilling var der et andet layout, som også inspirerede mig meget. De to tyske AFOLs Joachim Klang og Oliver Albrecht havde bygget et bylayout i skala 1:100. Denne skala gjorde, at alting kun var halvt så stort, som hvis det var bygget i minifig-skala. Alligevel var det lykkedes for dem at bygge meget detaljerede biler og sågar mennesker. Jeg fik lyst til også at bygge noget i denne skala. Da fik jeg den idé at bygge Roskilde Domkirke og de omkringliggende bygninger i skala 1:100.


I december 2012 gik jeg i gang med at bygge. Byggeriet gik lidt langsomt, da jeg samtidig var i gang med at bygge på TIVOLI-layoutet. Men i oktober 2013 var selve domkirken bygget færdig og blev fremvist til LEGO Udstillingen i Kundby. Herefter gik jeg i gang med at bygge de omkringliggende bygninger. Da det blev besluttet, at Klodsfest 2014 skulle afholdes i Roskilde, blev målsætningen at få layoutet færdigt dertil. Efter at have bygget på layoutet i 16 måneder blev jeg færdig i april 2014.


Det var en sjovt at udstille layoutet til Klodsfest, da generalforsamlingen blev afholdt i Roskilde Gymnasiums kantine, som er med på layoutet. Så der var mange, der brugte mit layout som kort. Til Klodsfest var jeg også så heldig at kunne låne Henrik Christensens kamera, så jeg kunne tage nogle gode billeder af layoutet. Efter lang tids arbejde er jeg nu endelig blevet færdig med redigeringen af billederne:



En interessant ting ved Roskildes Domkirke er, at den indeholder arkitektur fra de sidste 800 år. Der har ligget en kirke på stedet siden år 980, hvor Harald Blåtand byggede en trækirke. Den nuværende domkirke blev bygget mellem 1170 og 1280 i gotisk stil. Men siden da er der blevet tilføjet at hav af tilbygninger:


De to store vesttårne stod færdig omkring år 1400

Margrethe Spiret er fra omkring 1420

Christian 1.s kapel er fra omkring  1460

Christian 4.s kapel er bygget i Renæssance stil og er fra omkring  1620

De to karakteristiske tårnspir er fra omkring 1635

Frederik 5.s kapel er bygget i nyklassisk stil og er fra omkring  1775

Christian 9.s kapel er bygget i byzantinsk stil og er fra 1925

Frederik 9.s begravelsesplads er bygget i 1985


Roskilde Domkirke er desuden den kirke i verden, der har flest konger og dronninger begravet. I 1995 blev den optaget på UNESCOs Verdensarvsliste.



De omkringliggende bygninger består også af meget forskelligt arkitektur. Ved Stændertorvet ligger  Det Gamle Rådhus. Tårnet er fra omkring år 1500 og bygget i gotisk stil. Oprindeligt var det en del af Sankt Laurentii Kirke, men efter reformationen i 1536 blev kirken revet ned. Tårnet fik dog lov at blive stående. I 1884 blev tårnet en del af det nye rådhus, som blev bygget nygotisk stil, så det matchede til tårnet.



Roskilde Palæ er bygget i 1730’erne i barok stil.



Absalonsbuen er bygget i gotisk stil omkring år 1200. På daværende tidspunkt lå bispegården, hvor palæet ligger i dag. Buen gjorde derfor, at biskoppen ikke behøvedes at gå udenfor for at komme ind i domkirken.



Ved siden af domkirken ligger Roskilde Gymnasium, hvorfra jeg blev student i sommers. Der har ligget en skole på stedet siden år 1020. Der er dog inden bygninger tilbage fra den tid. Gymnasiets ældste bygning er rektorboligen, hvis nordfløj er fra omkring 1770. Resten af Rektorboligen er bygget omkring 1820.



Gymnasiets hovedbygning er fra 1842.



I løbet af de sidste 100 år er gymnasiet blevet udvidet med et hav af ekstra bygninger. Den nyeste bygning er den lyseblå Science Bygning, som er fra 2012.


Således ser Roskilde ud i virkeligheden:




Flere billeder af mit layout kan ses her:

https://www.flickr.com/photos/66344850@N06/sets/72157646580719978/




Redigeret af Lasse.Vestergård - 29-August-2014 kl. 10:49
Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Henrik.Christensen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-Marts-2012
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 4246
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 12:27
Det er en meget flot beskrivelse, af Domkirken og de nærmeste omgivelser, du giver her Lasse Clap
 
Din fotografering er i topklasse Thumbs Up, du siger bare til hvis du skal bruge mit kamera igen.

Til top
Thomas.Wolff Se drop down
Klods
Klods


Medlem siden: 16-September-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 273
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.Wolff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 13:18
Super flot. Som altid er dine ting fantastisk imponerende.Clap
Thomas Wolff
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-August-2014 kl. 10:14
Flot byggeri og fin forklaring — jeg er helt vild med når LEGO byggeri giver anledning til historiefortælling. Skalaens forcer demonstreres rigtig godt i det projekt.

Jeg ville nok indbygge en enkelt knop (plate 1 x 1) hist og her i alt det glatte, men det er jo en smagssag Smile


Redigeret af Ulrik.Hansen - 08-September-2014 kl. 07:22
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Rune.Kokholm Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 21-August-2013
Sted: DK
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 522
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rune.Kokholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-August-2014 kl. 13:41
Det ser godt ud, og det er en skala der virker ifht at man kan give biler og personer en grad af detalje og individuelt præg.

Bygningen til venstre på billede 1 er min favorit, også pga. vinduerne.



Rune Kokholm
Til top
Lars.H.Sørensen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 02-Marts-2012
Sted: Danmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1065
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.H.Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-August-2014 kl. 16:05
Pivlækkert byggeri Smile
Leg godt :)
Til top
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1812
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-August-2014 kl. 06:21
Lasse, det er på alle måder et fantastisk byggeri. Flottest er faktisk helheden, at alle bygningerne passer sammen og så det liv du har fået skabt med biler og mennesker, især på pladsen foran kirken. Din "attention to detail" er imponerende, der er ikke taget nogen genveje nogen steder. Og så må jeg også rose de flotte billeder og efterredigering.

Esben
Til top
Henrik.Christensen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-Marts-2012
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 4246
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-August-2014 kl. 06:31
Domkirken har også helt sin egen lyd.
Da mine drenge skulle konfirmeres hhv. 2012 og 14, skulle de som en del af forberedelserne sove i Domkirken. Der skulle bruges nogle vagter blandt forældrene, jeg var heldig at blive trukket ud begge gange.
Midt om natten når de sidste er faldet i søvn, og der er helt stille, kan man høre kirkens knirke og knage.
Det er meget spændende at gå rundt i kirken, i bælg ragende mørke.
 
Jeg glæder mig til 2016 når det er Frejas tur.


Redigeret af Henrik.Christensen - 31-August-2014 kl. 06:33

Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-August-2014 kl. 17:35

Lasse - jeg kan kun gentage mig selv... Du er altså i en klasse for dig selv, når du bygger! Det er suverænt som altid... Thumbs Up
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Lennart.Cort Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 17-Februar-2013
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 372
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennart.Cort Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-September-2014 kl. 05:43
Virkelig virkelig fascinerende det dér. Mine favoritter er helt sikkert kirkens tage og spir og så alt det liv du har fået med, såsom køretøjer og mennesker. Jeg synes skala 1:100 fungere vildt godt her
https://www.flickr.com/photos/49277037@N06/
Til top
Alexander.S.Würtz Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 02-November-2012
Sted: Danmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 205
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alexander.S.Würtz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-September-2014 kl. 04:07
Det er virkelig flot Lasse, jeg er stadig dybt imponeret over det, 
og måske lidt misundelig over alle de dejlige klodser du har Wink 
Til top
Anne.Mette.V Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-September-2007
Sted: Denmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3909
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anne.Mette.V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-September-2014 kl. 16:05
Pludselig mens vores forum var nede, så jeg at den var kommet på Brothers Bricks:



Anne Mette Vestergård

Mine modeller på flickr
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.