Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Hardi Alpha selvkørende marksprøjte
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hardi Alpha selvkørende marksprøjte

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hardi Alpha selvkørende marksprøjte
    Sendt: 27-August-2010 kl. 18:27
Dieselund Maskinstation's nyeste anskaffelse er vel egentlig ikke så super køn - men det er formålet med den jo sådan set heller ikke...
Det drejer sig om en selvkørende marksprøjte, en Hardi Alpha, som er Made in Nr. Alslev.

Det er vel egentlig et underligt apparat at se på - men det er vel til gengæld ganske effektivt.

Modellen skal ikke ses som en hyldest til (såkaldt) plantepleje ved hjælp af kemikalier, for forbilledet yder også sit bidrag til, at de kommende generationer ikke kan drikke grundvandet fra de nuværende boringer, uden at det er blevet renset og behandlet med diverse "modgift" først.

Mange af de sprøjtegiftrester og nedbrydningsprodukter, som netop er begyndt at dukke op i grundvandet i disse år, blev spredt ud i det økologiske system i 1960'erne - og siden dengang er forbruget blot steget. Så vi har vel knapt nok set toppen af isbjerget endnu... Confused
Dog bruges der heldigvis ikke DDT idag, men "kun" blandt andet glyphosat (RoundUp) og diverse andre herbicider, fungicider og pesticider, samt stråforkortere, midler til nedvisning af toppe, etc.

Anyways, modellen er jo nu engang kun en model, og den skal jo af gode grunde ikke bruges til slige sager.
I bund og grund var det egentlig spændende at prøve at bygge sådan et apparat - og når det nu skulle være, så måtte det jo gerne være med dansk forbillede.

Ligesom forbilledet har modellen firehjulsstyring med krabbestyring - dog har modellen kun baghjulstræk - og dertil en 4-cylindret motor.
I tanken bagved førerhuset er trykluftpumpen skjult (derved kunne jeg "nøjes" med at bruge en gul pumpe) og endvidere gummirullen, hvormed firehjulsstyringen styres.
Firehjulsstyringen er utroligt letgående og er derved det bedst fungerende af slagsen, som jeg hidtil har lavet - og det mest logiske, idet der firehjulsstyres ved at dreje på grummirullen og krabbestyres ved at vride den fra side til side.

Bommen er ophængt i et parallellogram og hæves og sænkes af en 48 mm cylinder.
Til gengæld foldes bommen ud og ind manuelt, og i udfoldet tilstand låses den ved hjælp af de gule 3L stop-pins.
Arbejdsbredden blev alt ialt 1220 mm.

Førerhuset er anbragt asymmetrisk, så der kunne blive plads til en stige til venstre for førerhuset, og et betjeningspanel i førerhusets højre side.
På modellen er der dog kun ét betjeningsgreb dér, nemlig en Pneumatic ventil til hævning/sænkning af sprederbommen.

Fronten kunne vel egentlig godt ligne lidt bedre, især mht. kølergitteret. Når jeg får en idé til hvordan dette kan laves, så bliver modellen revideret med det vuns.
Modellen er tilstræbt bygget så enkel som muligt, for at spare på de dyrebare Technic-dimsedutter, og den blev tilmed daaajligt solid.
For en gangs skyld indgår der ingen modificerede dimsedutter i modellen.

Der mangler endnu lidt detaljer på bommen, blandt andet bælgene (eller hvad de nu kaldes (?) )  - de må komme med i næste revision, når/hvis jeg finde ud af hvordan de kan laves.

Alle grå dele er nygrå.
Vægten blev alt ialt 1040 gram.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 27-August-2010 kl. 20:20
Til top
Allan.Clausen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 26-Maj-2009
Region: Lolland-Falster
Point: 349
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Clausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 04:29
Godmorgen Thomsen.

Sikken en fin model at vågne op til.
Spændende løsning på trækket til baghjulene, men kan det ikke overføres til forhjulene også?
Og ligeledes styringen.

M.h.t udklapning af bommene, kunne det så ikke gøres enten mekanisk eller måske pneumatisk, nu du har bygget en pumpe på? Der skulle nok bruges de små stempler, men vil så også kræve en del udveksling, for at få det yderste led til at klappe ud, men det burde være muligt.Smile

Designmæssigt er det små ting jeg ville kunne pege på. Tanken er måske lidt for lille, og lydpotten lidt højt placeret.

Alt i alt en rigtig flot model!!

Allan Clausen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 12:22
Citat: Allan.Clausen Allan.Clausen skrev:

Spændende løsning på trækket til baghjulene, men kan det ikke overføres til forhjulene også?
Og ligeledes styringen.
Den nuværende foraksel kan vippe om længdeaksen, så køretøjet derved er nogenlunde terrængående.
Jow, der vil godt kunne sættes en "bagaksel" på foran også, men så bliver det straks mere vanskeligt at lave det sådan, at forakslen stadig kan vippe om længdeaksen - især i den nuværende skala.
Og min regel #1, når jeg bygger - og som jeg prøver at overholde så vidt det er muligt - er: Keep it simple! Wink

M.h.t udklapning af bommene, kunne det så ikke gøres enten mekanisk eller måske pneumatisk, nu du har bygget en pumpe på? Der skulle nok bruges de små stempler, men vil så også kræve en del udveksling, for at få det yderste led til at klappe ud, men det burde være muligt.Smile
Det vil også kunne laves, og muligvis også i den nuværende skala (ca. 1:20) - men så bliver bommen sandsynligvis mere "klumpedumpet" at se på - og tungere.
Jeg har overvejet noget wiretræk, som det ses på Lindus-sprøjter - på en LEGO model vil dette kunne eftergøres med noget sort LEGO-snor.
Men igen: Keep it simple! Wink
Jeg vender tilbage til det med bommen, hvis jeg finder ud af hvordan disse forbedringer kan laves - dvs. laves simpelt og helst så let som muligt.

Tanken er måske lidt for lille, og lydpotten lidt højt placeret.
Tanken findes i følgende størrelser:
Hardi Alpha Plus: 3500 liter og 4100 liter
Hardi Alpha VariTrac: 2500 liter og 3000 liter.
Så jeg har valgt den mindste tankstørrelse, selvom modellen ikke er en VariTrac. Desuden skulle tankstørrelsen passe med længden på 3 x 11 panelerne
Skorstenen er et kompromis - uden den øverste lige Connector ville den blive for kort, og den øverste #4 Connector måtte gerne have været en #5-Connector, men den findes ikke i Dark Bluish Gray (endnu).

Til top
Allan.Clausen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 26-Maj-2009
Region: Lolland-Falster
Point: 349
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Clausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 17:30

Tak for forklaringerne Thomsen. Smile

Fedt at du har nogle regler at kreere ud fra, for det er dem, (eller måske kun den ene? Wink) som gør dine modeller unikke.

Tror helt sikker at det vil lykkes dig at få bommen til at svinge ud og ind automatisk Big smile

Og med hensyn til tanken, så ville det være nemmere at få en lidt større tank, hvis du fraveg den anden regel i dit byggekodeks, og brugte lidt almindelige klodser Wink Bare en strøtanke.LOL

Allan Clausen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-August-2010 kl. 10:20

Tror helt sikker at det vil lykkes dig at få bommen til at svinge ud og ind automatisk
Jeg takker for tilliden Big smile - og vil engang med tiden gøre et forsøg.

...med hensyn til tanken, så ville det være nemmere at få en lidt større tank, hvis du fraveg den anden regel i dit byggekodeks, og brugte lidt almindelige klodser...
Og den regel hedder sig, at knop-ting bruges som et yderst velkomment supplement til Technic-dimsedutterne, og ikke som en erstatning for dem  Wink Big smile
Det er snarere det modsatte, der er tilfældet. Eksempelvis bliver - nu hvor de herlige nye 3 x 11 paneler er kommet - et af de kommende projekter en helt ny gyllenedfælder, sådan at den nuværende beknoppede udgave snart er historie 198 Big smile 
Og denne gang udstyres den med mere "ekstraudstyr", i form af en skivenedfælder og evt. en sortjordsnedfælder.

Til top
C.Maglekær Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Point: 869
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Maglekær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-August-2010 kl. 07:06
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

...og den øverste #4 Connector måtte gerne have været en #5-Connector, men den findes ikke i Dark Bluish Gray (endnu).

Øh... Carsten jeg tror skal kigge lidt bedre efter, der er p.t. 8 stk i Dark Bluish Gray til salg på BL af #5-Connector.

Redigeret af C.Maglekær - 30-August-2010 kl. 07:06
Til top
Asger.Lindeblad Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Midtsjælland
Point: 1774
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Asger.Lindeblad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-August-2010 kl. 07:27

Redigeret af Asger.Lindeblad - 10-December-2024 kl. 16:43
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-September-2010 kl. 04:27
Citat: Asger.Lindeblad Asger.Lindeblad skrev:

Citat: C.Maglekær C.Maglekær skrev:

Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

...og den øverste #4 Connector måtte gerne have været en #5-Connector, men den findes ikke i Dark Bluish Gray (endnu).

Øh... Carsten jeg tror skal kigge lidt bedre efter, der er p.t. 8 stk i Dark Bluish Gray til salg på BL af #5-Connector.

Ja eller også er de fejlagtigt #4 connectorer - de kan godt i en hurtig vending være lagt forkert ind, da de ligner hinanden meget. En anden mulighed er, at de er i Dark Gray. De to farver kan i elektrisk lys (glødepærer) være svære at skelne.
Det samme gælder for Light Bluish Gray og Light Gray.
#48989 har f.eks. aldrig være udgivet i Light Gray - alligevel er der 4 af slagsen til salg på BrickLink...
Forskellen mellem især nygrå og gammelgrå er lettere at skelne i lyset fra lysstofrør, frem for det mere gullige lys fra glødepærer.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.068 sekunder.