![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Steiger Panther III PTA325 |
Besvar ![]() |
Forfatter | |||||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 15-Juli-2009 kl. 22:19 |
||||
Dieselund Maskinstations nyeste leverance fra Technic-værkstedet er denne stortraktor, model Steiger Panther III PTA325. Ikke alt hvad der er Claas-grønt er en Claas...
III betyder 3. generations Panther, PTA betyder smal ramme (ST-modellen er med bred ramme), og 325 er motorydelse i HK.
Steigers "grønne" modeller er på mange måder forgængerne til de Case STX-modeller, som Steiger i Fargo producerer idag, nu hvor CASE IH har overtaget firmaet. På baggrund af dette faktum meldte tanken sig, at den principielle opbygning jo derfor ligeså godt kunne baseres på min CASE IH STX, som Panther'en derved alt ialt har ca. 50 procents "slægtskab" med. Undervognen er derimod omtrent 90% magen til undervognen på min STX, så derfor kan Panther'en udstyres med bælterne fra STX'en - dette ville dog ikke være helt realistisk.
Panther III kunne som option leveres med kategori 3 ophæng, så derfor er modellen naturligvis også udstyret med redskabsophæng. Dette er som på de øvrige af mine større traktorer trykluftdrevet og følger naturligvis "8284-standarden", også med hensyn til PTO.
Modellen er en gang 100% liftarmsfræs, og den blev daaaaaajligt solid og kan nærmest kastes rundt med. Som på STX'en er der firehjulstræk, hvor centerdifferentialet driver både motor og PTO'en. Som det kan ses, så er motoren en 6-cylindret rækkemotor. Min første prototype var udstyret med V8-motor, derved forestillende den lidt sjældnere PTA350-model. Men indbygningen af V8'eren var desværre lidt bøvlet, så derfor endte modellen som værende den mere almindelige PTA325-model.
Jeg er ikke helt tilfreds med forenden, som jeg synes blev lidt for kort, så derfor bliver modellen nok revideret engang med tiden. Så vil jeg i samme omgang prøve at lave det sådan, at motorhjelmen kan åbnes, på samme måde som på forbilledet. Jeg havde desuden på forhånd tegnet og printet decals til modellen, men da der ikke umiddelbart er noget sted at sætte dem på, så må modellen undvære dem indtil videre, dvs. indtil forenden evt. bliver revideret engang.
Forbilledet er i sagens natur mest udbredt i USA - på den amerikanske prærie, hvor redskaberne har dimensioner svarende til de anselige "trækheste", som de spænder for dem. Med sine 325 HK er Panther III PTA325 stadig godt med, meeeeeeen der findes nu også traktorer overthere, som får selv en Panther III til at ligne en dværg.
Dieselund Maskinstation vil sikkert nok få glæde af køretøjet i den nærmeste fremtid, idet der måske vil være en jordskraber blandt de næste redskaber, som firmaet anskaffer sig. Sådan et apparat er som regel laserstyret, meeeen det bliver nok lidt vanskeligt at eftergøre denne styring i model
I Panther-modellen indgår diverse "underlige" dimsedutter, blandt andet: De to sidstnævnte måtte meget gerne have været sorte, men kan desværre ikke fås i den farve. Den sidstnævnte dimsedut vil blive malet sort næste gang jeg har malergrejet fremme. I samme omgang bliver fælgene også malet limegrønne.
Desuden skulle der bruges 14 stk. 1 x 9 Liftarms plus 2 stk. 1 x 13 Liftarms i Lime. De findes desværre ikke, så her måtte nogle ridsede og brugte 1 x 11 hhv. 1 x 15 Liftarms desværre "ofres" for sagen.
Apropos fælge, så var disse fire hjul de sidste, jeg havde på lager af denne type, så nu er jeg på udkig efter flere. Så hvis du har nogle dæk og fælge, som du gerne vil sælge, så er jeg meget interesseret
Alle grå dele er nygrå. Totalvægten blev 1742 gram.
Link til hele køretøjsmappen her.
Der vil (forhåbentlig) indenfor de næste par dage følge yderligere nye traktor-modeller, blandt andet en Valmet og en Steyr - to meget lidt kjønne traktorer. |
|||||
![]() |
|||||
Svend.Erik.Saksun ![]() Dæk ![]() Medlem siden: 07-Oktober-2005 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 10156 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
...og jeg som troede at A'et i PTA stod for Automatic (transmission)
Men den ville ligne originalen mere, hvis den blev beklædt med plader Liftarms klarer ikke alt, Carsten
Du kan dog stadig nå at købe en her...
Jeg må tage hatten af for din produktivitet
Hvornår sover du? |
|||||
![]() |
|||||
Erik.Bentsen ![]() Klods ![]() Medlem siden: 14-August-2007 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 124 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Super fin model igen for jeg ved ikke hvilken gang
Mvh Erik |
|||||
![]() |
|||||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Hmmm, en slåfejl i de sene nattetimer... Modellen med bred ramme er ST-modellen. PT er som nævnt modellen med smal ramme. A'et står for modeller med Steigermatic-transmission (som vel at mærke ikke er en Powershift-transmission).
Pladerne og andre knopdele har det med at falde af, når jeg kaster rundt med mine modeller, så derfor bruger jeg så få af dem som muligt. Så nul plader til Steiger'en, bortset fra nummerpladerne
Ikke alt, men meget - blandt andet når der skal laves tekniske funktioner i f.eks. Star Wars modellerne
Som du kan se, så sover jeg ikke, når jeg har nattevagt. |
|||||
![]() |
|||||
Chris.Paton ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 02-Juni-2004 Sted: Greenland Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1321 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Jeg bliver altid overraskede når jeg ser din MOCs Carsten! De forskellige navne de har minde mig mere om militære kreationer - især dette her "panther"!
![]() Men uanset hvad de hedder viser du gange efter gange at du virkelige kan bygge i Technic! Godt gået! ![]() |
|||||
![]() |
|||||
Rasmus.Damgaard ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 31-Marts-2009 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1635 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Dine maskiner er aldrige de samme og det er det jeg godt kan lide, rigtig flot bygget.
![]() ![]() |
|||||
![]() |
|||||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
På denne stille nattevagt er der lige tid til at vise seneste update frem af Steiger Panthervildkatten >grrrrrr<
"Vilddyrets" snude blev godt og grundigt ommøbleret - kun motor og foraksel er de samme. Profilen skulle derved gerne være kommet lidt tættere på originalen - når man ser bort fra de lidt for små hjul. Dog kunne modellen sikkert godt tåle et "eftersyn" mere, når/hvis det nye herlige 5x11 Technic Panel udkommer i sort - de skal bruges til motorhjelmen.
|
|||||
![]() |
|||||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Jeg var langt fra tilfreds med de to første udgaver af Steiger Panther'en, så nu har jeg gjort endnu et forsøg. Denne nye model ligner af udseende de tidligere udgaver, men på mange måder er den en helt ny konstruktion.
Blandt andet er knækstyringen nu af samme type som på min Hydrema rendegraver, akselafstanden er reduceret 3L, og hele forenden (incl. selve fronten) er igen-igen ændret.
I forenden blev der således plads til en køler, incl. kølerventilator, og forakslen er ændret.
Hjulene fik sig en gang Humbrol Lime maling allerede inden udstilllingen i Skærbæk forrige år.
Form- og farveudvalget indenfor originale LEGO Technic hjul er jo mildest talt lidt begrænset - overordnet sån't lidt gråt i gråt - så måske er det derfor, at nogen lader sig friste og anskaffer sig nogle smarte fælge fra en vis kopiproducent (!) - selvom de kun sidder fast ved hjælp af en "Technic pin" og derved er mindre brugbare i en mere Technisk sammenhæng.
Blandt andet takket være en simplere knækstyring kan traktoren nu dreje skarpere, og samtidig er der sparet en pæn håndfuld dele, hvorfor modellen nu er cirka 60 gram lettere end forgængerne.
Styringen er ligesom resten af traktoren super solid og tilmed super letgående, og jeg er da også gået i gang med at revidere mine øvrige knækstyrede traktorer, sådan at de kan få samme type knækstyring.
Desuden er slangeføringen forsimplet lidt, så der kunne spares lidt på det dyre Pneumatic-slange.
F.eks. behøves tryklufttanken jo ikke at være indskudt ("serieforbundet") mellem pumpen og det øvrige system - den kan blot indgå som en "ekspansionstank" med kun én slangeforbindelse til det øvrige system (og denne forbindelse er forbundet med begge tankens udtag, naturligvis).
Dimsedutbesparelser er jo altid velkomne - især når det som i knækstyringens tilfælde også medfører forbedringer.
Keep it simple, ikke ?.
![]() De sparede dele kan jo så passende bruges til andre sjove byggeprojekter.
Jeg er dog stadig langt fra tilfreds med denne nye model, så det bliver nok ikke sidste gang, at jeg prøver at "få styr på" denne "vildkat" >GRRRRRRRR< .
Hvis LEGO en skønne dag vil lave nogle mere "realistiske" Technic-dæk, frem de dér alt-alt for brede dæk med lidt-for-lille yderdiameter (dvs. veritable vejtromler), som nærmest er normen hos LEGO, så ville proportionerne sikkert begynde at passe lidt bedre på især denne model.
Hjulene på den nye #8110 Unimog er da et skridt i den rigtige retning, hvad angår mere realistiske dækprofiler
![]() Alle grå dele er nygrå.
Totalvægten blev 1682 gram.
|
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |