![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Case IH STX |
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 05-September-2008 kl. 16:52 |
||
Dieselund Maskinstation's nyeste stortraktor er denne Case IH STX, som netop blev færdig her til aften.
Modellen kan udstyres med enten bælter eller (Twin-)hjul.
Nuværende model er 2. prototype, og eftersom at jeg ikke er helt tilfreds med førerhusets stabilitet/soliditet og med motorhjelmens udseende, så bliver modellen måske engang fornyet/bygget om.
Modellen blev daaajligt solid - MEN modsat mine andre traktorer bliver STX'en ikke kastet rundt med. Det vil gå hårdt ud over bælteleddene eller - når hjulene er på - hjulakslerne. Resten af traktoren - og også knækleddet i midten - er ellers ganske gedigen.
Ligesom på forbilledet kan knækleddet ikke kun dreje, men også vride, sådan at traktoren er nogenlunde terrængående. Desuden kan hele hjulophænget til bælterne dreje om en vandret akse, hvilket ligeledes gør traktoren mere terrængående.
I knækleddet er der fire af de nye 3L-kardanled til PTO-akslen og kardanakslen til firehjulstrækket.
Forbilledet for modellen er en STX 440. I STX-serien angiver modelbetegnelsen (f.eks. 440) altid motorydelsen i HK. De udvendige mål er de samme, uanset motorstørrelse.
Delene til hjul og bælter kan ses her:
Der er styring via rotorblinket på taget. Som på forbilledet er motoren en 6-cylindret rækkemotor.
Modellen har desuden firehjulstræk, hvor centerdifferentialet driver både motor og PTO. PTO'et kan ind- og udkobles, og agterude er der trykluftdrevet redskabsophæng og lufttank. Uanset om der er monteret hjul eller bælter, så er højden på redskabsophænget den samme. Redskabsophæng og PTO følger naturligvis "8284-standarden".
Alle grå dele er nygrå. Totalvægten med hjul på blev 1650 gram. Totalvægten med bælter på blev 1520 gram.
|
|||
![]() |
|||
Asger.Lindeblad ![]() Panel ![]() Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 1774 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
![]() |
|||
Mads.Pedersen ![]() Panel ![]() Medlem siden: 16-Januar-2008 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 887 |
||
Igen igen en meget flot model, af en (syntes jeg selv) grim maskine. |
|||
Mads Møller Pedersen
|
|||
![]() |
|||
C.Bennedsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 05-Oktober-2005 Sted: Denmark Region: Vestjylland Status: Offline Point: 3766 |
||
Carsten! Du er fantastisk!!!
Fedt at se at du har fået begge hjultyper med!
Med andre ord: Jeg elsker den!!! |
|||
Caspar Bennedsen
LEGO Certified Professional Onsite Event Manager - Skærbæk Fan Weekend Core team - LEGO Festival of Play |
|||
![]() |
|||
Morten.Skov ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 04-September-2007 Sted: Denmark Region: Vestsjælland Status: Offline Point: 1984 |
||
Hvad er der at sige, andet end STORE ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Morten Anker
Jeg er Klodset, men ikke mere end alle de andre i Byggepladen.:-) |
|||
![]() |
|||
C.Rasmussen ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Midtjylland Status: Offline Point: 1624 |
||
Det er da et usædvanligt spøjst køretøj, som du har ramt meget fint. Mangler der ikke et udstødningsrør?
|
|||
At skabe er at leve...
Christian Lindblad Rasmussen |
|||
![]() |
|||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
||
Der var godtnok et par stykker på Brickshelf i forvejen
Efter et hint fra en vis Caspar Bennedsen
Jow, luftindtaget mangler. Jeg kom tanker om i aftes - efter at jeg havde postet billederne - at jeg ikke havde fået det med på min 2. prototype (det var med på den 1. prototype). Så jeg skal liiiige have fundet ud af hvordan det kan sættes fast. |
|||
![]() |
|||
||
Hmmm, nu er Case-traktoren sørme kommet med på en top-ti liste på Eurobricks. Hvor heldig kan man være ? |
|||
![]() |
|||
S.Eisenhardt ![]() Tagsten ![]() Medlem siden: 10-November-2006 Sted: Greenland Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 412 |
||
Carsten nu behøver du ikke løbe tør for nye projekter. I Føtex frederikshavn så jeg dd en bog: 500 Traktorer kr 79,- Når du har bygget dig igennem de 500 modeller,kan du evt fortsætte med: 500 lokomotiver og 500 motorcykler mfl. ligeledes til kr 79,- god bygge lyst |
|||
![]() |
|||
||
Tusind tak for tippet, Svend Jeg fik fluks anskaffet mig 3 x opbyggeligt litteratur fra Fuptex her i Frashawn til den nette sum af 79,- kr/bind: 500 traktorer 500 sportsvogne 500 lokomotiver I de to første er der masser af inspiration til kommende LEGO Technic modeller - det sidste bind er til ren hyggelæsning for en inkarneret tog-freak (som undertegnede) Og sørme om ikke der var en CASE STX375 på side 39 i traktor-bogen
Bøgerne kan varmt anbefales - selvom oversættelsen fra tysk ikke altid "spiller" 100%. F.eks. er nogle af traktorerne særligt velegnede til pleje og såning - hvor der retteligt burde stå pløjning og såning. Men der er utroligt mange store og flotte billeder for de 79,- kr., og en masse god inspiration Så måske giver traktor-bogen anledning til nye landbrugsmodeller i den kommende tid
Der var også disse yderligere to bind på lager i Fuptex: 500 motorcykler 500 fly Alle 5 bind koster 79,- kr/bind.
(Lidt off-topic - sorry |
|||
![]() |
|||
||
Det lykkedes at klemme en 2x4 liftarm på plads under førerhuset, som luftindtaget kunne monteres på. Ved samme lejlighed blev førerhuset forsynet med forlygter på forreste tagkant. Så nu skulle der vist ikke mangle noget på modellen (?)
|
|||
![]() |
|||
C.Bennedsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 05-Oktober-2005 Sted: Denmark Region: Vestjylland Status: Offline Point: 3766 |
||
Det er nok en af mine personlige favoritter... Og den er kun blevet bedre, med de små forbedringer
![]() |
|||
Caspar Bennedsen
LEGO Certified Professional Onsite Event Manager - Skærbæk Fan Weekend Core team - LEGO Festival of Play |
|||
![]() |
|||
||
Endnu en nybygning til Dieselund Maskinstation, som ved første øjekast ligner forgængeren, men som er helt anderledes opbygget.
I denne nye model af Case IH STX'en indgår der ligesom i den nye udgave af Steiger Panther'en en noget simplere knækstyring end i de første udgaver, idet den også er af samme slags som knækstyringen på Dieselund Totalentreprise's Hydrema rendegraver.
Udover knækstyringen er også bagenden, forenden og førerhuset ændret og forsimplet, og denne nye udgave er således alt ialt 11 gram lettere end forgængerne.
Fronten er genbrug, mens motorhjelmen er forlænget 2L, og førerhusets højde er reduceret 1L, sådan at proportionerne forhåbentlig passer lidt bedre med forbilledets proportioner.
Bæltedrevene er ligeledes genbrug fra forgængerne - de fungerer faktisk rigtig godt, og de er simple og daaajligt solide - dog er kædehjulene blevet udskiftet med sorte (som ikke kunne fås dengang da Dieselund Maskinstation fik sin første Case IH STX) og bælterne er udskiftet med sorte bælter. Det pyntede da en smule, om ikke andet...
Knækstyringen er ligesom på den nye udgave af Steiger Panther'en solid og super letgående, og den kan naturligvis stadig flexe, da der stadig indgår gummiliftarms i knækstyringen, ligesom på den oprindelige udgave af modellen.
Under den forlængede mtorhjelm blev der ligesom i den nye udgave af Steiger Panther'en plads til en køler incl. kølerventilator.
Jeg er stadig ikke helt tilfreds med udseendet på bæltedrevene - især vinklen/geometrien - men med det nuværende 10-tands kædehjul som det absolut største i LEGO's program, så kan man vel blive nødt til at "nøjes"...
På modellen er redskabsophænget - ligesom på de af mine øvrige traktorer, som også er blevet revideret for nyligt - blevet ændret til 3-punkts ophæng, og PTO'ens omdrejningsretning er i samme omgang også ændret, så det nu er virkelighedens "standard" (med uret), der følges, og ikke længere LEGO's "standard" fra #8284 og #8063 (mod uret).
Dette kræver naturligvis, at alle Dieselund Maskinstation's redskaber revideres tilsvarende, så de stadig kan snurre den rigtige vej rundt, og dette arbejde er jeg da også godt igang med.
Dieselund Maskinstations maskineri vil som omtalt her således kunne være kompatibelt med den nærmeste konkurrents/kollegas maskineri, dvs. Pjaltenborg AgriTech
![]() Samtidig er der også en ny lastbil, en række nye redskaber og 4 nye vogne på vej til Dieselund Maskinstation - deriblandt to forskellige snittevogne, en staldgødningsspreder, og en ny gyllenedfælder med både slangebom, sortjordsnedfælder og skiveskærsnedfælder.
Kommer tid, kommer råd (forhåbentlig engang når januar måneds eksamensræs er overstået...).
Alle grå dele er nygrå.
Totalvægten blev 1639 gram med bælter og 1509 gram med bælter.
|
|||
![]() |
|||
||
Lidt yderligere off-topic:
Som opfølgning på de 5 ovennævnte bøger havde Fuptex for to uger siden 2 yderligere bøger i serien på tilbud:
![]() 500 lastbiler, og
500 landbrugsmaskiner.
Gårdmand Thomsen kunne nu godt nøjes med at købe den ene af dem - og det er jo nok slet ikke til at gætte hvilken en af dem det var ?!?
![]() (Et lille hint: Sørme om ikke Case STX'en også er med i bogen - og sørme om ikke det denne gang tilsyneladende er en fagmand, der ved hvad det drejer sig om, der har oversat den tyske tekst til dansk, frem for Lingo A/S, som oversatte de første bøger i serien - med et noget tvivlsomt resultat).
|
|||
![]() |
|||
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
||
Hvis nu Pjaltenborg AgriTech får sig den længe ventede Case IH AxialFlow mejetærsker, så skal der da også uden tvivl en Case IH STX og Magnum-Puma til at trække en stor kornvogn
![]() |
|||
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |