![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Redskaber til Technic Traktorer |
Besvar ![]() |
Side 123 7> |
Forfatter | |||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-December-2006 kl. 18:28 |
||
Som omtalt i denne tråd så kribler det i fingrene med at komme igang med at lave agri-kulturelle kreationer, som kan matche #8284, som jeg langt om længe har fået fat i.
I første omgang er det blevet til en lille tallerkenharve med opklap og en lille tromle.
Der er flere ting på vej, blandt andet en bugseret harve med jordpakker, og senere en selvkørende skårlægger (selvom den vel egentlig ikke kan kaldes tilbehør). |
|||
![]() |
|||
C.Bennedsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 05-Oktober-2005 Sted: Denmark Region: Vestjylland Status: Offline Point: 3766 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
WOW glæder mig til at se mere... |
|||
Caspar Bennedsen
LEGO Certified Professional Onsite Event Manager - Skærbæk Fan Weekend Core team - LEGO Festival of Play |
|||
![]() |
|||
Lars.Kristensen ![]() Liftarm ![]() Medlem siden: 10-Januar-2006 Sted: Denmark Region: Østjylland Status: Offline Point: 2163 |
||
Rigtig fine redskaber. Er det de små ishockey spillermål du har brugt dele fra til høvenderen? |
|||
Lars Kristensen
|
|||
![]() |
|||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
||
Græsriven er den originale fra #8284-sættet. Stængerne i de roterende river er #4095 med 2 stk. #6632 (som ikke sidder specielt godt fast - overvejer ændringer). |
|||
![]() |
|||
Henrik.Hansen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 01-April-2005 Sted: Denmark Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 2020 |
||
det ser rigtig godt ud carsten
![]() |
|||
Henrik Hansen
" Skal den spændetrøje virkelig stramme så meget !! " Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
|||
![]() |
|||
René.Hoffmann ![]() Dæk ![]() ![]() Facebook kaptajn Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7681 |
||
Ja, det er altså virkelig ringe designet... I det hele taget er den røde landbrugs-ting ikke særlig god, synes jeg... Det er kun tyngdekraften, der holder den nede, når den skal køre rundt - der er ikke nogen låsemekanisme eller noget... Dvs, at når man kører, så bliver den tvunget op af momentet, og hopper ud af "hak"... |
|||
René Hoffmann
LEGO-holic by nature Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
|||
![]() |
|||
Jim.Knudsen ![]() Klods ![]() Medlem siden: 31-Oktober-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 254 |
||
Apropros tyngdekraft og moment. Hvordan passer tingene sammen i vægtforhold? Er traktoren tung nok fortil til at bære de store redskaber? Eller kræves der ekstra kontravægt på næsen?
|
|||
![]() |
|||
||
Tallerkenharven nærmer sig grænsen. Skal der f.eks. en otte- eller tiradet vendeplov på, skal der nok helst vægtklodser på foran (hvis det ellers er nok). For at få vægt nok foran er virkelighedens traktorer ofte udstyret med læsseskovl foran, med tunge sten eller lignende i, under pløjningen. |
|||
![]() |
|||
Jim.Knudsen ![]() Klods ![]() Medlem siden: 31-Oktober-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 254 |
||
Det er jeg helt med på Carsten, derfor jeg spurgte til det. Glæder mig til at se maskinparken efterhånden som den udvides. |
|||
![]() |
|||
||
Her i min sommerferie er det blevet tid til endnu et stykke tilbehørs-isenkram til Technic traktorerne, nemlig en 4-hjulet 3-vejs tipvogn. Den har forbillede i især en Eberhart Mengele MZDK 10000 og ses her på slæb efter min nye Case IH CS94 (den vender jeg tilbage til på et senere tidspunkt - når jeg får taget nogle billeder af den og mine andre nye traktorer, blandt andet en MB Trac 1300 med 4WD).
Vognen er fjerde udgave (mindst) og har nok voldt omtrent ligeså meget hovedbrud at lave som en traktor, for enkelthed og robusthed har også her været i højsædet - og så skulle den helst være så billig som muligt at lave.
Ladet løftes af kun én Pneumatic cylinder. Den bærer nemlig ikke vægten af ladet, men bevæger kun nogle liftarms, dvs. at løftemekanikken fungerer efter vægtstangsprincippet - og det er bomstærkt. Cylinderen er "flydende" ophængt i sin egen ramme, så den kan vippe i alle retninger, hvilket er nødvendigt ved 3-vejs tip.
Case-traktoren leverer her trykluft til demo af 3-vejs tippet, der fungerer omtrent ligesom forbilledet:
Bagakslen kan vippe om længdeaksen (ligesom forakslen på 8284), i tilfælde af at vognen skulle komme ud i lidt ujævnt terræn. Sidefjældene kan nemt afmonteres, så vognen kan bruges som fladvogn. Den har trækgaffel agterude, så den f.eks. kan bruges sammen med halmvognen til hjemtransport af hø- og halmballer.
Udover nye traktorer og diverse andre landbrugskøretøjer følger også snart nye redskaber, f.eks. bagtipvogn med hævekonsol, en staldgødningsspreder med bundkæder (kan også bruges som frakørselsvogn), ny tallerkenharve, og senere også en såmaskine, en ballepresser, en snittevogn og en stensamler. Og jep, de bliver røde
Alle grå dele er nygrå. Totalvægten er 704 gram.
|
|||
![]() |
|||
||
Så blev det tid til endnu en vogn, nemlig en bagtipvogn med hævekonsol og bogie. Den ses her på slæb efter min nye Renault TZ traktor.
Bagklappen åbner samtidigt med at ladet tipper. Modsat 3-vejs tipvognen har denne vogn kun én funktion, nemlig slet og ret anvendelse som tipvogn. Dieselund Maskinstation får sikkert stor glæde af den alligevel
Bogien gør vognen rimeligt terrængående. Bogien er indrettet således at selve bogierammen kan vippe om tværaksen og bogiens to aksler kan vippe om længdeaksen. De to aksler er forbundet med balancearme, så vognen ikke "lægger sig ned på siden". Lidt svært at forklare - men det virker. Samme bogieopbygning er også brugt på staldgødningssprederen (som der følger billeder af senere).
Ang. forbillede har jeg skelet lidt til en 10 tons TIM 100/125 og en MI-tip LBC 120 BTH.
...og de er sørme også røde
Alle grå dele er nygrå. Totalvægten er 810 gram.
|
|||
![]() |
|||
Jesper.Thuesen ![]() Dæk ![]() Medlem siden: 29-Maj-2006 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 5515 |
||
Du duperer mig sgu' gang på gang, Carsten. Du ER den uofficielle verdens-mester i LEGO landbrugsmaskiner. Ingen tvivl om hvem LEGO burde ansætte, hvis de så meget som bare overvejer en TECHNIC-FARM-serie på et tidspunkt . Lød det som en opfordring til LEGO? Det er det nemlig !! |
|||
Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator "People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!" Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894) |
|||
![]() |
|||
Heine.H.Olsen ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 10-Oktober-2005 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1851 |
||
Rigitg mange fede nye modeller Jeg har kigget lidt rundt i din BrickLink mappe - måske ikke nok - men kan ikke finde et galleri med din nye Renault TZ, som jeg ellers gerne vil kigge nærmere på? |
|||
![]() |
|||
||
Jep, det er også en sand guldgrube af inspiration til både Techniske modeller i 8284-størrelse og klodsmodeller i minifig-størrelse - det sidste fremgår klart af de mange fine kreationer på Brickshelf, jvf. denne tråd.
Den afventer lige et par dimsedutter i den rigtige orange farve (til fronten), så er den klar til futtegrafering. Senere følger en McCormick traktor m.fl. Billederne af Renault'en og McCormick'en (m.fl.) vil kunne ses i denne tråd til den tid. |
|||
![]() |
|||
René.Hoffmann ![]() Dæk ![]() ![]() Facebook kaptajn Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7681 |
||
Virkelig flotte modeller, Carsten!!
Specielt den sidste tipper kan jeg godt lide...
Men du er jo hyper-aktiv, Carsten... Hvor får du al den tid fra? |
|||
René Hoffmann
LEGO-holic by nature Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
|||
![]() |
|||
||
Tark-tark
Well, jeg ser ikke fjernsyn (
Så hvis/når jeg tilfældigvis går forbi "byggebordet" så kan man jo godt risikere at "falde i" - og det kan jo godt lige vare et par timer, mens man sådan liiiiiiige skal løse et eller andet konstruktionsproblem/opgave, der ligger og venter på den rigtige idé.
Jeg har ellers ikke haft meget tid til Technic siden uge 8 (vinterferie) og juleferien, så nu skal den ikke have for lidt her i sommerferien. Der har lissom ikke rigtig været vejr til ret meget andet indtil videre.
I den nærmeste fremtid (forhåbentlig) følger nye redskaber (som nævnt på side 1). Der ligger en pæn dynge mere eller mindre færdige redskaber, der enten afventer dimsedutter eller den rigtige idé - eller begge dele. Det samme gælder for de nye traktorer, der er bebudet i de øvrige tråde. |
|||
![]() |
|||
||
En stor del af vægten af den oprindelige 1-akslede halmvogn hvilede på traktorens trækgaffel, hvilket kunne få de mindre traktorer til at stejle.
Så vognen er nu forlænget - dog ikke mere end at den stadig kan være i en flyttekasse - og der er tilføjet en foraksel, samtidig med at bagakslen blev ændret en smule, så den nu kan vippe om længdeaksen, så vognen er "terrængående". Nu kan de mindre traktorer også bruges som trækkraft, f.eks. Ford'en eller min nye Massey Ferguson.
Vognen er stadig både enkel, let og robust.
Alle grå dele er nygrå. Totalvægten blev nu 692 gram.
|
|||
![]() |
|||
Lasse.Deleuran ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: Sydvestjylland Status: Offline Point: 3741 |
||
Det var da utroligt som du kan blive ved. Jeg ved godt du siger der findes flere landbrugsmaskiner, men er det ikke bare fordi du endnu ikke har taget billeder af dine modeller af dem?
![]() Jeg kan faktsik godt lide dem allesammen, traktorer, skårlæggere, trailere osv., og jeg håber vi får det at se her til Skærbæk som der har været snak om. Angående den type klodser der bliver "savet" til og farvet. Er det virkelig uundgåeligt at lave disse modificeringer? |
|||
Se mine byggevejledninger og del dine egne på BrickHub.org
|
|||
![]() |
|||
||
Jo, delvis. Jeg har en flyttekasse fyldt med halvt/næsten helt færdige projekter, som afventer den sidste finpudsning eller manglende dimsedutter eller den rette idé. Blandt andet stensamler, mejetærsker, vandingsmaskine, roerenser, tallerkenharve, kombisåmaskine, snittevogn, staldgødningsspreder, selvkørende finsnitter, m.m.m.
Jeg kommer desværre nok ikke til Skærbæk. Jeg har ikke mulighed for at transportere tingene. Der er 20 flyttekasser med Technic-køretøjer. Jeg har heller ikke mulighed for at komme selv, da Skærbæk er ret utilgængelig med offentlige transportmidler.
Ja. Ikke alle dimser fås i den rigtige farve/størrelse. F.eks. "opfandt" jeg 1x13 liftarmen længe inden LEGO begyndte at lave den Men som jeg plejer at sige: Hver ny dimsedut giver blot endnu flere byggemuligheder (så frem med saven...). Meeen jeg overholder LEGO-filosofien, når jeg saver/skærer/filer - ikke noget med 1x12 eller 1x14 liftarms Og jeg "fremstiller" kun dele, som ikke findes i de rigtige farver/former. Hvis dimsedutten allerede findes, så nul savning/limning/maling/skæring! Min "dimsedut-ønskeseddel" kan iøvrigt ses her (når BS engang godkender billederne). |
|||
![]() |
|||
||
Nåmmen, mon ikke at det var på tide at vise hvad Dieselund Maskinstation har fået leveret af nyt landbrugs-isenkram fra Technic værkstedet siden sommerferien ?. Her er i hvert fald en enkelt af dem (den kan ses i min Brickshelf-mappe, når billederne engang er blevet godkendt).
Jeg har længe gået og funderet over hvordan&hvorledes man kunne lave en halvbugseret vendeplov, og det resulterede i denne 8-radede kærreplov. Den har været undervejs i knapt et halvt års tid - og ligesom de fleste af mine andre redskaber er den sørme også rød! Den er her kommet på markarbejde sammen med min favorit-traktor Fendt Favorit 515C (som er blevet revideret lidt i mellemtiden).
Der mangler endnu landhjul på den bageste del, samt rulleskær og evt. fureknive/forplove, men det er desværre ikke så ligetil, så der går nok et stykke tid endnu, inden det bliver tilføjet. Jeg har heller ikke kunnet greje hvordan dobbeltvirkende stenudløsere kunne laves, så det springer jeg sandsynligvis nok over. Til gengæld er ploven udstyret med to rotorblik og lygtebom med advarsestrekant, så den lovligt kan transporteres rundt på de snoede sogneveje.
Det tog lidt tid at regne ud hvordan selve plovrammen skulle laves - den er jo fuld af "skæve" vinkler. Men efter 6 prototyper faldt alting endelig på plads mht. ramme, kærre, indstillingsmekanisme og vendemekanisme og blev til denne 7. og "endelige" udgave. Jeg fandt nogle nye liftarmskombinationsmuligheder undervejs - alle uden at liftarmene bliver "voldtaget" og kommer til at sidde i spænd.
Ploven blev alt ialt rimeligt solid og kan nærmest kastes rundt med. Det er også nærmest et "must", for den skal kunne holde til at rumstere rundt i en flyttekasse sammen med andre landbrugsting, uden at noget falder af.
Landevejstransport foregår i opret stilling, hvor hævekonsollet skal være hævet og plovrammen låst ved hjælp af den gule stop-pin forrest på kærren.
Som det kan ses, så kører ploven forskudt for traktoren under pløjningen - i det her tilfælde on-land, idet kærrehjulene kører dér, hvor der endnu ikke er pløjet, men som bliver pløjet af plovens bageste plovlegemer. Ikke alle vendeplove kører on-land - det ene hjul kører da nede i en af plovfurerne, med risiko for trafiksål under plovfuren. At lave den slags strukturskader allerede inden såningen er jo ikke ligefrem optimalt.
Vinklen på plovskærene kan indstilles, og kærrehjulene er monteret på et hævekonsol, som 1 stk. pneumatic-cylinder mageligt formår at hæve og sænke, pga. vægtstangsprincippet. Dvs. cylinderen er ikke vægtbærende, men bevæger kun de liftarms, som bærer vægten. På den måde kan én cylinder løfte en meget stor vægt, og det "fjedrer" mindre.
Vendingen skulle have foregået med pneumatic, ligesom på min liftophængte vendeplov, men for det første var én trykluftcylinder ikke stærk nok til at kunne dreje ploven rundt - og dertil kommer, at der på traktorerne kun er trykluftudtag til én funktion. (Min bagtipvogn har godtnok to pneumatic-funktioner, så den er derfor udstyret med to ventiler - det ville jeg ikke "ofre" på ploven). Så vendingen af ploven foregår ved håndkraft ved hjælp af snekketræk , som det kan ses nedenfor. Indrømmet, det er ikke særligt realistisk, men til gengæld funktionelt.
Forbilledet kunne måske med lidt god vilje godt være en 8-radet udgave af en Kverneland.
Alle grå dele er nygrå. Totalvægten er 477 gram.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 7> |
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |