Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Københavns Lufthavn - Finger E
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Københavns Lufthavn - Finger E

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked Sortering i omvendt orden
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1812
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Københavns Lufthavn - Finger E
    Sendt: 04-Juni-2019 kl. 18:19
Fire år efter jeg byggede modellen... to år efter jeg viste den frem her på forum... ja, så er den virkelige Finger E i Københavns Lufthavn blevet indviet i dag.

Der er selvfølgelig kommet "farver" på byggeriet og facaden er mere detaljeret, men ellers ligner modellen ganske fint det endelige resultat, både indvendigt og udvendigt.

Gå en tur ud til Finger E næste gang du er i lufthavnen, det er en helt anden oplevelse end de øvrige fingre i CPH.

Esben
 



Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Oktober-2017 kl. 00:09
Det ser flot ud, Esben. Jeg har ikke fået læst artiklen endnu, så det vil jeg da lige gøre Smile
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Frank.Folden.Jensen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 07-December-2012
Sted: Hjørring
Region: Vendsyssel
Status: Offline
Point: 416
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank.Folden.Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Oktober-2017 kl. 08:31
Wow for en genial kreation. 

Der er virkelig gjort meget ud af det. Synes det er så fedt når der bygges noget som er så let genkendeligt.

Flot arbejde.
Frank Folden Jensen
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Oktober-2017 kl. 09:50

Suverænt byggeri som altid! Clap

Fedt, at luftfotoet lige tilfældigvis er taget, mens 380'eren holder der... LOL
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1812
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (4) Tak(4)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 17:39


Hej,

Min model af Finger E blev præsenteret i en artikel i seneste nummer af Byggebladet. Artiklen er gengivet herunder suppleret med billeder og visualiseringer af det faktiske byggeri.

Alle billeder kan ses på min flickr side.

Jeg ser frem til at høre jeres kommentarer til modellen.

Baggrund

Københavns Lufthavn er i gang med byggeriet af en helt ny Finger E som skal forbinde den eksisterende Finger D med lavpristerminalen Finger F og erstatte den nuværende forbindelsesgang. Den første fase af byggeriet skal stå klar i 2019 og består af i alt 22.000 m2 med syv nye gates til en pris af 850 millioner kroner. I stueetagen bygges busgates, på 1. sal brobetjente gates og paskontrol, mens 2.sal udgøres af flowkorridorer for ankommende og transfererende passagerer.


Som ansat i en analyseafdeling i lufthavnen har jeg været involveret i projektet siden de tidlige designfaser i 2014. Da de første grovskitser til fingerens udformning og indretning lå klar, foreslog jeg at lave en LEGO model af byggeriet frem for en traditionel arkitektmodel i pap eller lignende. Med en sådan model ville det være muligt at bygge interiør og vise de forskellige passagerflows inde i bygningen samtidig med at det ville skabe opmærksomhed om projektet internt i organisationen.


Prototyper

For at illustrere idéen byggede jeg i første omgang en prototype af et tværsnit af fingeren i skalaen 1 knop = 2 m, hvor de enkelte etager og taget kunne løftes af.


I den størrelse var det ikke muligt at bygge tydeligt interiør (trapper, bænke, skranker osv.) og den næste prototype blev bygget i dobbelt størrelse. Jeg eksperimenterede med forskellige gulvfarver på de enkelte etager og de blå og gule striber der ses på billedet skulle illustrere de forskellige passagerflows til og fra gates. Med udgangspunkt i den anden prototype blev det fra projektets side besluttet at bygge en fuld model af hele Finger E.


Design

Designet af modellen foregik med lineal, blyant og ternet papir på baggrund af de tilgængelige skitser. En særlig udfordring var bygningens to knæk og en række kombinationer af skrå plader (wedge plates) blev afprøvet. Den endelige løsning er en meget tæt tilnærmelse til de korrekte knæk.


Da der ikke på det givne tidspunkt var taget stilling til materialer og udformning af facade og tag, blev det ydre design af LEGO modellen holdt meget simpelt og helt i hvidt. Indvendigt blev farven brun valgt til gulvene, mens siddeområderne fik farven dark tan. Tanken om at illustrere de enkelte passagerflows med farvede bånd i gulvet blev droppet, da det ville ødelægge det visuelle indtryk af bygningen. Interiør primært bestående af sæder blev holdt i sort. En væsentlig funktion i den nye finger er busbetjente gates og LEGO-udgaverne af busserne blev designet i gul ligesom de virkelige busser.

Med en dybde på én knop svarende til 1 m er sæderækkerne for dybe i forhold til virkeligheden, så antallet af sæderækker er reduceret i forhold til tegningen. Også modellens mange søjler med en tykkelse på én knop er for tykke i forhold til oplægget. Dette er de væsentligste kompromiser i designet af modellen.

Med en planlagt bredde på 40 m svarende til 40 knopper var det oplagt at designe fingeren i moduler på 48x48 knoppers baseplates. De omkringliggende veje og busparkeringspladser blev designet på 32x32 knoppers baseplates. Endelig blev byggeriet designet så taget, flowkorridorer på 2.sal samt hele 1. sal kunne løftes af for at give adgang til interiør i stueetagen.

Klodsforbruget blev estimeret på baggrund etagearealer og bygningens omkreds tillagt en buffer.

Byggeri

Modellen blev bygget i løbet af maj 2015. Udover klodser indkøbt specifikt til projektet indgik enkelte specialklodser fra min eksisterende samling. Da modellens væsentligste bestanddele var designet før byggeriet gik i gang, var selve konstruktionen ligetil og præget af mange gentagelser.


Præsentation

Modellen indgik som en del af den informationsworkshop om Finger E der blev afholdt for Københavns Lufthavns øverste ledelse inden den endelige beslutning om at starte byggeriet. Efterfølgende har modellen været udstillet i projektafdelingen i lufthavnens administrationsbygning hvor den har bidraget til at skabe øget interesse og forståelse for projektet. De flotte billeder af modellen er taget af en professionel fotograf og efterbehandlet.


De detaljerede planer for byggeriet af Finger E blev offentliggjort i begyndelsen af 2017 og byggeriet startede kort tid efter. Den første fase svarer til den midterste sektion af LEGO modellen og i store træk svarer det endelige design af bygningen til modellen. Ud over facadedesign er der også lavet ændringer til enkelte flowkorridorer inde i bygningen samt tilføjet en 3. sal til tekniske installationer.

Billederne nedenfor viser byggepladsen samt visualiseringer af det færdige byggeri.


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.