Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Sidste nyt
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Væksten er væk: Lego i stor fyringsrunde
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Væksten er væk: Lego i stor fyringsrunde

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Poul-Erik.Borre Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 16-Juli-2015
Sted: Aarhus
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 622
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Poul-Erik.Borre Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Væksten er væk: Lego i stor fyringsrunde
    Sendt: 05-September-2017 kl. 09:48
LINK

Ny overskrift: 

Dramatisk nedtur: Lego i stor fyringsrunde


Legetøjskoncernen Lego skal reducere antallet af medarbejdere på globalt plan med 8 pct., hvilket svarer til ca. 1.400 ansatte.

Det sker efter et skuffende halvårsregnskab, der viser, at væksten i salget af de ikoniske Lego-klodser er forsvundet. Op mod 600 stillinger i Danmark skal nedlægges.

»Vi er meget kede af at skulle lave ændringer, der kan påvirke mange af vore medarbejderes liv,« udtaler formanden for Lego-koncernens bestyrelse, Jørgen Vig Knudstorp.

I årets første seks måneder lød omsætningen i Lego på 14,9 mia. kr., hvilket er et fald på 5 pct. sammenlignet med første halvår 2016. Det er især i USA og Europa, at omsætningen har været under pres. Omvendt var der en tocifret stigning i salget i Kina.

»Vi er skuffede over den faldende omsætning i vores etablerede markeder og har igangsat initiativer for at håndtere situationen. Vi arbejder tæt sammen med vores partnere og er overbeviste om, at vi på længere sigt har potentialet til at nå endnu flere børn i vores veletablerede markeder i Europa og USA. Vi ser også store vækstmuligheder i voksende markeder, såsom Kina,« lyder det fra Jørgen Vig Knudstorp.

Det er ikke kun på toplinjen, at Lego er presset. Driftsresultatet endte på 4,4 mia. kr., hvilket svarer til et fald på 6 pct. i forhold til samme periode sidste år. Driftsresultatet blev påvirket negativt af investeringer i produktionskapaciteten og i Legos organisation, der blev sat i værk i en forventning om en højere omsætning.

En forventning som altså langt fra blev realiseret, og det kan også aflæses på bundlinjen. Her faldt resultatet efter skat med 3 pct. til 3,4 mia. kr.

Det skuffende resultat har fået Lego til at iværksætte en plan om en »mindre og mere enkel organisation«, som altså betyder, at Lego skal ud i en større prikkerunde. Det sker, efter at legetøjsgiganten de seneste år har opbygget en mere kompleks organisation for at understøtte en tocifret global vækst.

»Undervejs har vi tilføjet kompleksitet i organisationen, hvilket gør det sværere for os at vokse yderligere. Derfor har vi nu trykket på ’reset-knappen’ for hele virksomheden. Det betyder, at vi bygger en mindre og mere enkel organisation, end vi har i dag, hvilket vil forenkle vores forretningsmodel og gøre os i stand til at nå flere børn. Det påvirker også vores omkostninger. Endelig omfatter vores ’reset’ i nogle markeder, at vi rydder ud i varelagre på tværs af hele værdikæden. Arbejdet er allerede godt undervejs,« lyder det fra Jørgen Vig Knudstorp.


Edit: Artiklen ændres løbende



Redigeret af Poul-Erik.Borre - 05-September-2017 kl. 09:59
Poul-Erik Borre
Til top
Jakob.Hestbæk Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-November-2010
Sted: Danmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 2690
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakob.Hestbæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2017 kl. 10:09
Men efter jeg ved ikke hvor mange års konstant og kraftig vækst, så må der komme lidt bump på vejen.
Til top
Torben.Rønnebæk Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 27-Februar-2013
Region: Sydsjælland
Status: Offline
Point: 1683
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben.Rønnebæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2017 kl. 13:11
Ja, man må jo skære lidt i omkostningen, hvis man kun får et overskud på ca 3,4 milliarder efter skat :-).
Torben Rønnebæk
Team KF16
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2017 kl. 13:29
Torben, det faldt mig også i øjnene
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Allan.Johansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 14-Juli-2005
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 2344
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Allan.Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2017 kl. 15:07
Det er en syg verden vi lever i. 3,4 milliarder i overskud og alligevel må manden på gulvet holde for. Overskudet er ikke stort nok, så der skal spares... Angry
Til top
Anders.Sinding Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 07-April-2015
Sted: Ishøj
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3053
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Anders.Sinding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2017 kl. 17:37
Fordi man  har et unikt produkt, behøver man jo ikke også have en unik virksomhed-s(struktur) eller ledelsesevne eller samfundssind...... Ved godt de lægger til side til de svage, men af lige vel. Disapprove
Besøg min Instagram & Flickr her:
https://www.instagram.com/sinding.dk/
https://www.flickr.com/photos/133195951@N07/
Anders Sinding
Til top
Søren-Johansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 18-Marts-2012
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 5799
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren-Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2017 kl. 18:15
Det er jo næsten forventet at det ville ske. Man ansætter en masse til mindre organisationer, som ved at samarbejde, skal sørge for og følge med den store efterspørgelse, udvider på fabriks fronten mm. Når salget så daler, på trods af et pænt overskud, så bliver de små organisationer ikke nødvendige mere. Jeg ser det både som om en omstrukturering af både organisation, men også på produktions området for at få det rettet op.

Men hvad skyldes det faldende salg så? Da Lego The Movie kom i biffen og de dertil nye sæt derfra, satte det et kæmpe boost i salget. Købere som normalt ikke ville købe en æske Lego, fik tegnedrengen frem og købte Lego. De nye film de har lavet, har ikke fået samme opmærksomhed og sættene fra filmen, som så er licens er også det dyrere.

Jeg så gerne, at de gik tilbage til det fundament, som Jørgen Vig iværksatte da de var i krise og udvide den horisont. Originalitet til produktet og skabe deres egne universer/temaer. De har lavet så mange overflødige små/ mellem licens temaer, som har holdt en sæson og så ud igen. Brug noget research tid på at skabe blockbuster temaer, som Friends eller Ninjago og drop de ligegyldige og forhastede sæt/temaer. Inden Friends blev lanceret brugte de næsten 4 år på det og spurgte 7000 piger på verdensplan, hvad de gerne ville have, hvis de skulle lege med pige Lego. De fik endda mulighed for at fortælle om de afgørende detaljer og lege muligheder det gerne ville have.

Så genfind det essentielle og tilbage til grund konceptet.
Søren Johansen
Til top
Casper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 2981
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2017 kl. 19:08
Og kom igen med nogle klassiske temaer.  Eks.

Castle
Cowboy og indianer
Sørøver
Space


Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?
Til top
A.Flyndersøe Se drop down
Panel
Panel


Medlem siden: 22-September-2009
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 1945
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér A.Flyndersøe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2017 kl. 20:23
de skulle ha inviteret os på flere ture i p-shoppen, det havde reddet overskuddet!Wink
Anders Thykjær Flyndersøe
Til top
BrianAbildgaard Se drop down
Klods
Klods


Medlem siden: 18-December-2009
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 297
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BrianAbildgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2017 kl. 21:55
Ingen Harry Potter der var elsket af alle.
En LEGO film der gav et boost
De to ting gav måske opmærksomhed til aldersgrupper der nu er vokset fra det.
Er alle sæt lige nu egentlig lige i skabet? Eller er pakkerne gået lidt tilbage i opfindsomhed
De blev bange da det gik dårligt, det gav skarphed på alle punkter
Hvor mange starwars rumskibe kan et barn have.

Ja unge skifter måske bare hurtigt interesse

Nå men et "lille" overskud blev det da til 😜

Til top
Søren-Johansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 18-Marts-2012
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 5799
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren-Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2017 kl. 23:04
God pointe Brian med SW sæt. Personligt syntes jeg at de har syltet rigeligt på de film. Man kan altid modificere eller upgradere en X-Wing eller en TIE Fighter, men hvornår er det nok? De gør det fordi der imellem 2 X-wing udgivelser er kommet generationer, som vil have sættet. I stedet for at købe en ældre model, er der mulighed for en " sprit ny " udgave, som måske er med nye klodser, men samtidig også dyrere. SW licensen har været vital for Legos fremgang, men det er bare blevet en utrættelig penge maskine, som forpligter sig til de aftaler man har lavet med Disney. Men nu er det bare blevet et licens produkt, som har mange år endnu, med de nye film og side storys der bliver lavet. For mig er det ikke nyskabende eller innovativt, tvært imod fantasiløst.
Søren Johansen
Til top
Allan.Johansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 14-Juli-2005
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 2344
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 08:27
Ganske gode pointer.

Jeg er helt enig i at det hele virker noget fantasiløst. Hvor mange X-Wings skal vi have? Hvad var der galt med den sidste udgave?

Jeg ved godt at Star Wars er vigtig for LEGO, men til tider spekulere jeg på om ikke det er et selvmål på langt sigt. Alt den energi der bruges på at jagte diverse licenser kunne være brugt på at udvikle deres egne produktlinjer. Det virker som om det hele er stagneret.

Jeg ved ikke hvordan I har det, men jeg har godt nok ikke købt mange æske de sidste par år fordi jeg synes det var en fed figur. Den femte udgave af en X-Wing eller politistation tiltrækker mig bare ikke. 

Jeg savner seriøst noget nytænkning. 
Til top
Jørgen.Tietze Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 30-April-2017
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 402
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Tietze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 10:47
Der kommer et boost igen ifm. Ninjagofilmen. Når LEGO sæt bliver et sekundært biprodukt til historier på det store lærred er der som flere nævner noget der går tabt.

Lego koncernen producerer trofæer til den store amagerhylde. Fint for samlere og det skaber omsætning for det bliver hurtigt kedeligt at lege med og kigge på. Den nye tusindårsfalk må være ikon for denne strategi.
Jørgen Tietze
Til top
Søren-Johansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 18-Marts-2012
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 5799
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren-Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 12:12
Ja de har fået mange flere målgrupper end i gamle dage. Os AFOLS bidrager godt i kassen, både ved køb af de store sæt og vores heftige brug af klodser til en moc eller layout. Men der må være sket en faldende tendens siden det går ned af. Hvis far og søn skal ud og købe et SW sæt til drengen og et creator expert sæt til faderen, bliver det hurtigt 1000+ kroner og det endda uden at have købt de store æsker. Jeg syntes de skulle udvide Lego Ideas fronten endnu mere. Mange af sættene er så gode at man sagtens kunne udvide det til et tema og derved skabe flere sæt af samme kvalitet. Hvem så ikke gerne at Apollo Raketten fik et affyrings område og et tilhørende kontrol center? Men pt bliver det eksklusive sæt, som man køber til sin samling og så kan man sidde pænt og vente til næste udgivelse.

Det vil stadig være børn, som er Legos første og store målgruppe og jeg tror det er på det område der skal nytænkning til.

Jeg køber en sjælden gang et sæt, kun hvis det vel og mærke er på tilbud. Der er ikke meget jeg vil give fuld pris for. 3000 kroner for Ghostbuster huset er mange penge og bevares der er mange klodser i, men jeg vil hellere brænde dem af på bricklink til mocs og layouts.

Det kunne også være, at Lego skulle udvide deres udvalg af æsker men blandede klodser.
Søren Johansen
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 19:50
Tendensen er at firmaer går over til flere og flere freelancere/vikarer, og det sker også hos TLG.

Ang. Star Wars, så kan de fleste være godt tilfreds med at TLG er kommet med nyere modeller og mere detaljerede figurer – de ligner nu mere end nogen sinde noget der kan konkurrere med konkurrenternes smarte produkter, end de gjorde i starten.

TLG er blevet meget meget større end siden jeg startede som AFOL i 2008, og de skal jo prøve noget af her og der. Tænk at de stadigvæk har design i Danmark – det kunne være gået meget værre. TLG har tydeligvis valgt at bevare forretningsaktiviteter der hvor eventyret sprang ud fra, så noget er der tilbage til lille Danmark af det omfattende projekt. I disse tider er det snart ikke meget mere sikkert at have et fast job end at være selvstændig, så måske får det også mange til at tænke lidt mere kreativt på den måde – skæbnens ironi.
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
John.Thomsen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 16-Januar-2012
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 616
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér John.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 20:15
Jeg tror at LEGO's problem, er deres kvalitet.
John Scheel Thomsen
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 20:47
Citat: John.Thomsen John.Thomsen skrev:

Jeg tror at LEGO's problem, er deres kvalitet.
Ja, den er dyr at opretholde.
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Johnny.Sørensen Se drop down
Panel
Panel


Medlem siden: 19-September-2007
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 1866
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Johnny.Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 20:55
Citat: Ulrik.Hansen Ulrik.Hansen skrev:

Citat: John.Thomsen John.Thomsen skrev:

Jeg tror at LEGO's problem, er deres kvalitet.
Ja, den er dyr at opretholde.


Jeg vil nu nærmere sige at kvaliteten er nedad gående

Tag eb klods der er 5-10 år gammel og sammenlign den med en ny klods, den nye ser  sq da så jammerlig plastikagtig ud så det nærmest gør ondt
Johnny Kølskov Sørensen

*****At være eller ikke at have*****
Til top
Henrik.Ludvigsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 7912
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Ludvigsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2017 kl. 21:38
Citat: Ulrik.Hansen Ulrik.Hansen skrev:

Citat: John.Thomsen John.Thomsen skrev:

Jeg tror at LEGO's problem, er deres kvalitet.
Ja, den er dyr at opretholde.


Den er endnu dyrere hvis den ignoreres. Læs det nye nummer af Byggebladet, som kommer i din postkasse indenfor en uges tid.

Mvh, Henrik
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-September-2017 kl. 09:56
De skal selvfølgelig ikke gå ned i kvalitet. Når man er kendt for at holde en høj standard, så skal den opretholdes.

Jeg vælger at se optimistisk på det. Den seneste situation er intet i forhold til dengang TLG var ved at lukke. Det er derimod udfordringerne i at vokse uden at kunderne bliver generet af det.
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.141 sekunder.