Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Spørg foreningens medlemmer
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Hjælp til opbygning af LEGO
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til opbygning af LEGO

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Peter Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til opbygning af LEGO
    Sendt: 25-December-2016 kl. 14:53
Hej..
 
Min søn har en del LEGO liggende, som ikke er samlet. Jeg har derfor en forespørgsel på, om der nogen som kunne have interesser i at bygge min søns LEGO city. Jeg har alle vejledningerne liggende. 
 
Jeg selv har de store ambitioner om at få det hele bygget, men kan bare ikke finde tiden til at hjælpe ham. Jeg synes bare det er en skam det ligger usamlet.  
Til top
Casper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 2988
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-December-2016 kl. 18:56
Jeg er sikker på at der nok er nogle stykker der vil hjælpe, men der mangler lidt informationer.

1. Hvor i landet skal det samles.
2. Hvor mange sæt drejer det sig om, evt. Tidsperiode.
3. Hvilke tidspunktet på dagen er bedst.
4. Er klodserne rimeligt sorteret nye og rene.
5. Hvad får man for besværet.

Jeg vil tro at de fleste gerne vil vide disse ting før de overvejer om de vil.
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?
Til top
Peter Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Januar-2017 kl. 21:04
Jeg skal prøve at besvare spørgsmålene på bedst mulig måde.
 
1. Jeg havde forestillet mig, at jeg skulle bringe og hente LEGO`et til den/de personer, som vil samle det.
 
2. Der er et sted mellem 10-12 store sæt. (700-800kr klassen) Resten er div. små biler og helikopter.
 
3. Jeg har ikke nogen tidsfrist.
 
4. Klodserne er ikke sorteret. De ligger på nuværende tidpunkt i to bedroller, der for mig virker uoverskueligt.
 
5. Der vil selvfølgelig være en betaling, men jeg her ikke nogen ide om, hvad det kan koste.
Til top
Jesper.Burgdorff Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar
Suppleant i bestyrelsen

Medlem siden: 02-Marts-2012
Sted: Denmark
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 2470
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Burgdorff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Januar-2017 kl. 22:39
Hvor i landet bor du?
Jesper Burgdorff Madsen
Til top
Peter Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 21:21
Jeg bor tæt på Ringkøbing.
Til top
Jakob.Peterhänsel Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 02-Marts-2015
Sted: Østerbro, København
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1470
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Jakob.Peterhänsel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Januar-2017 kl. 01:12
Jeg syntes du skal sætte dig med din søn og samle sættene sammen med ham.
Sluk TV og læg mobilen væk.. tag det i nogle bider.
Det er fantastisk tid sammen, og han vil sætte voldsomt pris på din tilstedeværelse. ;-)

Og hvem ved - måske i får en hobby samme de næste mange år.. 
Venligst,

Jakob Peterhänsel
Til top
Anders.Sinding Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 07-April-2015
Sted: Ishøj
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3069
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.Sinding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Januar-2017 kl. 17:35
Citat: Jakob.Peterhänsel Jakob.Peterhänsel skrev:

Jeg syntes du skal sætte dig med din søn og samle sættene sammen med ham.
Sluk TV og læg mobilen væk.. tag det i nogle bider.
Det er fantastisk tid sammen, og han vil sætte voldsomt pris på din tilstedeværelse. ;-)

Og hvem ved - måske i får en hobby samme de næste mange år.. 


Synes dit indlæg er voldsomt politisk korrekt  Clap  Men jeg er faktisk enig!!Wink
Besøg min Instagram & Flickr her:
https://www.instagram.com/sinding.dk/
https://www.flickr.com/photos/133195951@N07/
Anders Sinding
Til top
Peter.Lind Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-November-2012
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 4516
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Peter.Lind Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Januar-2017 kl. 18:11
Jeg vil vove den påstand at det at bygge LEGO-sættene er en meget stor del af legen, og det derfor ikke giver mening at "outsource" netop den del. 
Til gengæld kan jeg godt forstå at det kan virke uoverskueligt at gå i gang med at bygge sættene ud fra indholdet af to store bedrollers - og det kan kræve en del at komme i gang.
Jeg vil derfor prøve at give nogle gode råd til hvordan man selv kan komme i gang med at bygge sættene, og så det stadig er lidt sjovt at bygge.

Først skal klodserne sorteres! Og nej, ikke efter farve, men efter type!
Find (eller køb) omkring 7 lige store kasser, f.eks. klodskasser, og stil dem op på gulvet på en række bag en af de store bedrollers.
Kasserne er til: 
  1. klodser - firkantede klodser 
  2. plader - en tredjedel af en klods
  3. tagsten - skrå og buede klodser
  4. figurer, - mænd, hoveder, hjelme, våben og værktøj
  5. biler, fly og rumskibe - dæk, rat, cockpits, motorer og andet der hører til disse kategorier
  6. huse - vinduer, døre, borde, stole, antenner og sådan noget
  7. andet - alt det der ikke passer ind i de andre kasser
Gå i gang med bedrolleren, tag en klods op, og kast den over i en af kasserne - skidt med hvis den rammer forkert, eller du ikke er 100% sikker på kategorien. Måske justerer du ind efterhånden. 
Bliv ved så længe du orker. Hold pauser, lav det evt mens tv'et kører.

Så er grovsorteringen ordnet. Sørg for at alle klodser er ude af bedrollere og sorteret i kategorier!

Så skal der findes klodser til bestemte sæt.
Find vejledningen til et sæt I gerne vil bygge. Hvis der er en liste med klodser bag i vejledningen kan du bruge den, ellers gå på bricklink.com, find sættet og print "part list" ud.
Tag en plasticbøtte med låg, og læg alle de klodser du kan finde til sættet i den. Sæt et mærke på listen når du har lagt en klods i. Hvis der er en du ikke kan finde, så spring over den, og tag den næste. Du bliver med garanti ikke 100% færdig.
Sæt låg på bøtten, og skriv på den hvilket sæt det er - gem evt listen med klodser sammen med den.
Tag en bøtte mere, og saml klodser til et andet sæt - man kan sagtens arbejde flere samtidig, og finde klodser til hvert sit sæt - og fordi rækkefølgen ikke er vigtig, er det ikke så frustrerende.

Når alle klodser er fundet til et sæt, så kan man gå i gang med at bygge - tag bøtten et sted væk fra samlingen af løse klodser, og byg sættet efter vejledningen. Det er langt nemmere når man har alle klodser samlet, og ikke skal rode igennem 1000 andre klodser. 
Der vil sandsynligvis stadig mangle nogle klodser - marker dem i listen, og vent til alle de andre sæt er bygget - der er sikkert nogle der er kommet forkert - så flytter man dem blot.


Jeg har bygget omkring 300 sæt ud fra en bunke på over 10kg klodser på den måde - det tog et par måneder, men var på intet tidspunkt frustrerende (kun lidt, når klodskasserne blev fyldt, og jeg blev nødt til at lave stadig finere sorteringer) - og jeg lærte efterhånden at genkende flere og flere specielle klodser, så jeg hurtigt kunne finde dem igen.



Peter Lind
Til top
Jakob.Peterhänsel Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 02-Marts-2015
Sted: Østerbro, København
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1470
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakob.Peterhänsel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Januar-2017 kl. 22:22
Citat: Anders.Sinding Anders.Sinding skrev:

Citat: Jakob.Peterhänsel Jakob.Peterhänsel skrev:

Jeg syntes du skal sætte dig med din søn og samle sættene sammen med ham.
Sluk TV og læg mobilen væk.. tag det i nogle bider.
Det er fantastisk tid sammen, og han vil sætte voldsomt pris på din tilstedeværelse. ;-)

Og hvem ved - måske i får en hobby samme de næste mange år.. 


Synes dit indlæg er voldsomt politisk korrekt  Clap  Men jeg er faktisk enig!!Wink

He, ja sådan kan det nok godt opfattes - det var nu blot min egen erfaring jeg kom til at give ud af.
Min datter og jeg har 2 ting sammen: Gymnastik og LEGO. Hun går ikke voldsomt op i nogle af tingene, men hun ønsker sig LEGO af mig hver gang, måske fordi hun ved at så er der 'kvalitetstid' sammen.

Jeg er hverken god til puslespil eller andre spil, men LEGO tid.. det har vi.. 
Venligst,

Jakob Peterhänsel
Til top
 Besvar Besvar

Hurtigt svar
Navn:

Besked:
   NoFollow er tilføjet til alle links fra dette forum (rel="nofollow")
 Benyt Forum-koder
Sikkerhedskode:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Gendan billede
Powered by Web Wiz CAPTCHA version 4.04 wwf
Copyright ©2005-2013 Web Wiz
Indtast koden præcist som vist i billedet.
Cookies skal være slået til i din browser.

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.125 sekunder.