Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Selvkørende bil
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Selvkørende bil

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Helgi.Toftegaard Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Bestyrelsessuppleant

Medlem siden: 20-Februar-2013
Sted: DK
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1509
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (7) Tak(7)   Citér Helgi.Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Selvkørende bil
    Sendt: 29-Juni-2016 kl. 23:31
Her er en selvkørende bil, styret af LEGO WeDo.
Bilen har en afstands-sensor, der gør det muligt at programmere den til at standse, når der er noget foran. 


I nedenstående video af prototypen, kan man bedre se selve tekniken. 
Styringen foretages lavpraktisk vha. en magnet, der følger en magnetstribe under pladerne - inspireret af JK Brickworks.




Næste version vil blive programmeret med Scratch, hvilket vil give mulighed for større afstand til det, der får bilen til at standse.

STAY TUNED!



Redigeret af Helgi.Toftegaard - 30-Juni-2016 kl. 08:22
Helgi
Til top
Jesper.Burgdorff Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar
Suppleant i bestyrelsen

Medlem siden: 02-Marts-2012
Sted: Denmark
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 2470
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Burgdorff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 08:05
WOW, fedt nok
Jesper Burgdorff Madsen
Til top
Frank.Folden.Jensen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 07-December-2012
Sted: Hjørring
Region: Vendsyssel
Status: Offline
Point: 416
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank.Folden.Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 12:50
Elsker når det er simpelt og alligevel så gennemtænkt. Glæder mig til, at se mere..
Frank Folden Jensen
Til top
Morthen.Falk.Poulsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-November-2011
Sted: Legoland
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3073
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morthen.Falk.Poulsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 15:15
Vildt nok, den eneste "selv kørende" bil jeg har set forhen har været en bil med en magnet under, også en kæmpe maskine neden under pladerne der kørte på skinder, men det er ret vildt den også kan stoppe selv, og rette hjulene op og dreje selv......langt over mine programmerings evner det er helt sikkert
Hvis du tager en klods og sætter den op på en anden klods så har du en MOC

Jeg er ik negativ jeg siger bare tingene som jeg ser dem
mocpages
Pirat Kongen
Til top
John.Verup Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 09-Januar-2016
Sted: Hvidovre
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 409
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér John.Verup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 15:48
Det er da alt for fedt, og egenligt ret simpelt som jeg ser det, bare motoren på baghjulene der tænder og slukker ikke alt efter sensoren og så styrer den i bordet indlagte magnetskinne retningen på forhjulene som de bliver presset frem, eller har jeg overset noget? det er jo lige før man selv får mod på at prøve engang
John Verup
Til top
Helgi.Toftegaard Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Bestyrelsessuppleant

Medlem siden: 20-Februar-2013
Sted: DK
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1509
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Helgi.Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 17:19
Citat: Morthen.Falk.Poulsen Morthen.Falk.Poulsen skrev:

Vildt nok, den eneste "selv kørende" bil jeg har set forhen har været en bil med en magnet under, også en kæmpe maskine neden under pladerne der kørte på skinder, men det er ret vildt den også kan stoppe selv, og rette hjulene op og dreje selv......langt over mine programmerings evner det er helt sikkert

Dette program er meget, meget simpelt. WeDo er beregnet til elever i 1. - 4. klasse. Du kan se lidt af programmet i filmen "Selvkørende køretøj var 0.1"
Helgi
Til top
Helgi.Toftegaard Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Bestyrelsessuppleant

Medlem siden: 20-Februar-2013
Sted: DK
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1509
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Helgi.Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juni-2016 kl. 17:23
Citat: John.Verup John.Verup skrev:

Det er da alt for fedt, og egenligt ret simpelt som jeg ser det, bare motoren på baghjulene der tænder og slukker ikke alt efter sensoren og så styrer den i bordet indlagte magnetskinne retningen på forhjulene som de bliver presset frem, eller har jeg overset noget? det er jo lige før man selv får mod på at prøve engang

Det er netop så simpelt, som du beskriver. Man kan klistre en magnetstribe (eller ståltråd) fast under 'platen', som bilen kører på. Jeg har brugt en gammel LEGO-MAGNET fra et tog.

Redigeret af Helgi.Toftegaard - 03-Juli-2016 kl. 20:12
Helgi
Til top
Peder.Svend.Pedersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-August-2012
Sted: Danmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1194
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder.Svend.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Juli-2016 kl. 17:11
super fedt illustreret og fint spottet at den ny wedo kan realisere faller car princippet. 
sensoren er fræk og du kan nok lave flere tilstødende baner med fælles strækning, stoplys kræver nu bom eller betjent på vejen (men by med T kryds behøver nok ikke) og modkørende trafik er hindret af størrelsesforholdet!
Peder Svend Pedersen
Til top
Tomas.Lørup Se drop down
Panel
Panel
Avatar
Suppleant i bestyrelsen

Medlem siden: 17-December-2010
Sted: Danmark
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1529
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tomas.Lørup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-Juli-2016 kl. 14:59
Fedt Helgi, at det er blevet resultatet efter et par hyggelige snakke :)

Hvilket magnet bånd bruger du til denne model?

Er der blevet fiflet med klodser? eller er de alle uskatte? hvad med magneten i bilen er den også original?


Redigeret af Tomas.Lørup - 13-Juli-2016 kl. 15:02
Intet er umuligt for den, der bærer viljen i hjertet.
Til top
Helgi.Toftegaard Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Bestyrelsessuppleant

Medlem siden: 20-Februar-2013
Sted: DK
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1509
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Helgi.Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-Juli-2016 kl. 22:57
Citat: Tomas.Lørup Tomas.Lørup skrev:

Hvilket magnet bånd bruger du til denne model?
Til den første ver. (0.1) benytter jeg samme magnetbånd, som Faller Car System anvender. Dette bånd er af typen axial magnetized  

- og har samme polarisering på hele den ene side (og modsat polarisering på den anden side) Mellem magnet og magnetbånd er der en baseplate med tiles.

Til de andet forsøg har jeg afprøvet et kraftigere neodym-magnetbånd. Jeg har kun fundet neodym bånd af typen one side multipole magnetized


Hvis jeg klipper en smal strimmel, hvor polariseringen fx kun er S, går båndet for let i stykker. Hvis jeg klipper en lidt bredere strimmel, således at jeg fx har N i midten og S på begge sider af denne virker det bedre.
LEGO-magneten vil ganske vist frastødes af N i midten, men blive tiltrukket af dobbelt så stor kraft af 2x S i siderne

Citat: Tomas.Lørup Tomas.Lørup skrev:

 Er der blevet fiflet med klodser? eller er de alle uskatte? hvad med magneten i bilen er den også original?
Der er ikke fiflet med klodserne og alle klodser er uskadte.
Magneten er af den type, der blev anvendt i togene dengang jeg var knægt.

Hvilke erfaringer har du lavet dig Tomas?

:-) Helgi



Redigeret af Helgi.Toftegaard - 13-Juli-2016 kl. 22:58
Helgi
Til top
Tomas.Lørup Se drop down
Panel
Panel
Avatar
Suppleant i bestyrelsen

Medlem siden: 17-December-2010
Sted: Danmark
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1529
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tomas.Lørup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Juli-2016 kl. 21:07
Ikke det store der er værd at vise frem endnu :)

Har du en købs adresse Helgi?
Intet er umuligt for den, der bærer viljen i hjertet.
Til top
Helgi.Toftegaard Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Bestyrelsessuppleant

Medlem siden: 20-Februar-2013
Sted: DK
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1509
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Helgi.Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 12:50
Citat: Tomas.Lørup Tomas.Lørup skrev:

Har du en købs adresse Helgi?
:-)
Helgi
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7233
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 20:11
Spændende projekt Thumbs Up

Citat: Peder.Svend.Pedersen Peder.Svend.Pedersen skrev:

... og modkørende trafik er hindret af størrelsesforholdet!
Tilgiv min bil-ignorance, men er det mon muligt at integrere i biler med fire knopper i bredden?

Citat: Helgi.Toftegaard Helgi.Toftegaard skrev:

Citat: Tomas.Lørup Tomas.Lørup skrev:

Har du en købs adresse Helgi?
:-)
Jeg er tilfældigvis også lige blevet gjort opmæksom på larko.dk – de har alle mulige magnet-produkter Smile


Redigeret af Ulrik.Hansen - 16-Juli-2016 kl. 20:44
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Tomas.Lørup Se drop down
Panel
Panel
Avatar
Suppleant i bestyrelsen

Medlem siden: 17-December-2010
Sted: Danmark
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1529
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tomas.Lørup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-Juli-2016 kl. 13:17
Citat: Helgi.Toftegaard Helgi.Toftegaard skrev:

[QUOTE=Tomas.Lørup]Har du en købs adresse Helgi?
:-)
[/QUOTE

http://larko.dk/magnetband-staerk-neodym ?
Intet er umuligt for den, der bærer viljen i hjertet.
Til top
Helgi.Toftegaard Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Bestyrelsessuppleant

Medlem siden: 20-Februar-2013
Sted: DK
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1509
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Helgi.Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 00:24
Citat: Tomas.Lørup Tomas.Lørup skrev:

http://larko.dk/magnetband-staerk-neodym ?
Netop.

Men neodym-typen er ret kostbar. 
Jeg har derfor anskaffet noget almindelig ferrit-barium magnetbånd, som er billigere og nok også kraftigt nok. 

Det er faktisk ærgerligt at LEGO magneten ikke er kraftigere.
Jeg benytter denne type:


Er der nogen, der har kendskab til en LEGO magnet, som er kraftigere?


Redigeret af Helgi.Toftegaard - 19-Juli-2016 kl. 00:54
Helgi
Til top
Helgi.Toftegaard Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Bestyrelsessuppleant

Medlem siden: 20-Februar-2013
Sted: DK
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1509
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Helgi.Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 00:29
Citat: Ulrik.Hansen Ulrik.Hansen skrev:

Jeg er tilfældigvis også lige blevet gjort opmæksom på larko.dk – de har alle mulige magnet-produkter Smile
En anden leverandør af alle mulige magneter er Magnetz. Magneterne til Rasmus Klump layoutet, som blev udstillet på LEGO-World, er købt der henne.
Helgi
Til top
Helgi.Toftegaard Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Bestyrelsessuppleant

Medlem siden: 20-Februar-2013
Sted: DK
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1509
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Helgi.Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 00:47
Citat: Ulrik.Hansen Ulrik.Hansen skrev:

Tilgiv min bil-ignorance, men er det mon muligt at integrere i biler med fire knopper i bredden?
WeDo med batteri er seks knopper bred:

- men selve WeDo Bluetooth hubben fylder kun fire knopper i bredden. 
Der er selve batteriet, der fylder:

Hvis man anvender en alternativ batteriløsning som fx en af disse:
   eller  

- vil det hele fylde mindre. Dermed vil det selvfølgelig være muligt at bygge en mindre bil udenom. 

Men hvor 'kriminelt' vil det være at benytte en uoriginal batteriløsning?
- og hvor 'kriminelt' vil det være at anvende en anden (læs kraftigere) magnet end den gamle LEGO-tog-magnet? 




Redigeret af Helgi.Toftegaard - 19-Juli-2016 kl. 00:49
Helgi
Til top
Peder.Svend.Pedersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-August-2012
Sted: Danmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1194
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder.Svend.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 00:48
Citat: Helgi.Toftegaard Helgi.Toftegaard skrev:

Er der nogen, der harkendskab til en LEGO magnet, som er kraftigere?

 

Ja, 64417 (rebrickable) del af Train buffer 91994 - men nok ikke anvendelig,  ligesom minifigur hånden noget man egentlig ikke skal skille ad.. 
Forøvrigt er det tidligere system jo godt udbygget med adskillige forskellige holdere.

Der er også bb187 (bricklink) som jeg intet kendskab har til og prisen holder nok også een væk.

Citat: Ulrik.Hansen Ulrik.Hansen skrev:

.. er det mon muligt at integrere i biler med fire knopper i bredden?
 
PF battery box + receiver + motor, 9v box + micro motor (er nok for svag)


Redigeret af Peder.Svend.Pedersen - 19-Juli-2016 kl. 01:19
Peder Svend Pedersen
Til top
Helgi.Toftegaard Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Bestyrelsessuppleant

Medlem siden: 20-Februar-2013
Sted: DK
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1509
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Helgi.Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 02:37
Citat: Peder.Svend.Pedersen Peder.Svend.Pedersen skrev:


 
Ja, 64417 (rebrickable) del af Train buffer 91994
Tak PSP.  Er der nogen der ved om denne 64417 er kraftigere end 73092?
Citat: Peder.Svend.Pedersen Peder.Svend.Pedersen skrev:

PF battery box + receiver + motor, 9v box + micro motor (er nok for svag)
Hvilken receiver tænker du på?


Redigeret af Helgi.Toftegaard - 19-Juli-2016 kl. 02:45
Helgi
Til top
Peder.Svend.Pedersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-August-2012
Sted: Danmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1194
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder.Svend.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 11:35
Citat: Helgi.Toftegaard Helgi.Toftegaard skrev:

Hvilken receiver tænker du på?
IR receiver 8884-1 til styring i kombination med f.eks. IR link for NXT bb656 (afstand max 30 cm) https://www.youtube.com/watch?v=eVECgtqUmFU
Højden og længden er stadigvæk til et 6-8 knop bredt køretøj.

Måske det er muligt med modifikationer at benytte dele fra Racers 8364 Multi-Challenge Race Track (geare motor ned) https://www.youtube.com/watch?v=g_ktJBFDuKQ 


Redigeret af Peder.Svend.Pedersen - 19-Juli-2016 kl. 14:23
Peder Svend Pedersen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.109 sekunder.