Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Rosenborg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rosenborg

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 3 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3383
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (5) Tak(5)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rosenborg
    Sendt: 22-Juli-2015 kl. 10:28

I forbindelse med at vi var en gruppe, der byggede Tivoli, byggede jeg Tivolislottet.

Tivolislottet er bygget i samme arkitektoniske stilart som Rosenborg Slot. Så da jeg tidligere i år skilte min model af Tivolislottet ad, var det oplagt at bruge delene til at bygge Rosenborg.

Rosenborg Slot i København er bygget af den danske konge Christian IV. Slottet blev oprindelig bygget fra 1606-1607. Men slottet viste sig hurtigt at være for lille for kongen. Derfor blev det udvidet flere gange, og i 1633 fik det sin nuværende størrelse. Lige som mange andre af Christian IV’s bygningsværker er slottet bygget i den arkitektoniske stilart, der hedder nederlandsk renæssancestil. På grund af Rosenborg kaldes stilarten også for Rosenborg-stil. I 1890’erne blev stilarten igen populær i Danmark. Her blev bl.a. Tivolislottet bygget.

Min model forestiller Rosenborg i 1630’erne, da slottet var nyopført, og Christian IV boede der.


Flere billeder: https://www.flickr.com/photos/66344850@N06/sets/72157653867511784




Redigeret af Lasse.Vestergård - 22-Juli-2015 kl. 10:29
Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Julius.Henriksen Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 05-Oktober-2013
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 206
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Julius.Henriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Juli-2015 kl. 11:14
Hold da op en SMUK MOC at vågne op til det må jeg gi dig. :)

Kan godt lide de mange detaljer du ar kunne få ind med forskellige teknikker :) Thumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs Up
Julius Henriksen
militante lego modeller fra 1914-1946
Til top
Rune.L.Petersen Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Bestyrelsesmedlem

Medlem siden: 10-Marts-2012
Sted: Danmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1069
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rune.L.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Juli-2015 kl. 15:53
Flot moc, det har du gjort godt som du plejer
“Jeg bygger for hyggen, og den gode historie”
Til top
A.Flyndersøe Se drop down
Panel
Panel


Medlem siden: 22-September-2009
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 1947
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér A.Flyndersøe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Juli-2015 kl. 18:41
Thumbs UpThumbs UpThumbs Up
Anders Thykjær Flyndersøe
Til top
Jakob.Peterhänsel Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 02-Marts-2015
Sted: Østerbro, København
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1470
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakob.Peterhänsel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 00:37
Smukt! Intet mindre...
Venligst,

Jakob Peterhänsel
Til top
Torben.Rønnebæk Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 27-Februar-2013
Region: Sydsjælland
Status: Offline
Point: 1684
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben.Rønnebæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 01:15
Den kunne passe fint ind i kategorien 16-1700-tallet til KF16 :-).

se-KF16-layout-og-begynd-at-bygge

Legohilsner

Redigeret af Torben.Rønnebæk - 23-Juli-2015 kl. 01:18
Torben Rønnebæk
Team KF16
Til top
Helgi.Toftegaard Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Bestyrelsessuppleant

Medlem siden: 20-Februar-2013
Sted: DK
Region: Hovedstadsområdet
Status: Online
Point: 1505
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Helgi.Toftegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 21:07
Rigtig, rigtig flot!
Helgi
Til top
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1817
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Juli-2015 kl. 11:14
Et rigtigt smukt og gennemført byggeri. Og lige et skridt op ift. Tivolislottet. Jeg vil glæde mig til at se det live en dag.
Lasse, har du et billede eller to der viser den indvendige SNOT konstruktion af "dobbeltvinduerne" (som du vist også brugte til Tivolislottet)? Der må noget lodret halvpladeforskydning til et sted for at få den midterste sprodse til at være præcis i midten af vinduet?

Esben
Til top
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3383
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Juli-2015 kl. 13:31

Citat: Esben.K Esben.K skrev:

Lasse, har du et billede eller to der viser den indvendige SNOT konstruktion af "dobbeltvinduerne" (som du vist også brugte til Tivolislottet)? Der må noget lodret halvpladeforskydning til et sted for at få den midterste sprodse til at være præcis i midten af vinduet?

Vinduet er 4 knopper bredt.

1 knop = 2,5 plates

4 knopper = 10 plates

Hver vinduesrudes bredde er: 1 plate + 1 knop = 3,5 plates.

3 grå plates + 2 vinduesruder = 3 plates + 3,5 plates + 3,5 plates = 10 plates = 4 knopper.

Nogle af elementerne sidder ikke fast men kun i spænd. Så bag ved hvert vindue er der en hvid mur til at holde vinduerne på plads. Men vinduerne har ikke godt af at blive vendt på hovedet.


Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1817
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Juli-2015 kl. 17:08
Hej Lasse. Tak fordi du tog dig tid til at bygge og fotografere et eksempel. På billedet er det nu tydeligt hvad der foregår.
Jeg håber ikke at udregningerne var for min skyld? SNOT-matematik kunne jeg i søvne før du blev født

Den viste SNOT teknik, hvor klodser blot sidder i spænd, er nok den simpleste og ikke mindst billigste løsning når der skal bygges stort med mange gentagelser. Og så udmærker den sig ved slet ikke at kræve (dyre) SNOT klodser. Jeg tænker at det må være en af grundene til den valgte løsning? Bagsiden er naturligvis at det bliver skrøbeligt og ikke tåler stød eller at blive vendt (dog kan man let presse klodser ind i vinduesrammen igen hvis de er faldet ud).

Esben
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Juli-2015 kl. 22:45
Flot byggeri Thumbs Up


Citat: Esben.K Esben.K skrev:

Hej Lasse. Tak fordi du tog dig tid til at bygge og fotografere et eksempel. På billedet er det nu tydeligt hvad der foregår.
Jeg håber ikke at udregningerne var for min skyld? SNOT-matematik kunne jeg i søvne før du blev født
Så så, Esben — du spurgte jo selv, selvom det tydeligvis ikke kunne være gjort anderledes Wink
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3383
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Juli-2015 kl. 09:50

Citat: Esben.K Esben.K skrev:

Jeg håber ikke at udregningerne var for min skyld? SNOT-matematik kunne jeg i søvne før du blev født

Nej, udregningerne var ikke tænkt til dig, men derimod til alle de ikke erfarne byggere, som læser med på den åbne del af forum, og som måske gerne vil lære at blive bedre til at bygge.




Redigeret af Lasse.Vestergård - 28-Juli-2015 kl. 09:51
Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1817
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Juli-2015 kl. 11:24
Citat: Lasse.Vestergård Lasse.Vestergård skrev:

Nej, udregningerne var ikke tænkt til dig, men derimod til alle de ikke erfarne byggere, som læser med på den åbne del af forum, og som måske gerne vil lære at blive bedre til at bygge.
Det tænkte jeg nok Smile Og jeg tror der er en del på forum som sagtens kan bruge udregningerne.
Citat: Ulrik.Hansen Ulrik.Hansen skrev:

Så så, Esben — du spurgte jo selv, selvom det tydeligvis ikke kunne være gjort anderledes Wink
Ah, Hr. Mikro-SNOT, det kan du vist ikke mene, hva'? Smile Jeg tager det som en slet skjult udfordring:

Forfra:


Bagfra:


SNOT-klodser er røde. På begge vinduer sidder alle klodser fast (ikke bare i spænd). Derfor kræves ikke en væg bag vinduet, hvilket gør det muligt at lave interiør eller lys inde i huset (hvis man vil). Gennemsigtigheden kan varieres ved enten at bruge trans klodser eller trans plates som vist på de to vinduer. Desuden ser man ikke bagsiden af en tile i den ene side af vinduesrammen.
Højre vindue (på øverste billede) kræver en del SNOT-klodser + trans tiles, mens venstre vindue er en variant der kræver lidt færre SNOT klodser og ingen trans tiles og hvor den midterste sprosse kun stikker ca. en halv plade ud (hvilket kan give en fin, realistisk effekt i visse tilfælde).

Ulempen er naturligvis at begge løsninger er mere komplekse at bygge og kræver dyre SNOT-klodser (Brick, Modified 1 x 1 with Stud on 1 Side i mørkerød går for omkring 2 kroner på BrickLink).

Lasse, overvejede du noget i stil med ovenstående da du designede Tivolislottet/Rosenborg?

Esben
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Juli-2015 kl. 13:22
Hug Skønt med disse byggeforklaringer (med risikoen for at nogen måske vidste det allerede). Jeg sidder naturligvis og megagrubler over flere variationer LOL
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Klaus.Schmidt Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 26-Oktober-2012
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 586
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.Schmidt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Juli-2015 kl. 21:48

Flot moc og dygtige folk, der diskuterer byggeteknik med billeddokumentation....

Kan man forlange mere?


Klaus Schmidt
Til top
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3383
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Juli-2015 kl. 22:43

Citat: Esben.K Esben.K skrev:

Lasse, overvejede du noget i stil med ovenstående da du designede Tivolislottet/Rosenborg?

Dengang jeg designede vinduerne til Tivolislottet, var det vigtigt for mig at designe et vindue, hvor der ikke skulle bruges trans tiles, da disse klodser var meget dyre på daværende tidspunkt. (Siden da har de været med i flere nye sæt og derfor faldet i pris)

Trans 1x1 og 1x2 plates har jeg derimod massevis af fra PaB-væggen i LEGO Store.

Desuden skulle der under alle omstændigheder en hvid mur bag vinduerne, så man ikke kan se, at bygningerne er tomme indvendigt.

Brick, Modified 1 x 1 with Stud on 1 Side i mørkerød købte jeg i LUGBULK for nogle år siden. Så de var ikke noget problem.


Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7659
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juli-2015 kl. 22:44

Lasse og Ulrik og Esben diskuterer byggeteknikker... Mind....blown.... Nerdgasm... LOL
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Peder.Svend.Pedersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-August-2012
Sted: Danmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1192
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder.Svend.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-August-2015 kl. 22:32
Nåj hvor er det flot!!! Ser både Roskilde domkirke og Tivoli slottets teknikker viderebragt. Er rigtig vild med renæssance facadens spiraler, men jeg havde nok valgt nogle andre farver; rød, sand (og nej sandgrøn er ikke udbygget med høje slope og hjørner, men allerhelst, hvis jeg gav mig lov). Flot SNOT demo af Espen men tror ikke det er nødvendigt at fæste vinduerne helt her, men ja transparente tiles åbner nye muligheder.
Peder Svend Pedersen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.