Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Efterårshus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Efterårshus

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 6 Stemmer, Gennemsnit 3.33  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1812
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Efterårshus
    Sendt: 16-August-2014 kl. 11:22
Hejsa,

Nu hvor vejret er blevet lidt dårligere er jeg tilbage i legohulen og har de sidste par dage eksperimenteret med facadebeplantning i efterårsfarver inspireret af de mange ejendomme på Bryggen med netop facadebeplantning.

 

 

Det er der kommet følgende modular house ud af:

Flere billeder af detaljer kan ses i Flickr albummet.









Huset gav også anledning til at eksperimentere med gamle og nye teknikker til lodrette/vandrette, åbne/lukkede persienner, rullegardiner, klassiske gardiner osv. Alle vinduer/altaner er forskellige, se Flickr for flere detaljer.

Taget er endnu et eksperiment og et forsøg på at efterligne overlappende tagsten. Jeg synes faktisk det ser hæderligt ud.



Her ses huset i selskab med Grand Emporium:





Jeg glæder mig til at høre jeres kommentarer. Hvad siger I til beplantningen, farvespillet og tagkonstruktionen? Efterårsfarverne fungerer bedst lidt på afstand hvor farverne og de enkelte planteblade glider sammen.

Esben
Til top
Kenneth.N Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 22-Juli-2009
Sted: Denmark
Region: Lolland-Falster
Status: Offline
Point: 2204
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenneth.N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 11:50
Taget ser spændende ud. Er det Masonry klodser du har brugt?

Og jeg må give dig ret, bevoksningen ser bedst ud et stykke fra (2. sidste billede), nok som du siger, så farverne kan glide bedre sammen. Smile

En dejlig bygning med masser af spændende detaljer og teknikkerSmile

Kenneth Nielsen
Til top
Erik.D.Petersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 27-Oktober-2011
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 1136
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik.D.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 12:34
Det der blandt andet kendetegner dygtige MOC'ere, er deres måde at løse et problem/udfordring på, som andre ikke har tænkt på endnu. Dit tag er enkelt udført, men den måde du har løst udfordringen med at få struktur og soliditet i konstruktionen, er super godt tænkt Clap Forbered dig på, at idéen bliver brugt af tusindvis af andre MOC'ere Thumbs Up.
Beplantningen ser ogå helt fornuftig ud. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, om det er bedre primært at holde sig til den lille størrelse?
Til top
C.Straaberg Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 6097
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Straaberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 12:36
Taget ser godt ud. Kan man ikke få plader i den samme farve som murstensklodsen? (jeg har ikke tjekket selv).
Fint cykelstativ - meget københavneragtigt!

Bevoksningen synes jeg ikke helt fungerer. Det skyldes nok, at plant leaves er for voldsomme til at dække en hel bygning efter min smag. Det hjælper lidt at komme på afstand, men det er jo bedst, når modellerne kan studeres tæt på.

Dog undrer det mig, at lejligheden på 2. tv. ikke har altan. Er det et fænomen, du har set ude i virkeligheden?
EDIT: kan selvfølgelig bare kigge på dine fotos, der er tydeligvis "spredt" altan-udbredelse.



Redigeret af C.Straaberg - 16-August-2014 kl. 12:37
Til top
Peter.Lind Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-November-2012
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 4516
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Lind Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 13:01
Citat: C.Straaberg C.Straaberg skrev:

Taget ser godt ud. Kan man ikke få plader i den samme farve som murstensklodsen? (jeg har ikke tjekket selv).


Jeg tænkte det samme, og man kan få 2x2 plader, men ikke andre størrelser (går ud fra at her skulle bruges 1x2) og de er meget nye, kun lige kommet i år i tre halvstore sæt.

Jeg ved heller ikke om beplantningen fungerer, måske er det for meget at den røde farve er den samme som huset, eller også er plante-elementerne simpelthen for ensartede. Men det skal ses i virkeligheden, før jeg fælder nogen som helst dom. Også er jeg iøvrigt vild med planternes rødder/stammer der er synlige for neden!

Peter Lind
Til top
Henrik.Kunz Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 10-Februar-2013
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 5393
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Kunz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 14:14
Jeg synes nu også taget se godt ud. Beplantningen er nok et spørgsmål om smag og behag. Men også det at udvalget af grønt måske nok kunne gøres bedre. Din cykel og cykelstativerne er jeg helt vild med. Alt i alt ser det nu ok udThumbs Up ( Kan jo altid bruges i City2 næste sommerWink )
Henrik Kunz
Til top
ClausPedersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Marts-2009
Sted: Denmark
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 1870
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausPedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 16:05
Fint elskab og cykelstativ, som også findes vest for Valby Bakke.
 
Jeg tror det er farven "olive green" som forstyrre. 4x3 leaves fås desværre ikke i dark green eller dark orange, men dark red kan også bruges her.
Claus Pedersen





"Klodset" - jeg fatter ikke en brik?
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk


Medlem siden: 07-Oktober-2005
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 16:18

Taget er rigtig godt fundet på. Desværre mangler plates i den rigtige farve.

Beplantningen funker ikke rigtig. Måske fordi elementerne er for store. Det er jo små blade de skal efterligne. Måske forstyrrer de olivengrønne 3x4. Det er svært at sige, og der er vel ikke rigtig andre måder at gøre det på...

Til top
Casper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 2981
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 18:27
Jeg syntes faktisk at beplantningen fungerer ret godt, jeg ville nok have foretrukket den i grønne nuancer, men ellers ret godt lavet.

Til gengæld syntes jeg ikke om taget ved første øjekast, muligvis fordi det var for lyst, men efter at have kikket på det lidt tid syntes jeg alligevel at det passer meget godt til huset.

Der er mange gode detaljer som allerede er blevet nævnt og billederne er i en fin kvalitet.
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?
Til top
NielsOttoHansen Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 23-Oktober-2008
Sted: Denmark
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 151
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NielsOttoHansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2014 kl. 11:37

Jeg synes beplantningen er ok , men ville måske nok have holdt den i de rødlige farver .

 Jeg kan godt lide dine små hyggelige altaner, de er med til at  bryde husets store flade  og give det liv.


 

Niels Otto Søndertoft Hansen
Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Online
Point: 3670
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2014 kl. 12:48
Fedt at forsøge sig med forskellige teknikker Esben. Har du andre planer til hvordan man kan lave den grønne beplantning, f.eks. for at gøre det endnu mindre transparent?


Og er der nogen der kan for klare mig idéen med "rating" af denne tråd?
Til top
Lars.Fink.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 3221
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Fink.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2014 kl. 13:12
Superflot hus - beplantningen virker rigtig godt på afstand men ikke så godt tæt på men i et stort bylayout ville det virke.
Taget er rigtig godt vinduerne i taget kan ikke være anderledes men ville virke bedst hvis de ikke virkede så aflange. Altanerne er gode med sjove karakterer på dem

Er der en baggård til dette flotte hus ????
Lars Fink Hansen
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2014 kl. 15:11
Spændende som altid. Er det ikke Gunløgsgade? Jeg kender en der bor i den ene ende af den gade, og der varierer altanerne nemlig en del Smile
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1812
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2014 kl. 16:24
Hej allesammen,

Mange tak for jeres mange kommentarer, feedback og forslag. Det er en fornøjelse at poste sine kreationer og få så meget respons.

Det var fra starten min mening at eksperimentere med efterårsfarverne i stedet for de almindelige grønne nuancer. I virkelighedens verden falder bladene i mørkerøde nuancer også i med de mørkerøde mursten og det synes jeg ikke gør noget... det giver blot muren noget mere tekstur. Det er også bevidst at plantedækket er spraglet og at en del af beplantningen endnu ikke har skiftet farve... det ser man også i virkeligheden. Men jeg kan godt forstå at løsningen deler vandene, da det giver et grovere udtryk end man er vant til.

Jeg har kigget jeres kommentarer igennem og lavet en ny version af beplantningen.

Den oprindelige version bestod primært af 6x5 blade da det passede med bredden på sektionerne mellem vinduerne på 5 knopper og gav en nem struktur med mulighed for at fæstne planterne mange steder. Men det gjorde også beplantningen for ensartet med for lidt variation i retningerne. I den nye version sidder bladene langt mere kaotisk. Jeg har også fjernet de olivengrønne blade, da det nok blev et nummer for spraglet.

Princippet i den nye beplantning er et underste lag primært med 6x5 blade (mørkerød, mørkegrøn og orange). De orange blade er kun brugt nederst da jeg synes den bliver for "krads" øverst. I øverste lag er nu næsten udelukkende brugt mørkerøde 4x3 blade og enkelte 6x5 mørkegrønne.
Samlet set er beplantningen en smule lettere og der er en del huller (som man også vil se i vrikeligheden). Et tættere plantedække ville kræve et tredje lag og så synes jeg beplantningen bliver for tyk.

Jeg synes selv den nye version er bedre, både på grund af den mere kaotiske struktur, brug af 4x3 blade og udeladelsen af olivengrøn. Hvad tænker I?








I forhold til taget, så opstod teknikken egentlig lidt af nød. Jeg synes at medium dark flesh er den farve der kommer nærmest klassiske teglsten, men når jeg tidligere har brugt den farve til facaden har den været udelukket til taget da det ville blive for ensartet. I stedet har jeg brugt klassisk rød som fungerer godt og giver en masse muligheder grundet det store udvalg. Faktisk kan jeg se at jeg har brugt den kombo alt for tit, både på den allerførste masonry-villa, Islands Brygge, Amager Fælled Skole og Valby Trinbræt.
Så da facadefarven blev mørkerød var det tid til at prøve medium dark flesh til taget. Masonry-klodsen stablet ville give en god tegl-effekt, men jeg havde ikke nok til at lave en hel tagside. Ind med en kvist i midten og så var det ellers med at få SNOT matematikken til at gå op. Med en linje grå plates/tiles i hver ende (nedløbsrender) for at holde sammen på stablerne af masonry klodser (og holde på tagrenden) manglede der en plate i bredden for at få det til at gå op. Min første tanke var at lave en af renderne dobbelt så bred, men det ville se dumt ud. Og så opstod idéen til at forskyde rækkerne af masonry-klodserne med en enkelt plate. Og så fandt jeg et par plates i en nærliggende farve, velvidende at det ville blive bemærket af Byggepladens årvågne medlemmer som straks ville undersøge udvalget af plates i medium dark flesh Wink. Til et projekt af denne karakter vil jeg aldrig købe specifikt ind af klodser, når der findes næsten lige så gode løsninger... og jeg synes ikke det gør det store med den lille farvenuance ved kanterne.

Der er i øvrigt ingen detaljer at vise fra baggården, det er bare en simpel medium dark flesh mur med vinduer samme steder som på fronten. Og ja, billederne er fra Gunløgsgade Smile

Esben

Til top
Henrik.Kunz Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 10-Februar-2013
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 5393
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Kunz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-August-2014 kl. 04:25
Det har helt klart hjulpet på detThumbs Up og jeg synes også kanterne er ok. Kan fortælle dig at jeg har lavet rep. på mange tage i København hvor vi ikke kunne få tegl i helt samme farver og det ligner fint lidt rep.Wink
Henrik Kunz
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.156 sekunder.