![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
JJ-Trailers, landbrugsvogne |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||||||
Allan.Clausen ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 26-Maj-2009 Sted: Denmark Region: Lolland-Falster Status: Offline Point: 349 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 28-Oktober-2013 kl. 18:39 |
|||||
Jeg har lovet René Hoffmann at der ikke skulle gå tre år igen inden der kom lidt nyt fra mig, her er lidt mere landbrugsmaskineri.
Jeg har taget den et par step eller tre ned, hvad angår automatik og motorisering.
Da min sidste model var en Roeoptager , måtte det næste nødvendigvis være noget som kunne transportere roerne til fabrikken.
![]() Forbilledet er et lokalt produceret vogntræk specielt udviklet til især roekørsel. Vognene hedder JJ trailers, men i folkemunde kaldes det for et "Guldsmedetræk" både på grund af prisen, en god halv million, samt pga. kvaliteten.
![]() Vognene er udstyret med trevejstip, dvs. at de kan tippe bagud...
![]() ... og til begge sider.
Begge vognkasser er identiske, og tippes med to stempler placeret præcist så man får den bedste tippe vinkel, både bagud og til siden.
Vogntrækket kræver to dobbeltvirkende luft udtag.
![]() Forvognen har et kornslug, så der kan tippes i en kornsnegl, til en amerikanersilo ( stor udendørs stålsilo), eller monteres en gødningssnegl på vognen.
![]() Sidefjældene, og bagsmækken er udstyret med bundopluk, som i denne version endnu ikke er lavet automatisk, så de er tilladte at køre på Nakskov Sukkerfabrik, men vil blive eftermonteret som ekstraudstyr.
![]() ![]() Forvognen er med gummi affjedret boogie, som giver en fast affjedring, og fleksible bevægelse, uanset om man bevæger sig på de Lollandske landeveje, eller ude på de lerholdige jorde
![]() ![]() Den toakslede anhænger har ligeledes gummiaffjedrede aksler, og en særdeles robust ramme. Trækbommen er affjedret, så chaufføren ikke skal løfte unødigt ved sammenkobling.
![]() Men nu er det vist tid til at få læs, og komme afsted mod fabrikken...
![]() Se lidt flere billeder i bedre opløsning på Brickshelf JJ-Trailers
Husk sukker på dine Corn Flakes og Solgryn....
![]() Bondemand Clausen
|
||||||
Allan Clausen
|
||||||
![]() |
||||||
Peter.Vingborg ![]() Dæk ![]() ![]() Byggebladets redaktør Medlem siden: 29-Februar-2004 Sted: LEGO Fan Land Region: Vestjylland Status: Offline Point: 8429 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Gennemført som altid!
|
||||||
![]() |
||||||
Samuel.Barksdale ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 10-Februar-2013 Sted: DK Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 306 |
|||||
Hvad kan man sige? Fantastisk!
|
||||||
![]() |
||||||
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
|||||
Standarden er jo holdt
![]() Jeg glæder mig til en fjernstyret traktor foran guldsmedetrækket ![]() Redigeret af Martin.Nygaard - 29-Oktober-2013 kl. 02:05 |
||||||
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
||||||
![]() |
||||||
Knud.A.Albrechtsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 02-November-2012 Sted: Danmark Region: Midtjylland Status: Offline Point: 2690 |
|||||
Super flot lavet
![]() |
||||||
Knud Ahrnell Albrechtsen
http://www.snakebyte.dk/lego |
||||||
![]() |
||||||
Rune.Kokholm ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 21-August-2013 Sted: DK Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 522 |
|||||
Sweet! Et gennemfoert design med en hoej detaljeringsgrad. Meget inspirerende.
|
||||||
Rune Kokholm |
||||||
![]() |
||||||
Henrik.Kunz ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 10-Februar-2013 Region: Vestsjælland Status: Offline Point: 5525 |
|||||
Jeg må sige den ser flot ud. Du må da godt nok have meget plads for den ser pænt stor ud. Jeg håber at møde dig en dag så du kan give en demo af dine maskiner. men endnu en gang godt gået.
|
||||||
Henrik Kunz
|
||||||
![]() |
||||||
Casper.Hansen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 16-Januar-2012 Sted: Danmark Region: Nordsjælland Status: Offline Point: 3008 |
|||||
Et imponerende vognsæt.
![]() ![]() Jeg syntes at det er et sejt gummi hjul ophæng og en fantastisk tippe funktion, kan det styres fra traktoren? Redigeret af Casper.Hansen - 29-Oktober-2013 kl. 07:00 |
||||||
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer Helt ærligt, Hvor klodset må man være? ![]() |
||||||
![]() |
||||||
Erik.D.Petersen ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 27-Oktober-2011 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1136 |
|||||
Bakker op om ønsket om en video. For med den grundige præsentation og de funtionelle detaljer, må man da bare se hvordan det virker.
![]() Selv for en ikke-Technic bygger, er det tydeligt at se, at der er tale om et højt niveau. Godt gået. |
||||||
![]() |
||||||
Kenneth.N ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 22-Juli-2009 Sted: Denmark Region: Lolland-Falster Status: Offline Point: 2217 |
|||||
Synes stadig de er fede !
![]() |
||||||
Kenneth Nielsen
|
||||||
![]() |
||||||
René.Hoffmann ![]() Dæk ![]() ![]() Facebook kaptajn Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7680 |
|||||
Så kunne du da bare have kigget ordentligt efter, da vi var i Skærbæk, Henrik... ![]() ....og godt, at du holdt dit løfte, Allan... De er flotte! Fed detalje med åbningen på bagklappen... ![]() |
||||||
René Hoffmann
LEGO-holic by nature Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
||||||
![]() |
||||||
Johnny.Pihl ![]() Flise ![]() Medlem siden: 12-Oktober-2012 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 39 |
|||||
Waoooooo
![]() |
||||||
![]() |
||||||
Matias.Bendtsen ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 02-September-2011 Sted: danmark Region: Vendsyssel Status: Offline Point: 654 |
|||||
Flot flot.
![]() Der skal bare en fjernstyret traktor med fjernstyrede luftudtag til, så er den på plads. ![]() |
||||||
Matias bendtsen
UDEN H simply building... if you stop getting better, you stop being good. |
||||||
![]() |
||||||
Ulrik.Hansen ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 04-Marts-2008 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7370 |
|||||
Wow
![]() |
||||||
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
|
||||||
![]() |
||||||
Allan.Clausen ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 26-Maj-2009 Sted: Denmark Region: Lolland-Falster Status: Offline Point: 349 |
|||||
Mange tak for de fine roser
![]()
![]()
Ja det er lidt langt. Forvognen er 58 studs i længden, og hængeren 60. Samlet er længden sammenkoblet 115 vognene alene. Bredden er 21. Nej plads har jeg nu ikke for meget af, men med lidt væghængte skabe, kan der stå både noget inden i og ovenpå.
![]()
Der arbejdes på det drenge, men har haft lidt kvaler med at få lavet en fornuftig foraksel med træk og affjedring, og nu har min datter på 10 okkuperet mit arbejdsbord og er i gang med at bygge 8109, så det vil jeg nødigt forstyrre
![]() ![]() ![]()
Videoen må i have til gode lidt endnu, indtil jeg har fået lavet en Traktor MOC der kan matche trækket. Det skal jo helst tage sig så godt ud som muligt, og publikum er blevet krævende kan jeg fornemme
![]() ![]() |
||||||
Allan Clausen
|
||||||
![]() |
||||||
Erik.D.Petersen ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 27-Oktober-2011 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1136 |
|||||
Endnu et bevis på, at arbejdet tager uforholdsmæssigt meget af ens fritid ![]() |
||||||
![]() |
||||||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
|||||
Halløjsa Bondemand Clausen
![]() Det er et par aldeles dejlige vogne, som Flidsagergaard Maskinstation har investeret i - og de ligner supergodt, også funktionsmæssigt. Et billede af forbillederne kan ses her. Dine modeller står tydeligvis ikke tilbage for forbilledernes kvalitet og funktionalitet, og designet "sidder lige i skabet". Jeg prøvede selv for nogle år siden at lave tipvogne - også med tre-vejs tip - men det var før de nye herlige paneler (heldigvis!) kom på banen. Så hvis (når!) Dieselund Maskinstation skal have nogle nye tipvogne til afløsning af de beknoppede udgaver, så er der sandelig noget at leve op til, kan jeg se. Flot-flot, Clausen! Den bogietype, som jeg indtil videre har brugt på Dieselund Maskinstation's bogievogne, har været med stive aksler, hvor balancearme giver den nødvendige fleksibilitet. Men her er der jo ikke - som på dine vogne - tale om en egentlig affjedring, og den sidder desuden i vejen for cylinderen til tippefunktionen. Det har du til gengæld løst rigtig fint, og det er et bevis på, at det kan betale sig at lade sig inspirere af virkeligheden ![]() De nye nav-dimsedutter er et gefundenes fressen for os, der bygger i de lidt større skalaer - de bliver vist fremtidig "standard" her på Dieselund Maskinstation også. Det ville være oplagt at nominere disse dimser (og den tilhørende #92909) til næste runde af LUGBULK (?). Jeg har tit tænkt på, at vi mangler nogle fleksible elementer til at lave hjulskærme af - indenfor Bionicle og lignende mangler der jo ikke to-komponent elementer med ABS i den ene ende og blødt materiale i den anden ende - støbt i ét stykke. Vi kunne f.eks. godt bruge en 5 x 11 panel lignende tingest, der var fleksibelt på midten, så den kunne bruges som hjulskærm - eller evt. i størrelse 3 x 11, ligesom det nye lille panel, der tilsyneladende indgår i det nye fragtfly, der udkommer i 2014. Nåmmen, så skal der vel en velvoksen firehjulstrukken traktor foran vogntoget, så trækket kan komme igennem de lerede lollandske marker i roesæsonen, selvom der er top på læsset ?.
God arbejdslyst med roekule-klapningen - en skam, at der er så langt til Rødbyhavn - ellers kom jeg gerne for at give en hånd med (og for at få lidt frisk luft - og komme lidt væk fra eksamensræset!)
![]() |
||||||
![]() |
||||||
|||||
Hallehøj Gårdmand Thomsen. Du skal da allerførst have stor tak for at have fundet et billede af forbillederne for mine vogne. Uvist af hvilken årsag findes smedens hjemmeside ikke længere, og jeg nåede ikke over til min kammerat, som har et sådant træk og tage billeder af virkelighedens verden.
Det viste er udstyret med ekstraudstyr, som jeg ikke har fået med. Stigen på forsmækken må jeg vist se at få lavet, så man kan komme sikkert op i vognen. Forvognen er desuden udstyret med hydraulisk oplukkelig bagklap, og affjedret træk.
Affjedringen er forholdsvis stiv, og deraf er der ikke så stor vandring, men det er der heller ikke på bladfjedre. Vandringen i boogien er heller voldsom stor, som på din fine højtipvogn.
Vognene er hovedsageligt designet til transport på landevej, men som vist på billedet har man mulighed for at få dem udstyret med lavtryksdæk, med stor bæreflade så man undgår "traktose" i marken. Det er et kompromis man derved indgår, da det er forholdsvis bekosteligt, ca. 80.000 kr for denne dækmontering, og et noget højere brændstofforbrug på landevejen, men til gengæld er de mere markvenlige. Mine vogne har dobbeltmontering, men med den hensigt at de skulle ligne lavtryksdækkene.
De nye nav er rigtig fine, selvom nogle på eurobrick's har klaget lidt over det slup der er i dem. Det er trods alt bedre en aksel, som bøjer når vægten stiger på modellen. Derfor bliver jeg nok også nødt til at lave en opdatering på min mejetærsker, så forhjulene ikke stritter op i luften, efter kort tids kørsel.
Fleksible elementer er ønskelige helt afgjort, og p.t. er der faktisk kun de fleksible aksler tilgængelige, som sidder inde i hjulskærmene. Måtte bestille 60 stk liftarm 5x1 i sort, så der var nok til at få lavet dem. Og jeg er fuldstændig enig i at vi har brug for 3x11 paneler, som jeg også nævnte her tråden "Savnede Technic Dimsedutter"
Faktisk er der jo sneget sig nogle Bionicle stumper ind, som jeg fandt ret nyttige, bl.a. ophænget på vognakslerne og disse Vognkasseophæng som sidder i hvert hjørne, hvor kassen tipper over.
Som sagt til Martin og Matias, så er traktoren "under Construction", men i de næste par måneder bliver lidt travl. Din hjælp til at holde i et hjørne af en Top Tex dug vi lægger over roerne kan jeg sagtens bruge når vi går i gang om et par uger, så hvis ellers DSB har fået fjernet alle træer, så må du da bare hoppe på toget. En lille forsmag fra den Tyske Maskinstation Hermann Klünder som er leverandør i teknikken til at dække roer her på Lolland-Falster.
Hilsen Bondemand Clausen Redigeret af Allan.Clausen - 02-November-2013 kl. 08:31 |
||||||
Allan Clausen
|
||||||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |