Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - JJ-Trailers, landbrugsvogne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

JJ-Trailers, landbrugsvogne

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Allan.Clausen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 26-Maj-2009
Sted: Denmark
Region: Lolland-Falster
Status: Offline
Point: 349
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Clausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: JJ-Trailers, landbrugsvogne
    Sendt: 28-Oktober-2013 kl. 18:39
Jeg har lovet René Hoffmann at der ikke skulle gå tre år igen inden der kom lidt nyt fra mig, her er lidt mere landbrugsmaskineri.
Jeg har taget den et par step eller tre ned, hvad angår automatik og motorisering.

Da min sidste model var en Roeoptager , måtte det næste nødvendigvis være noget som kunne transportere roerne til fabrikken.

Forbilledet er et lokalt produceret vogntræk specielt udviklet til især roekørsel. Vognene hedder JJ trailers, men i folkemunde kaldes det for et "Guldsmedetræk" både på grund af prisen, en god halv million, samt pga. kvaliteten.

Vognene er udstyret med trevejstip, dvs. at de kan tippe bagud...

... og til begge sider.
Begge vognkasser er identiske, og tippes med to stempler placeret præcist så man får den bedste tippe vinkel, både bagud og til siden.

Vogntrækket kræver to dobbeltvirkende luft udtag.

Forvognen har et kornslug, så der kan tippes i en kornsnegl, til en amerikanersilo ( stor udendørs stålsilo), eller monteres en gødningssnegl på vognen.

Sidefjældene, og bagsmækken er udstyret med bundopluk, som i denne version endnu ikke er lavet automatisk, så de er tilladte at køre på Nakskov Sukkerfabrik, men vil blive eftermonteret  som ekstraudstyr.

Forvognen er med gummi affjedret boogie, som giver en fast affjedring, og fleksible bevægelse, uanset om man bevæger sig på de Lollandske landeveje, eller ude på de lerholdige jorde 

Den toakslede anhænger har ligeledes gummiaffjedrede aksler, og en særdeles robust ramme. Trækbommen er affjedret, så chaufføren ikke skal løfte unødigt ved sammenkobling.

Men nu er det vist tid til at få læs, og komme afsted mod fabrikken...

Se lidt flere billeder i bedre opløsning på Brickshelf  JJ-Trailers 

Husk sukker på dine Corn Flakes og Solgryn.... Wink

Bondemand Clausen

Allan Clausen
Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Point: 8429
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Oktober-2013 kl. 19:10
Gennemført som altid!

Til top
Samuel.Barksdale Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 10-Februar-2013
Sted: DK
Region: ikke oplyst
Point: 306
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samuel.Barksdale Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Oktober-2013 kl. 19:36
Hvad kan man sige? Fantastisk!
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Region: Trekantsområdet
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Oktober-2013 kl. 02:04
Standarden er jo holdt
Jeg glæder mig til en fjernstyret traktor foran guldsmedetrækket

Redigeret af Martin.Nygaard - 29-Oktober-2013 kl. 02:05
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Knud.A.Albrechtsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 02-November-2012
Sted: Danmark
Region: Midtjylland
Point: 2690
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.A.Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Oktober-2013 kl. 02:56
Super flot lavet Thumbs Up
Knud Ahrnell Albrechtsen

http://www.snakebyte.dk/lego
Til top
Rune.Kokholm Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 21-August-2013
Sted: DK
Region: Hovedstadsområdet
Point: 522
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rune.Kokholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Oktober-2013 kl. 05:14
Sweet! Et gennemfoert design med en hoej detaljeringsgrad. Meget inspirerende. 

Rune Kokholm
Til top
Henrik.Kunz Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 10-Februar-2013
Region: Vestsjælland
Point: 5525
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Kunz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Oktober-2013 kl. 05:47
Jeg må sige den ser flot ud. Du må da godt nok have meget plads for den ser pænt stor ud. Jeg håber at møde dig en dag så du kan give en demo af dine maskiner. men endnu en gang godt gået.
Henrik Kunz
Til top
Casper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: Nordsjælland
Point: 3008
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Oktober-2013 kl. 06:57
Et imponerende vognsæt.  Clap
Glæder mig til at se den i funktion (gerne youtube video - den du fik lavet med roe optageren var i hvert fald et kik værd.)Smile

Jeg syntes at det er et sejt gummi hjul ophæng og en fantastisk tippe funktion, kan det styres fra traktoren?

Redigeret af Casper.Hansen - 29-Oktober-2013 kl. 07:00
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?
Til top
Erik.D.Petersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 27-Oktober-2011
Point: 1136
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik.D.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Oktober-2013 kl. 08:57
Bakker op om ønsket om en video. For med den grundige præsentation og de funtionelle detaljer, må man da bare se hvordan det virker. Thumbs Up
Selv for en ikke-Technic bygger, er det tydeligt at se, at der er tale om et højt niveau. Godt gået.

Til top
Kenneth.N Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 22-Juli-2009
Point: 2217
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenneth.N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Oktober-2013 kl. 09:17
Synes stadig de er fede ! Big smile
Kenneth Nielsen
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Oktober-2013 kl. 09:28
Citat: Henrik.Kunz Henrik.Kunz skrev:

Jeg håber at møde dig en dag...

Så kunne du da bare have kigget ordentligt efter, da vi var i Skærbæk, Henrik... LOL

....og godt, at du holdt dit løfte, Allan... De er flotte! Fed detalje med åbningen på bagklappen... Tongue
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Johnny.Pihl Se drop down
Flise
Flise

Medlem siden: 12-Oktober-2012
Point: 39
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Johnny.Pihl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Oktober-2013 kl. 16:16
Waoooooo    andet kan jeg ikke sige
Til top
Matias.Bendtsen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 02-September-2011
Sted: danmark
Region: Vendsyssel
Point: 654
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Matias.Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Oktober-2013 kl. 16:18
Flot flot.
Der skal bare en fjernstyret traktor med fjernstyrede luftudtag til, så er den på plads.
Matias bendtsen
UDEN H

simply building...

if you stop getting better, you stop being good.
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 04-Marts-2008
Point: 7370
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Oktober-2013 kl. 21:28
Wow Big smile
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Tagsten
Tagsten

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Clausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Oktober-2013 kl. 17:07
Mange tak for de fine roser Embarrassed det er næsten alt for meget....

Jeg håber at møde dig en dag så du kan give en demo af dine maskiner. .
Hvis du var i Skærbæk, hvilket jeg kan forstå på Hoffmann at du var, så skulle du have kigget ind i hal 2. Der stod jeg i næsten lige ved scenen Wink

Du må da godt nok have meget plads for den ser pænt stor ud.
Ja det er lidt langt. Forvognen er 58 studs i længden, og hængeren 60. Samlet er længden sammenkoblet 115 vognene alene. Bredden er 21. Nej plads har jeg nu ikke for meget af, men med lidt væghængte skabe, kan der stå både noget inden i og ovenpå. Wink

Citat: Martin.Nygaard Martin.Nygaard skrev:

Jeg glæder mig til en fjernstyret traktor foran guldsmedetrækket
Citat: Matias.Bendtsen Matias.Bendtsen skrev:

Der skal bare en fjernstyret traktor med fjernstyrede luftudtag til, så er den på plads.
Der arbejdes på det drenge, men har haft lidt kvaler med at få lavet en fornuftig foraksel med træk og affjedring, og nu har min datter på 10 okkuperet mit arbejdsbord og er i gang med at bygge 8109, så det vil jeg nødigt forstyrre Big smile Benhård Technic indoktrinering Evil SmileWink

Citat: Casper.Hansen Casper.Hansen skrev:

Glæder mig til at se den i funktion (gerne youtube video - den du fik lavet med roe optageren var i hvert fald et kik værd.)Smile
Citat: Erik.D.Petersen Erik.D.Petersen skrev:

Bakker op om ønsket om en video. For med den grundige præsentation og de funtionelle detaljer, må man da bare se hvordan det virker. Thumbs Up

Videoen må i have til gode lidt endnu, indtil jeg har fået lavet en Traktor MOC der kan matche trækket. Det skal jo helst tage sig så godt ud som muligt, og publikum er blevet krævende kan jeg fornemme Wink Desuden har jeg meget travlt i den næste tid frem til jul, med at dække roer maskinelt. OG SE,  det er nok også en maskine der vil blive præsenteret her på forum en dag. LOL

Allan Clausen
Til top
Erik.D.Petersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 27-Oktober-2011
Point: 1136
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik.D.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Oktober-2013 kl. 17:13
Citat: Allan.Clausen Allan.Clausen skrev:

Videoen må i have til gode lidt endnu, indtil jeg har fået lavet en Traktor MOC der kan matche trækket. Det skal jo helst tage sig så godt ud som muligt, og publikum er blevet krævende kan jeg fornemme Wink Desuden har jeg meget travlt i den næste tid frem til jul, med at dække roer maskinelt. OG SE,  det er nok også en maskine der vil blive præsenteret her på forum en dag. LOL

Endnu et bevis på, at arbejdet tager uforholdsmæssigt meget af ens fritid Angry. Men om ikke andet, er der nu endnu mere at se frem til. God arbejds- og byggelyst.
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-Oktober-2013 kl. 07:40
Halløjsa Bondemand Clausen  Big smile

Det er et par aldeles dejlige vogne, som Flidsagergaard Maskinstation har investeret i - og de ligner supergodt, også funktionsmæssigt.
Et billede af forbillederne kan ses her.

Dine modeller står tydeligvis ikke tilbage for forbilledernes kvalitet og funktionalitet, og designet "sidder lige i skabet".

Jeg prøvede selv for nogle år siden at lave tipvogne - også med tre-vejs tip - men det var før de nye herlige paneler (heldigvis!) kom på banen.
Så hvis (når!) Dieselund Maskinstation skal have nogle nye tipvogne til afløsning af de beknoppede udgaver, så er der sandelig noget at leve op til, kan jeg se.
Flot-flot, Clausen!

Den bogietype, som jeg indtil videre har brugt på Dieselund Maskinstation's bogievogne, har været med stive aksler, hvor balancearme giver den nødvendige fleksibilitet.
Men her er der jo ikke - som på dine vogne - tale om en egentlig affjedring, og den sidder desuden i vejen for cylinderen til tippefunktionen.
Det har du til gengæld løst rigtig fint, og det er et bevis på, at det kan betale sig at lade sig inspirere af virkeligheden  Smile

De nye nav-dimsedutter er et gefundenes fressen for os, der bygger i de lidt større skalaer - de bliver vist fremtidig "standard" her på Dieselund Maskinstation også.
Det ville være oplagt at nominere disse dimser (og den tilhørende #92909) til næste runde af LUGBULK (?).

Jeg har tit tænkt på, at vi mangler nogle fleksible elementer til at lave hjulskærme af - indenfor Bionicle og lignende mangler der jo ikke to-komponent elementer med ABS i den ene ende og blødt materiale i den anden ende - støbt i ét stykke.
Vi kunne f.eks. godt bruge en 5 x 11 panel lignende tingest, der var fleksibelt på midten, så den kunne bruges som hjulskærm - eller evt. i størrelse 3 x 11, ligesom det nye lille panel, der tilsyneladende indgår i det nye fragtfly, der udkommer i 2014.

Nåmmen, så skal der vel en velvoksen firehjulstrukken traktor foran vogntoget, så trækket kan komme igennem de lerede lollandske marker i roesæsonen, selvom der er top på læsset ?.
Citat: Bondemand.Clausen Bondemand.Clausen skrev:

Desuden har jeg meget travlt i den næste tid frem til jul, med at dække roer maskinelt. OG SE,  det er nok også en maskine der vil blive præsenteret her på forum en dag. LOL 
Og den glæder vi os rigtig meget til at se.
God arbejdslyst med roekule-klapningen - en skam, at der er så langt til Rødbyhavn - ellers kom jeg gerne for at give en hånd med (og for at få lidt frisk luft - og komme lidt væk fra eksamensræset!)  Big smile
Til top
Tagsten
Tagsten

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Clausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-November-2013 kl. 08:30

Hallehøj Gårdmand Thomsen.

Du skal da allerførst have stor tak for at have fundet et billede af forbillederne for mine vogne. Uvist af hvilken årsag findes smedens hjemmeside ikke længere, og jeg nåede ikke over til min kammerat, som har et sådant træk og tage billeder af virkelighedens verden.
Det viste er udstyret med ekstraudstyr, som jeg ikke har fået med. Stigen på forsmækken må jeg vist se at få lavet, så man kan komme sikkert op i vognen. Forvognen er desuden udstyret med hydraulisk oplukkelig bagklap, og affjedret træk.

Affjedringen er forholdsvis stiv, og deraf er der ikke så stor vandring, men det er der heller ikke på bladfjedre. Vandringen i boogien er heller voldsom stor, som på din fine højtipvogn.
Vognene er hovedsageligt designet til transport på landevej, men som vist på billedet har man mulighed for at få dem udstyret med lavtryksdæk, med stor bæreflade så man undgår "traktose" i marken. Det er et kompromis man derved indgår, da det er forholdsvis bekosteligt, ca. 80.000 kr for denne dækmontering, og et noget højere brændstofforbrug på landevejen, men til gengæld er de mere markvenlige. Mine vogne har dobbeltmontering, men med den hensigt at de skulle ligne lavtryksdækkene.
De nye nav er rigtig fine, selvom nogle på eurobrick's har klaget lidt over det slup der er i dem. Det er trods alt bedre en aksel, som bøjer når vægten stiger på modellen. Derfor bliver jeg nok også nødt til at lave en opdatering på min mejetærsker, så forhjulene ikke stritter op i luften, efter kort tids kørsel.
Fleksible elementer er ønskelige helt afgjort, og p.t. er der faktisk kun de fleksible aksler tilgængelige, som sidder inde i hjulskærmene. Måtte bestille 60 stk liftarm 5x1 i sort, så der var nok til at få lavet dem. Og jeg er fuldstændig enig i at vi har brug for 3x11 paneler, som jeg også nævnte her tråden "Savnede Technic Dimsedutter"
Faktisk er der jo sneget sig nogle Bionicle stumper ind, som jeg  fandt ret nyttige, bl.a. ophænget på vognakslerne og disse Vognkasseophæng som sidder i hvert hjørne, hvor kassen tipper over.

Som sagt til Martin og Matias, så er traktoren "under Construction", men i de næste par måneder bliver lidt travl. Din hjælp til at holde i et hjørne af en Top Tex dug vi lægger over roerne kan jeg sagtens bruge når vi går i gang om et par uger, så hvis ellers DSB har fået fjernet alle træer, så må du da bare hoppe på toget. En lille forsmag fra den Tyske Maskinstation Hermann Klünder som er leverandør i teknikken til at dække roer her på Lolland-Falster.

Hilsen Bondemand Clausen

Redigeret af Allan.Clausen - 02-November-2013 kl. 08:31
Allan Clausen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.164 sekunder.