![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
LEGO legepladser |
Besvar
|
| Forfatter | |
Anne Mette
Gæst
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Emne: LEGO legepladserSendt: 14-Maj-2013 kl. 09:03 |
|
Hej alle LEGO entusiaster!
Jeg hedder Anne Mette og studerer antropologi på Århus universitet. Jeg har i min kommende eksamen fået tildelt en fiktiv case, hvor jeg som konsulent skal arbejde for LEGO, der ønsker at udvide sin produktportefølje med legepladser. Hertil kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad I synes om en sådan ide. Derudover vil LEGO i den fiktive case gerne satse på at gøre legepladserne kønsopdelte, hvad mener I om det? Jeg håber, at I har tid og lyst til at svare på mine spørgsmål, for hvis der er nogen, der har styr på sine klodser må det jo være jer! Kærligst Anne Mette |
|
![]() |
|
Tomas.Lørup
Bestyrelse
Bestyrelsesmedlem Medlem siden: 17-December-2010 Sted: Danmark Region: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1584 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14-Maj-2013 kl. 09:11 |
|
Hej Anne Mette
Jeg er sikker på vi er flere i foreningen der hellere end gerne vil hjælpe dig. Jeg vil ihvertfald gerne. tænker du at denne hjælp skal foregå åbent i dette forum eller mail, telefon eller lignende?
|
|
|
Intet er umuligt for den, der bærer viljen i hjertet.
|
|
![]() |
|
Anne Mette
Gæst
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14-Maj-2013 kl. 09:37 |
|
Skønt!
Jeg tænker egentlig, at det er fint med et åbent forum, hvor alle kan byde ind med deres ideer. |
|
![]() |
|
Svend.Erik.Saksun
Dæk
Medlem siden: 07-Oktober-2005 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 10156 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14-Maj-2013 kl. 10:19 |
|
Hej Anne Mette
Hvad er din rolle i denne fiktive case? Er du produktudvikler eller sælger eller...?
Kønsopdelingen på legepladserne skal nok ikke gå på, at der er en indhegnet sektion for drenge og en anden for piger. Nok mere på at tematisere redskaberne som f.eks. en Friends rutchebane, en CITY Police velodrom, en Duplo gynge etcetera.
|
|
![]() |
|
Tomas.Lørup
Bestyrelse
Bestyrelsesmedlem Medlem siden: 17-December-2010 Sted: Danmark Region: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1584 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14-Maj-2013 kl. 10:50 |
Enig Tænker du en udendørs eller en indendørs legeplads?
|
|
|
|
|
![]() |
|
Anne Mette
Gæst
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14-Maj-2013 kl. 14:31 |
|
Svend: Som antropolog er mit arbejde/min metode feltarbejde, som består i interviews, observationer, deltaberobservationer, fokusgrupper mm. Så min rolle består i at undersøge hvordan børn leger med LEGO, deres forhold til legepladser og køn. Mit arbejde består altså i dataindsamlingen som jeg vidergiver til produktudviklingen, som jeg (desværre!!!) ikke er en del af.
Jeg er selv meget imod en køsopdeling af legepladser, men er ikke afvisende for kønsbetonede elementer. Og supergode forslag! Tomas: Ud fra casebeskrivelsen står der ikke om det skal være en legeplads til udendørs eller indendørs brug. Men hvad tænker I i forhold til LEGO og legepladser? Passer det til deres brand? Og mange tak fordi I gider komme med nogle input! |
|
![]() |
|
Tomas.Lørup
Bestyrelse
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14-Maj-2013 kl. 14:54 |
|
Der er ingen tvivl om at legepladser inspireret af hele lego ideen vil passe rigtigt ind i deres brand.
De findes jo faktisk allerede...... Hvis du tænker at man skal kunne få en bygge oplevelse, i form af store kar med lego klodser, så kan det sagtens lade sig gøre spørgsmålet er bare om ikke der skal være opsyn med den slags grundet tyveri
Redigeret af Tomas.Lørup - 14-Maj-2013 kl. 15:00 |
|
|
|
|
![]() |
|
Anne Mette
Gæst
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14-Maj-2013 kl. 17:11 |
|
Det gør de sørme også, det anede jeg ikke - det vidst længe siden jeg har været i Duploland i Legoland.
Men i forhold til kønsopdelingen - mener i at lego laver kønsopdelt legetøj? |
|
![]() |
|
Tomas.Lørup
Bestyrelse
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14-Maj-2013 kl. 17:24 |
Åbner jo også først i løbet af ugen for det sidste nye tiltag :) og så endda i england :) Vil ikke sige de laver kønsopdelt legetøj.... De har i flere omgange haft svært ved at få fat i pigerne..... Det har de så haft succes med deres nye serie sigtet mod piger..... http://friends.lego.com/en-us/?icmp=COUSFR4Friends og det har lego så fået kritik for at det var at diskriminere http://www.business.dk/detailhandel/roedstroempe-legos-kvindefigurer-er-jammerlige Redigeret af Tomas.Lørup - 14-Maj-2013 kl. 17:26 |
|
|
|
|
![]() |
|
Frank.Christensen
Flise
Medlem siden: 17-Oktober-2010 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 43 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14-Maj-2013 kl. 18:04 |
|
Hej. Jeg ligger PT indlagt med min datter på Kolding Sygehus, børne afdelingen her er udstyret med en Lego "legeplads". En rigtig fin lille borg, der skal ikke meget til før det kan laves til en rigtig fed udendørs legeplads.
Jeg skal nok lige poste et FOTO når vi kommer ud af isolation. |
|
![]() |
|
Svend.Erik.Saksun
Dæk
Medlem siden: 07-Oktober-2005 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 10156 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14-Maj-2013 kl. 19:23 |
LEGO laver temaer, der kan være mest for drenge eller mest for piger eller hverken/eller.
Konstruktionslegetøj har historisk belæg for at være rettet primært mod drenge/mænd.
|
|
![]() |
|
Anne Mette
Gæst
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15-Maj-2013 kl. 03:52 |
|
Tomas: Mener du at kritkken var berettiget?
Frank: Den vil jeg vældig gerne se et billede af! Svend: Hvis du mener, at det er tematikkerne, der adskiller piger og drenge, findes der så også nogle tematikker, der er i stand til at samle dem? |
|
![]() |
|
DanielDC
Gæst
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15-Maj-2013 kl. 04:59 |
|
Passer legepladser og Lego sammen JA, kønsopdeling nej.
Lego er for børn og de burde ikke satse på at kønsopdele dem. De er begyndt at gøre det i deres produkt linje, hvor jeg som papfar til en snart 4år lille pige kan se at de rammer ved siden af i hendes tilfælde. Hun er meget mere interresseret i deres Chima, riddere osv. Jeg kan forestille mig det samme ske på en legeplads, de børn der er blevet påduttet Drengefarver/pigefarver, kønsroller osv vil måske ikke turde prøve en aktivitet de reelt gerne ville pga. farve design og des lige. Ligeledes vil de børn der er ligeglade lege over det hele. I en fiktiv case til Lego ville jeg foreslå dem at bygge en masse kreative legepladser, jo flere jo bedre. VH Daniel
|
|
![]() |
|
Svend.Erik.Saksun
Dæk
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15-Maj-2013 kl. 05:18 |
Den mest enkelte måde at samle børnene på vil være at simplificere legepladsens layout. Hos McDonald er der ikke problemer med at få begge køn ind i "legestuen". Det kan bl.a. være fordi den er unisexet. Det samme vil en legeplads bygget over LEGO klodsens former og farver være.
|
|
![]() |
|
Samuel.Barksdale
Tagsten
Medlem siden: 10-Februar-2013 Sted: DK Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 306 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15-Maj-2013 kl. 06:02 |
|
Jeg har observeret flere gang på min datters (9 år) klub at drenge og pige kan bedre lide at lege adskilt da pigerne kan bedst lide Lego Friends og laver historier med deres figur efter de har bygget noget. Drengene kan bedre lide Ninjago, biler, Hero Factory, osv. Begge køn har adgang til de samme Lego men de plejer at dele sig på sådan måde ... men drenge kan finde på at lege med Lego Friends hvis de er lun på en pige i gruppen. :-)
|
|
![]() |
|
Tomas.Lørup
Bestyrelse
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15-Maj-2013 kl. 06:05 |
Nej jeg mener ikke kritikken er berettiget, i min verden prøver lego bare at strække deres sortiment endnu mere så de kan nå så mange som muligt. Når jeg kigger på lego legen hjemme hos mig, så er jeg papfar til en pige på 6 år, hun har haft adgang til at lege med mit lego samtidig med hun har hendes eget. Før Friends serien blev der bygget en del hestestalde med hestene fra "castle" serien og ligende samt en del af de bondegårds sæt der nu var i samlingen. Efter Friends serien bliver der stadig bygget en del hestestalde nu med en blanding af gamle og nye heste, det virker ikke som om legen har ændret sig det store på grund af det nye sortiment men at nogle af detaljerne i den samme leg bare er ændret lidt. I min verden har lego en stor pallete af klodser som de hele tiden forsøger at udvide for at nå ud til flest mulige, dette giver en større og større mulighed for individualitet. Jeg ser ikke de forskellige serier som enkelte serie jeg ser dem som muligheder for at trække den samlede leg i forskellige retninger |
|
|
|
|
![]() |
|
Anne Mette
Gæst
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15-Maj-2013 kl. 06:16 |
|
Daniel: Jeg kan fortælle dig, at din papdatter langt fra er den eneste, der synes, at riddere og andre stereotype "drenge ting" er sjove - jeg var selv en af slagsen. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad, du mener, når du siger "kreative legepladser", hvis du kan uddybe det lidt?
Svend Erik: Så du mener ikke, at man bør bruge elementer fra LEGOs produktlinje i legepladserne, da disse ifølge Daniel er kønsopdelte? |
|
![]() |
|
Svend.Erik.Saksun
Dæk
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15-Maj-2013 kl. 17:56 |
Det kan man godt. Forskellige temaer på legepladsen vil nok gøre den mere interessant for begge køn fremfor en neutral udformning.
|
|
![]() |
|
Besvar
|
|
| Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan oprette nye emner i dette forum Du kan besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |