![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Vikingeskibsmuseet i Roskilde |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Lasse.Vestergård ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2010 Sted: Danmark Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 3479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-Februar-2012 kl. 14:48 |
Vikingeskibsmuseet i Roskilde åbnede i 1969. Hallen er tegnet af arkitekt Erik Christian Sørensen og bygget i slutningen af 1960’erne som en stor montre omkring fem vikingeskibe fra Skuldelev. Vikingeskibshallen blev fredet i 1997, hvilket er meget usædvanligt for så ung en bygning.
Min mor og jeg bor få minutters gang fra vikingeskibsmuseet. Sidste efterår byggede min mor en arkitektur model af museet: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=484200
Nu har vi sammen bygget den i minifig-skala. Den blev udstillet på LEGO World i år. Den fylder 9x9 baseplates. Derfor var den for stor til, at vi kunne havde både museet og omgivelserne stående samlet derhjemme. Derfor var det først til LEGO World, at vi har kunnet fotografere den. Ude på fjorden sejler rekonstruktioner af de gamle vikingeskibe:
En flot spejdere er taget ud at sejle i kano:
Hovedindgangen:
Græsplanen foran museet er oftest tom. Men det ville være kedeligt at bygge en tom græsplæne. Derfor har vi bygget nogle af de aktivitetsområder, der engang imellem er der. Fx bueskydning og maling af vikingeskjolde:
Vikingekamp:
I år var det Fastelavn i samme weekend som der var LEGO World. Derfor har vi også bygget en tøndeslagning:
Når man har en stor græsplæne er det vigtigt at den bliver slået. Også selvom den er bygget af LEGO klodser:
Vi har også bygget intriør. Her køber man billeter:
Og her er en minifig ved at fotografere et af de gamle vikingeskibe:
Flere billeder af vores MOC kan ses her: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=497595 Billeder af den rigtige bygning kan ses her: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=5384867
|
|
![]() |
|
Svend.Erik.Saksun ![]() Dæk ![]() Medlem siden: 07-Oktober-2005 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 10156 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er en rigtig flot model. Bare synd at man ikke kan se hvad der er inde i hallerne.
Til Klodsfest kan man måske lade være med at sætte taget på...!?
|
|
![]() |
|
Anders.B.Thuesen ![]() Klods ![]() ![]() Medlem siden: 16-Januar-2012 Sted: Danmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 174 |
Svend Erik har ret: Interiøret er meget imponerende. Det var en rimelig god løsning I havde valgt på LW med fotos, men det ville måske heller ikke være en dårlig idé med en åbning i taget et eller andet sted.
Redigeret af Anders.B.Thuesen - 22-Februar-2012 kl. 15:04 |
|
![]() |
|
Asger.Lindeblad ![]() Panel ![]() Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 1774 |
Redigeret af Asger.Lindeblad - 09-December-2024 kl. 22:34 |
|
![]() |
|
Chris.Paton ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 02-Juni-2004 Sted: Greenland Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1321 |
Imponerende! Jeg elsker Vikingskibsmuseet og kan brug timevis ind i museet og rundt omkring de forskellige workshops. Jeres MOC er fantastisk!
![]() ![]() |
|
![]() |
|
Lasse.Vestergård ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2010 Sted: Danmark Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 3479 |
Det tror jeg ikke vil komme til at se godt ud. Taget er en vigtig del af bygningen.
Det var min mor der mente, at der skulle indmad i bygningen, i det tilfældet at man kunne se ind af vinduerne. Jeg prøvede at forklare hende, at der ville blive for mørkt til at man kunne se indmaden. Men hun ville ikke overgive sig.
![]() |
|
![]() |
|
Svend.Erik.Saksun ![]() Dæk ![]() Medlem siden: 07-Oktober-2005 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 10156 |
Det hæver lige kvaliteten af byggeriet med 33 1/3 %.
Alternativet er så, at I monterer lys i hallerne.
|
|
![]() |
|
Jakob.Hestbæk ![]() Bestyrelse ![]() ![]() Medlem siden: 28-November-2010 Sted: Danmark Region: Hovedstadsområdet Status: Online Point: 2810 |
Jeg er enig med Svend. Og skulle I vælge noget lys der ikke står Lego på, så skal I ikke høre et ondt ord fra mig.
|
|
![]() |
|
C.Behrens ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 29-April-2008 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 5799 |
Det er en imponerende bygning og flot model i har fået trykket sammen.
![]() Den virkede meget real på LW. Jeg har aldrig været på museet, men til KF vil jeg forsøge at finde lidt tid til det, så jeg bedre kan sammen ligne modellen med virkeligheden.
|
|
![]() |
|
Lars.Kristensen ![]() Liftarm ![]() Medlem siden: 10-Januar-2006 Sted: Denmark Region: Østjylland Status: Offline Point: 2162 |
Hvordan har I lavet vikinge teltene - de ser rigtig fornuftige ud!
Ellers generelt en flot opstilling.
|
|
Lars Kristensen
|
|
![]() |
|
![]() |
|
Thomas.Seifert ![]() Klods ![]() ![]() Medlem siden: 27-September-2011 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 113 |
Virkelig imponerende model - og indmaden må man så her :o)
Jeg kan godt lide Dankortautomaten!
|
|
![]() |
|
Adrian.Perslow ![]() Liftarm ![]() Medlem siden: 11-September-2010 Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 4319 |
![]() |
|
Adrian Perslow
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |