Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - LEGOLAND Tog
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LEGOLAND Tog

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: LEGOLAND Tog
    Sendt: 24-Juli-2005 kl. 22:34

Tja, man kan jo ligeså godt bruge sådan en blygrå, blæsende og kølig sommersøndag på at uploade billeder af weekendens kreationer.

 

 

Denne gang har jeg bevæget mig udenfor "boldgaden" - som plejer at være New Style Technic - og har istedet kreeret noget "stable-klods-byggeri".

Det er nu også meget sjovt en gang imellem, og jeg pusler da også i forvejen med lidt 1:10 husbyggeri - indtil videre mest mock-ups - og der kan ses billeder af et par af kreationerne her. Mine huse bliver lavet af gamle og grimme - og dermed billige - klodser, og det rustikke look, det giver, passer fortrinligt til 1:10 husbyggeri.

 

Baggrundshistorien for nærværende LEGOLAND Tog er at for knapt et par år siden købte jeg to store LEGO samlinger (med hver ca. 80% minifigs-ting) og deriblandt var der to 9V togsæt og lidt ekstra lige skinner.

Jeg har i mange år drømt om at bygge LEGOLANDs futtog i model, så delene blev gemt til formålet.

 

Så nu er jeg så langt om længe sprunget ud som LEGO tog-kreatør. Nu skulle det være.

Egentlig var opgaven jo ret ligetil, for jeg havde en række gode billeder at gå ud fra.

Jeg var lidt spændt på hvor stort det rullende materiel ville blive, og sørme om ikke det viste sig at skalaen matcher LEGO Scala skalaen 1:10 - 1:12 på en studs, godt og vel.

 

 

Jeg har lagt nogle billeder ud på Brickshelf, hvoraf det fremgår at disse charmerende Scala figurer straks har indtaget køretøjet.

Desværre er der indtil videre kun én passagervogn - det var hvad beholdningen af nye klodser rakte til lige nu - så Scala folket må deles om denne ene vogn indtil videre.

Den kan medbringe 9 passagerer, som det fremgår af billederne, men kun hvis de er af blandet køn. Christian-figurerne fylder nemlig lidt mere i landskabet, så det kan kun blive til 6 af dem, hvis det skal være.

 

 

Der var ingen perron på fototidspunktet, så indstigningen foregik via en intermistisk trappe, som Carla von Scala her vover sig op på, bistået af Marita von Scala, samt Ryan von Scala, der holder døren og giver en hånd med.

Ryan von Scala har i øvrigt sneget sig ind i von Scala familien med lidt hiv og sving, for hovedet er fra et eBay-køb, hvor hovedet blev flået af og sat på en hovedløs Christian-figur, som derved fik nyt liv og gjorde Ryan akkurat ligeså "posable" som ægte LEGO Scala figurer.

Figuren er oprindeligt made in China, men hvor resten af figuren var noget bras, så var hovedet rigtig godt lavet. Og det blev en yderst vellykket operation - med minifræser og ABS-lim - for det originale LEGO kugleled i nakken fungerer nøjagtigt som på en Christian-figur. Limen kunne ellers nemt have gjort det mindre funktionsdueligt.

Samme historie gælder iøvrigt også for den lyshårede mand, der kan ses siddende i vognen, og som stammer fra samme eBay-køb.

 

Læg iøvrigt mærke til hvor livagtigt figurerne kan posere - hvis man ellers gider at gøre sig lidt umage.

Opstilling til bare ét foto tager noget tid, så jeg er glad for at jeg ikke roder med at lave animationer.

 

Eventuelle fejl og mangler ved lokomotivet og vognen skyldes manglende materialer. Dette vil løbende blive udbedret, når de manglende dele engang kommer "i hus".

 

Lokomotivet er drevet af to 9V togmotorer, der trækker uden problemer, og bogierne på vognen er begge treakslede, på grund af egenvægten. Vognen er iøvrigt meget letløbende, og på grund af vægten er der godt med (retlinet) interti i den.

Lokomotivet vejer 909 gram og vognen vejer 1134 gram, i begge tilfælde inklusive de viste figurer.

Det er muligt at togmotorerne begynder at svede lidt, hvis der bliver hægtet flere vogne på, men så må man jo eventuelt snyde lidt og forsyne vognene med en togmotor hver - eller eventuelt blot hver anden vogn.

 

 

De sorte søjler, der bærer vogntaget, er forstærket indvendigt af Technic flex-rør i 8-knops længde.

Vognen er desuden lidt for lang i forhold til forbillederne i LEGOLAND, og det var for at få det til at gå op med 4x8, idet vognbunden er 4 stk. 8 x 16 klodser. Desuden giver denne løsning bedre benplads til Scala-folket, især Christian-figurerne.

Ved lokomotivet er der også klippet en hæl og hakket en tå, eller hvad man nu siger, idet udskæringerne i vangerne mangler. På modellen er vangerne nemlig bærende, så "hakkene" er derfor udeladt. Desuden er banerømmeren foran anbragt en pladetykkelse for højt, desværre, og det var for at sikre frigang, når lokomotivet skal passere henover strømtilslutningsdimserne, især i sving.

Desuden er afstanden mellem lokomotiv og vogn lidt vel stor i forhold til forbilledet, men det er fordi LEGO skinnerne jo er en hel del mere krumme end forbilledet.

 

Både lokomotivet og vognen er bygget så lette som muligt, og næsten udelukkende af nye dele - og der mangler som nævnt et par detaljer hist og her.

 

 

Af detaljer, der trods alt er med, kan nævnes brandslukker i førerkabinen, samt den uundværlige termokande samt (Scala-) kaffekop, hviket kan ses her. Dét, som Christian von Scala har fat i med sin venstre hånd på selvsamme billede, er en (attrap-)gearstang.

 

Da der sikkert går lidt tid før Brickshelf godkender billederne, så er der her direkte links til dem (Jeg har vistnok lært hvordan man gør, efterhånden. Vi prøver):

 

Billede 001

Billede 002

Billede 003

Billede 004

Billede 005

Billede 006

Billede 007

Billede 008

Billede 009

Billede 010

Billede 011

Billede 012

Billede 013

Billede 014

Billede 015

Billede 016

Billede 017

Billede 018

 

Link til selve mappen (når billederne engang er godkendt).

Til top
C.Rasmussen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 1624
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 00:23
Sjov idé og rigtigt flot udført!

Du mangler bare at sy en rigtigt uniform til "loko"-føreren! 

Christian
At skabe er at leve...

Christian Lindblad Rasmussen
Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 7830
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 00:44

 Det s.. flot!  

Så skal du vel også have lavet banen så den til forveksling ligner den i LEGOLAND

Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager:
LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede
MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023
Byg & Leg, Svendborg Teater
Julemessen MAGION, Grindsted
Klodsfest 2024, Hvalsø
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 12:29

Citat: C.Rasmussen C.Rasmussen skrev:

Du mangler bare at sy en rigtigt uniform til "loko"-føreren! 

 

>Gosh< Jeg har ikke syet og siden jeg var tvangsindlagt til det i Folkeskolen. Men jeg kan da finde ud af at sy knapper i idag, når de falder af mit tøj. Det er vel en start, går jeg ud fra.

 

Men tak for idéen. Under turen til LEGOLAND må jeg tage nogle billeder af sådan en "chaufut's" sikkert nydelige uniform.

Sådan en uniform ville sætte prikken over i'et, hvis jeg da ellers kan finde ud af at sy, her 22 år efter... .

 

Citat: Peter.Vingborg Peter.Vingborg skrev:

Så skal du vel også have lavet banen så den til forveksling ligner den i LEGOLAND

 

Nu hvor der er mulighed for at købe spor meget billigt direkte fra LEGO, så overvejer jeg om jeg egentlig ikke burde købe ind, så der kan laves to krydsningsstationer, i en-eller-anden form for rundbane.

Jeg har pt. kun  *tælle* *tælle*  41 "krummerikker" og 7 lige. Det kommer man vist ikke så langt med. Jeg håber at det er skinner i gammelgrå, LEGO tilbyder (?).

Til top
Allan.Johansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 14-Juli-2005
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 2344
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 13:14

Absolut smukt! Ser endda ud til at du har fået bevaret skalaen med skinnerne (hvis ellers min Legoland hukommelse ikke spiller mig et puds).

Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7659
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 23:43

 

Hvor er det godt, Carsten!!

 

Fed og oplagt idé!! Tænk, at der ikke er andre, der har tænkt på det før dig?!?!

René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Juli-2005 kl. 00:08

Citat: René.Hoffmann René.Hoffmann skrev:

Tænk, at der ikke er andre, der har tænkt på det før dig?!?!

Ja, egentlig. LEGOLANDs futtog har ellers kørt rundt og rundt - og rundt - hver sæson i Billund siden... siden, ja, hvornår var det nu at LEGOLAND åbnede ?. Er der nogen, der ved det ?  .

 

Jeg har desuden søgt på Brickshelf og har kun fundet billeder af forbillederne. Nogle af dem kunne så heldigvis tjene som forlæg for modellen.

Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 7830
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Juli-2005 kl. 00:34

Juni 1968, nærmere kan jeg ikke lige komme det (har kigget i 3 LEGO-bøger)

Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager:
LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede
MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023
Byg & Leg, Svendborg Teater
Julemessen MAGION, Grindsted
Klodsfest 2024, Hvalsø
Til top
Lars.Lange Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1127
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Lange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Juli-2005 kl. 13:20
*FLOT* model Carsten, i mine øjne meget vellykket
Hvis du nu laver banen magen til den der er i Billund, er det vel en naturlig ting at bygge resten af parken med  Og nu hvor du har bestilt grå plader, er du så sikker på at 20 er nok ?

Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Jeg har desuden søgt på Brickshelf og har kun fundet billeder af forbillederne. Nogle af dem kunne så heldigvis tjene som forlæg for modellen.
Som knægt var min overbevisning at sæt 396 havde stået model til toget i LL. Men Martin har jo bevist at det ikke er helt korrekt, det er Martin som er placeret i vognen med turkis kasket   Så hvad der præcist har stået model er vist lidt uklart.
/Lars Lange

"Growing old is mandatory; growing up is optional!"

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Martin.Bruun Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 5294
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Bruun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Juli-2005 kl. 18:18

Citat: Lars.Lange Lars.Lange skrev:

Som knægt var min overbevisning at sæt 396 havde stået model til toget i LL. Men Martin har jo bevist at det ikke er helt korrekt, det er Martin som er placeret i vognen med turkis kasket   Så hvad der præcist har stået model er vist lidt uklart.

Ja, kom ikke og sig, at jeg ikke gjorde min research allerede i en tidlig alder!

 

Men bortset fra det, så tilslutter jeg mig koret af dem, der synes at din model er helt genial Carsten!

Martin Bruun



"A man builds with his brain and not with his hands"

- Brickelangelo
Til top
Per.Langkilde Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 5932
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Per.Langkilde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Juli-2005 kl. 21:22
Jaaaaa. Den burde komme til salg i LEGOLAND som et HELT eksklusivt sæt.
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-August-2005 kl. 23:30

Citat: Lars.Lange Lars.Lange skrev:

Hvis du nu laver banen magen til den der er i Billund, er det vel en naturlig ting at bygge resten af parken med  

Det var en aldeles glimragende idé, Lars. Den er jeg allerede igang med at følge op på.

Den nyligt overståede LEGOLAND-tur bød nemlig på en masse inspiration, så derfor er der flere LEGOLAND projekter på vej.

Jeg lægger billeder ud på Brickshelf, efterhånden som kreationerne bliver færdige.

 

Citat: Lars.Lange Lars.Lange skrev:

Og nu hvor du har bestilt grå plader, er du så sikker på at 20 er nok ?  

Næ. I princippet kan man jo aldrig få LEGO nok  .

Apropos, så må jeg hellere se at få bestilt grønne vejplader til min LEGOLAND Trafikskole, som pt. har én færdigbygget bil at gøre godt med. Skalaen er også her 1:10, så vejbanen bliver nok lidt vel smal, meeeen en gang imellem må man jo klippe en hæl osv... .

Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Juni-2006 kl. 05:25

Lidt pudsigt at finde sine egne billeder i andre Brickshelf-foldere  .

Ifølge Chris har der været skrevet om mit LEGOLAND-togLUGNET.

Jeg har endnu ikke set hvor, hvad og hvorledes og hvor meget.

Kender I andre noget til det ? .

Til top
Christian.W.J Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Næstformand

Medlem siden: 02-Maj-2006
Sted: Denmark
Region: Vendsyssel
Status: Online
Point: 3831
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian.W.J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Juni-2006 kl. 06:52

Citat: Per.Langkilde Per.Langkilde skrev:

Jaaaaa. Den burde komme til salg i LEGOLAND som et HELT eksklusivt sæt.

 

Jeg er HELT og ALDELES ENIG!!! det er da for fedt tog maaann

Christian Wendelboe Jensen

http://www.Flickr.com/cwj93

Sine Ira Et Studio

(Destroyer Christian)
Til top
Joanna.Olsen Se drop down
Flise
Flise
Avatar

Medlem siden: 15-Juni-2006
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 36
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Joanna.Olsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Juni-2006 kl. 07:28
Ja ... det ville da være et hit med sådan et sæt.

Flot!

·:`·..·'´°•oOo•°`'·..·´:·
      Joanna Olsen


Til top
Ronnie.Nielsen Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 09-Marts-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 128
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ronnie.Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Juli-2006 kl. 10:27
Citat: Peter.Vingborg Peter.Vingborg skrev:

Juni 1968, nærmere kan jeg ikke lige komme det (har kigget i 3 LEGO-bøger)

 

7. Juni 1968 for at være præcis

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.