Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Midistørrelse Jeep Rubicon
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Midistørrelse Jeep Rubicon

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Midistørrelse Jeep Rubicon
    Sendt: 10-August-2011 kl. 21:52
Som nævnt i denne tråd kan Beach Buggy'en nu få selskab på de kridhvide vendsysselske badestrande af 1 stk. terrænkøretøj, som er inspireret af det klassiske amerikanske terrænkøretøj i nyeste version (som nu om dage kaldes Jeep Rubicon, tidligere kaldet CJ-7, Wrangler, Renegade, m.fl.):
 
 
Uanset navnet drejer det sig i bund og grund om verdens bedste terrænbil (!), udstyret med aksler á la traktorer, samt en V8-brumbasse ude foran.
Sådan en svend er noget solidt kram, som kan holde til lidt af hvert, hvilket man bl.a. kan forvisse sig om i denne video (som er optaget på David's Farm i Canada - her plejer VW'ere til gengæld ikke at holde ret længe! Dead ).
 
 
I visse kredse er Jeep blevet selve betegnelsen for firehjulstrækkere, uanset fabrikat, men anvendt om noget japaner-, kineser- eller koreanerkram er vist at pynte disse med lånte fjer lidt vel meget.
Faktisk husker jeg at have læst en biltest for mindst 25 år siden, hvor bl.a. Land Rover 109 (med 4-cylindret diesel), Jeep CJ-7 (med V8-power), Toyota Land Cruiser (lang model), Mitsubishi Pajero og Isuzu Trooper var med.
Jeep'en blev brugt til at trække de andre fri med, når de kørte fast, for det gjorde Jeep'en nemlig aldrig selv - bortset fra til sidst, hvor de ville se om ikke Jeep'en også kunne køres fast, og det lykkes først i et plørehul så dybt, at mudderet nåede ommertrent op til forlygterne, og hvor den fik lov til at grave sig ned.
Alle var imponeret, og konklusionen på testen var soleklar - Jeep er the original and best! Big smile
 
 
Mange Jeeps tilbringer det meste af tilværelsen i storbyernes café-miljø, så det lærer ejeren jo ikke rigtig terrænkørsel ved.
Så Jeep-importøren her til lands har jævnligt afholdt kurser for Jeep-køberne, så de kunne lære lidt om, hvad deres køretøj egentlig kan udrette - og det er ikke småting, hvad enten det drejer sig om en Cherokee, Liberty, eller hvad man nu ellers har investeret sine spareskillinger i.
 
 
Modellen har ligesom forbilledet stive aksler - dog er det kun bagakslen, der er affjedret.
Begge aksler kan vippe om længdeaksen, og på grund af den høje frigang kan modellen derfor "skræve" temmelig meget.
 
 
I bedste Racers-stil er de øvrige Techniske funktioner af ganske beskedent omfang og består kun af Hands-of-God styring via arbejdsblinket på taget/styrtbøjlen, samt at motorhjelm og den sidehængslede bagdør kan åbnes.
 
 
Dertil kommer spillet foran, som er ganske magen til spillet på mine øvrige firehjulstrækkere i midi-størrelse.
 
 
De fancy forchromede fælge - som passer aldeles fremragende til et kjøretøj som dette - stammer fra ChromeBricks.
Jeg står faktisk og skal bruge temmelig mange p.t., så måske kunne det betale sig at undersøge, hvor meget det ville koste af få en posefuld fælge forchromet et sted her i Danmark.
 
Ved en eventuel kommende revision ændrer jeg nok farven på chassis'et til Dark Bluish Gray eller Light Bluish Gray, for som det er nu, så er hele undervognen sort i sort og derfor er modellen - som det kan ses - noget vanskelig at fotografere.
 
Igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen (og 15 x igen)... manglede jeg 1x6 bent 4-3 liftarms:

... denne gang 2 stk. i sort.
Så her måtte nogle brugte og ridsede 1x9 bent 7-3 liftarms desværre saves til  Cry
 
Dette terrængående køretøj føjer sig til rækken af mine øvrige midistørrelse køretøjer, som foreløbigt er (i nogenlunde kronologisk rækkefølge):
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk


Medlem siden: 07-Oktober-2005
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 09:22
Carsten, tak for dine altid udførlige beskrivelser sammen med dine "maskiner".
Denne her gav mig en mavepuster med tanke på mine første år i Forsvaret og Willy's Jeep M38A1, som jeg har drønet rundt i fædrelandet med... Jeg blev faktisk omskolet til 28 militære køretøjer, hvilket fremgår at mit ("antikke") militære kørekort, som jeg stadig er i besiddelse af.
Nå, det var et sidespring. Nice MOC!
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 15:29
Endnu et lille sidespring... Med et par venner i off-road miljøet, så præsenterede jeg den ene for dit udsagn om, at det skulle være verdens bedste terræn-bil - og det var lige før, min kammerat ville til at ansøge om våbentilladelse... LOL

Ifølge ham (og alle hans off-road-kumpaner), så er der bred enighed om, at de tre bedste off-roadere i verden er Range Rover, Land Rover og Toyota Landcruiser.... Derefter kommer Jeep, Mitsubishi og Pajero.... Og først LANGT derefter kommer alle de der mindre "til-pynt"-offroadere som f.eks. Toyota Rav4.....som sikkert er fin nok til landmanden udover marken - men til RIGTIG offroad, der bliver den type bil altså sat til vægs af de andre... Tongue

Men det var også lidt off-topic....

Men som Ambassadøren også siger, så er der altid god, interessant læsning i dine præsentationer.... Grundigt og informativt... Så det er lidt svært altid at finde noget at kommentere på.....andet end at det jo altid er godt.... Wink
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 10-December-2009
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 16:49
Den er nu lidt nuttet.

Synes de Chrome følge er fede!
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..





Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 29-April-2008
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5799
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 18:19
Fed Jeep Carsten.
Det sorte du har sat på hjul akslen, hvad er det? Det synes jeg ikke billederne viser.
 
Dit forslag om at finde en i DK der kan forkrome plastik synes jeg kanon godt om. Jeg har overvejet det samme op til flere gange, da ham Ansgar er temmelig dyr. -Der er vist også en del håndarbejde arbejde forbundet med det...
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 10-December-2009
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 18:50
Er det sorte ikke en 2x2 kegle?

Niks, Martin Nygaard - det er det ikke ......


Ved nærmere eftersyn tror jeg det først og fremmest er en round 2x2 plate - og derover sådan en dims jeg ikke husker hvad hedder, men ligner en lille bund til en rumraket, f. Eks. ? Eller er jeg helt galt på den?

Redigeret af Martin.Nygaard - 11-August-2011 kl. 18:56
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..





Til top
C.Maglekær Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 869
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Maglekær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 19:49
Det er den her Martin:
Brick, Round 1 x 1 with Fins
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 10-December-2009
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 01:05
Det er det nemlig - tak

Redigeret af Martin.Nygaard - 12-August-2011 kl. 01:07
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..





Til top
F.Thomsen Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 04-August-2005
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 168
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér F.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 04:23
[
Ifølge ham (og alle hans off-road-kumpaner), så er der bred enighed om, at de tre bedste off-roadere i verden er Range Rover, Land Rover og Toyota Landcruiser.... Derefter kommer Jeep, Mitsubishi og Pajero.... Og først LANGT derefter kommer alle de der mindre "til-pynt"-offroadere som f.eks. Toyota Rav4.....som sikkert er fin nok til landmanden udover marken - men til RIGTIG offroad, der bliver den type bil altså sat til vægs af de andre... Tongue

[/QUOTE]
 
Som alle bilmærke debatter er det her er jo en debat, som let bliver lidt præget af religion. Uden jeg overhovedet har forstand på fwd, så synes jeg dog at Carstens billede dokumenterer hans påstand udmærket, nemlig at den kan et eller andet i terrænet.
Man kan også let komme til, i en debat som denne, at sammenligne pærer med bananer. Jeg mener, der er forskellige klasser, som nævnt "til-pynt" offroad f.eks. 44
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 18:17
Tak for de pæne ord, drenge  Big smile
 
@Svend Erik: Ja, du var en af de heldige, der fik kørekort i Cirkus Mili - på grund af besparelser i årene umiddelbart efter Den Kolde Krig blev mange af os desværre forbigået hvad det angik - øv-øv-øv.
Blev der udleveret nyrebælter inden turen over stok og sten i M38'eren ?  Big smile
 
@René: Hvad der er bedst vil naturligvis altid have et subjektivt element i sig.
Det som for nogle gør en bil til verdens bedste er, at den er til at betale for menneskepenge, og at den kan købes og serviceres hos forhandleren nede på hjørnet.
Spørger man taxachauffører om, hvilken bil, der bedst kan holde til alle de tæsk, som en taxa i storbytrafik får, så svarer mange af dem "den med stjernen på".
Spørger man derimod ADAC i Tyskland, så handler et af deres kriterier om, hvor mange gange biler af et givent bilmærke skal afhentes et sted derude i trafikken og slæbes ind på værksted - med andre ord driftssikkerheden. Og dér har Subaru og Toyota i årevis skiftes til at være på 1. henholdsvis 2. pladsen.
Men i et land næsten uden Subaru'er (dvs. Danmark), så er det åbenbart så meget desto lettere at bilde motorjournalister og køberne ind, at VW laver verdens bedste biler. Så VW's køretøjer udgør derfor de danske motorjournalisters referencestandard, som alle andre biler bliver sammenlignet med - også selvom de måske kun koster det halve af en tilsvarende VW... Confused
Spørger man en Taliban-kriger om, hvem der laver nogle rigtig gode firehjulstrækkere, så svarer han sikkert Toyota Big smile . Og de er tilmed til at betale for os danskere også - dog ser akslerne nowet klejne ud i forhold til akslerne på f.eks. en Jeep, Chevy Blazer og Dodge Ram.
Land Rover'ne blev først rigtig gode ved indførelsen af 90 og 110 med Rover's herlige aluminiums 3,5 liters V8'er (som englænderne købte på et overskudslagerudsalg hos Buick i 1950'erne og har brugt lige siden i mange forskellige modeller).
Den gamle 109'er kunne dog fås med V8 til sidst, meeeen med den mere almindelige 62 HK (!) 4-cylindret diesel var den godtnok noget bovlam og kunne tit og ofte ikke slæbe sig selv henover stejle bakker. Den nyere 90'er (Defender) med V8 er derimod mere velforsynet med power.
Meeeeen, V8 eller ej, så viser Jeep'en lige "Landy'erne" i disse videoer hvordan det skal gøres - endda let og ubesværet: Range Rover versus Jeep  Wink
Fordelen ved Jeep'ens stive aksler ses også tydeligt her - og deres holdbarhed kan ses her (på med nyrebælterne! LOL ).
 
@Christoffer: Måske kunne der være basis for et "fællesindkøb" hos et forkromningsfirma her i DK ?. Ifølge De Gule Sider ligger de fleste af dem dog på Sjælland: Forkromning og forchromning.
Nord Chrom ligger ganske vist i Sindal, ikke så langt her fra Østkystens perle, men trods navnet, så er det eneste, de ikke laver (efter sigende) at forkrome! Hmmm  Confused
 
@Flemming: Længe siden - herligt at du stadig er med os her online. De biler, som nøjes med at ligne den ægte vare (Off Roadere), og som man bestemt ikke bør tage med til Extreme Offroad løb, kaldes meget betegnende for Soft Roadere Sleepy
 
Når jeg får lavet nogle decals til modellen, så bliver den muligvis samtidigt underkastet en mindre revision.
Men mere om det til den tid Big smile
 
Til top
F.Thomsen Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 04-August-2005
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 168
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér F.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 04:15
Ja Carsten, jeg er skam med endnu, og jeg har også fulgt med i, at I har haft byggemøde i Vrå/Em, eller deromkring, men jeg har hele foråret/sommeren gået med en kvast fod, så jeg har ikke kunnet komme nogen steder. Nu tror jeg at det er ved at lysne lidt. Jeg gik et par skridt i går stort set uden krykkerne, men man bliver pyldret efter så lang en tur.
Til top
F.Thomsen Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 04-August-2005
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 168
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér F.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 04:23
Men jeg har brugt tiden fornuftigt. Både min bror og mor var med på indkøb i Bilka i onsdags. Nu har vi hvert vores nye sæt: Unimog, gravko og superbil. Så regner vi med at have sættene på skift, og så må vi se om de bliver slidt op.
Jeg har brugt tiden på at præparere dem, så de nu også kan se fornuften i LEGO. Men ligefrem medlemsskab af byggepladen er de endnu ikke klar til Big smile Måske det kommer.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.121 sekunder.