![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Midistørrelse Jeep Rubicon |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10-August-2011 kl. 21:52 |
Som nævnt i denne tråd kan Beach Buggy'en nu få selskab på de kridhvide vendsysselske badestrande af 1 stk. terrænkøretøj, som er inspireret af det klassiske amerikanske terrænkøretøj i nyeste version (som nu om dage kaldes Jeep Rubicon, tidligere kaldet CJ-7, Wrangler, Renegade, m.fl.):
Uanset navnet drejer det sig i bund og grund om verdens bedste terrænbil (!), udstyret med aksler á la traktorer, samt en V8-brumbasse ude foran.
Sådan en svend er noget solidt kram, som kan holde til lidt af hvert, hvilket man bl.a. kan forvisse sig om i denne video (som er optaget på David's Farm i Canada - her plejer VW'ere til gengæld ikke at holde ret længe!
![]() I visse kredse er Jeep blevet selve betegnelsen for firehjulstrækkere, uanset fabrikat, men anvendt om noget japaner-, kineser- eller koreanerkram er vist at pynte disse med lånte fjer lidt vel meget.
Faktisk husker jeg at have læst en biltest for mindst 25 år siden, hvor bl.a. Land Rover 109 (med 4-cylindret diesel), Jeep CJ-7 (med V8-power), Toyota Land Cruiser (lang model), Mitsubishi Pajero og Isuzu Trooper var med.
Jeep'en blev brugt til at trække de andre fri med, når de kørte fast, for det gjorde Jeep'en nemlig aldrig selv - bortset fra til sidst, hvor de ville se om ikke Jeep'en også kunne køres fast, og det lykkes først i et plørehul så dybt, at mudderet nåede ommertrent op til forlygterne, og hvor den fik lov til at grave sig ned.
Alle var imponeret, og konklusionen på testen var soleklar - Jeep er the original and best!
![]() Mange Jeeps tilbringer det meste af tilværelsen i storbyernes café-miljø, så det lærer ejeren jo ikke rigtig terrænkørsel ved.
Så Jeep-importøren her til lands har jævnligt afholdt kurser for Jeep-køberne, så de kunne lære lidt om, hvad deres køretøj egentlig kan udrette - og det er ikke småting, hvad enten det drejer sig om en Cherokee, Liberty, eller hvad man nu ellers har investeret sine spareskillinger i.
Modellen har ligesom forbilledet stive aksler - dog er det kun bagakslen, der er affjedret.
Begge aksler kan vippe om længdeaksen, og på grund af den høje frigang kan modellen derfor "skræve" temmelig meget.
I bedste Racers-stil er de øvrige Techniske funktioner af ganske beskedent omfang og består kun af Hands-of-God styring via arbejdsblinket på taget/styrtbøjlen, samt at motorhjelm og den sidehængslede bagdør kan åbnes.
Dertil kommer spillet foran, som er ganske magen til spillet på mine øvrige firehjulstrækkere i midi-størrelse.
De fancy forchromede fælge - som passer aldeles fremragende til et kjøretøj som dette - stammer fra ChromeBricks.
Jeg står faktisk og skal bruge temmelig mange p.t., så måske kunne det betale sig at undersøge, hvor meget det ville koste af få en posefuld fælge forchromet et sted her i Danmark. Ved en eventuel kommende revision ændrer jeg nok farven på chassis'et til Dark Bluish Gray eller Light Bluish Gray, for som det er nu, så er hele undervognen sort i sort og derfor er modellen - som det kan ses - noget vanskelig at fotografere.
Igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen (og 15 x igen)... manglede jeg 1x6 bent 4-3 liftarms:
Dette terrængående køretøj føjer sig til rækken af mine øvrige midistørrelse køretøjer, som foreløbigt er (i nogenlunde kronologisk rækkefølge):
...samt dertil den netop udkomne 2011-nyhed:
Ligesom på forbilledet er alle grå dele nygrå (og Pearl Light Gray). Vægten blev 562 gram.
|
|
![]() |
|
Svend.Erik.Saksun ![]() Dæk ![]() Medlem siden: 07-Oktober-2005 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 10156 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Carsten, tak for dine altid udførlige beskrivelser sammen med dine "maskiner".
Denne her gav mig en mavepuster med tanke på mine første år i Forsvaret og Willy's Jeep M38A1, som jeg har drønet rundt i fædrelandet med... Jeg blev faktisk omskolet til 28 militære køretøjer, hvilket fremgår at mit ("antikke") militære kørekort, som jeg stadig er i besiddelse af.
Nå, det var et sidespring. Nice MOC!
|
|
![]() |
|
René.Hoffmann ![]() Dæk ![]() ![]() Facebook kaptajn Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7680 |
Endnu et lille sidespring... Med et par venner i off-road miljøet, så præsenterede jeg den ene for dit udsagn om, at det skulle være verdens bedste terræn-bil - og det var lige før, min kammerat ville til at ansøge om våbentilladelse...
![]() Ifølge ham (og alle hans off-road-kumpaner), så er der bred enighed om, at de tre bedste off-roadere i verden er Range Rover, Land Rover og Toyota Landcruiser.... Derefter kommer Jeep, Mitsubishi og Pajero.... Og først LANGT derefter kommer alle de der mindre "til-pynt"-offroadere som f.eks. Toyota Rav4.....som sikkert er fin nok til landmanden udover marken - men til RIGTIG offroad, der bliver den type bil altså sat til vægs af de andre... ![]() Men det var også lidt off-topic.... Men som Ambassadøren også siger, så er der altid god, interessant læsning i dine præsentationer.... Grundigt og informativt... Så det er lidt svært altid at finde noget at kommentere på.....andet end at det jo altid er godt.... ![]() |
|
René Hoffmann
LEGO-holic by nature Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
|
![]() |
|
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
Den er nu lidt nuttet.
![]() Synes de Chrome følge er fede! ![]() |
|
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
|
![]() |
|
C.Behrens ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 29-April-2008 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 5799 |
Fed Jeep Carsten.
Det sorte du har sat på hjul akslen, hvad er det? Det synes jeg ikke billederne viser. Dit forslag om at finde en i DK der kan forkrome plastik synes jeg kanon godt om. Jeg har overvejet det samme op til flere gange, da ham Ansgar er temmelig dyr. -Der er vist også en del håndarbejde arbejde forbundet med det...
|
|
![]() |
|
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
Er det sorte ikke en 2x2 kegle?
![]() Niks, Martin Nygaard - det er det ikke ...... Ved nærmere eftersyn tror jeg det først og fremmest er en round 2x2 plate - og derover sådan en dims jeg ikke husker hvad hedder, men ligner en lille bund til en rumraket, f. Eks. ? Eller er jeg helt galt på den? ![]() Redigeret af Martin.Nygaard - 11-August-2011 kl. 18:56 |
|
|
|
![]() |
|
C.Maglekær ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 869 |
Det er den her Martin:
Brick, Round 1 x 1 with Fins ![]() |
|
![]() |
|
Det er det nemlig - tak
![]() Redigeret af Martin.Nygaard - 12-August-2011 kl. 01:07 |
|
|
|
![]() |
|
F.Thomsen ![]() Klods ![]() ![]() Medlem siden: 04-August-2005 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 168 |
[
Ifølge ham (og alle hans off-road-kumpaner), så er der bred enighed om, at de tre bedste off-roadere i verden er Range Rover, Land Rover og Toyota Landcruiser.... Derefter kommer Jeep, Mitsubishi og Pajero.... Og først LANGT derefter kommer alle de der mindre "til-pynt"-offroadere som f.eks. Toyota Rav4.....som sikkert er fin nok til landmanden udover marken - men til RIGTIG offroad, der bliver den type bil altså sat til vægs af de andre... ![]() [/QUOTE] Som alle bilmærke debatter er det her er jo en debat, som let bliver lidt præget af religion. Uden jeg overhovedet har forstand på fwd, så synes jeg dog at Carstens billede dokumenterer hans påstand udmærket, nemlig at den kan et eller andet i terrænet. Man kan også let komme til, i en debat som denne, at sammenligne pærer med bananer. Jeg mener, der er forskellige klasser, som nævnt "til-pynt" offroad f.eks.
![]() |
|
![]() |
|
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
Tak for de pæne ord, drenge
![]() @Svend Erik: Ja, du var en af de heldige, der fik kørekort i Cirkus Mili - på grund af besparelser i årene umiddelbart efter Den Kolde Krig blev mange af os desværre forbigået hvad det angik - øv-øv-øv.
Blev der udleveret nyrebælter inden turen over stok og sten i M38'eren ?
![]() @René: Hvad der er bedst vil naturligvis altid have et subjektivt element i sig.
Det som for nogle gør en bil til verdens bedste er, at den er til at betale for menneskepenge, og at den kan købes og serviceres hos forhandleren nede på hjørnet.
Spørger man taxachauffører om, hvilken bil, der bedst kan holde til alle de tæsk, som en taxa i storbytrafik får, så svarer mange af dem "den med stjernen på".
Spørger man derimod ADAC i Tyskland, så handler et af deres kriterier om, hvor mange gange biler af et givent bilmærke skal afhentes et sted derude i trafikken og slæbes ind på værksted - med andre ord driftssikkerheden. Og dér har Subaru og Toyota i årevis skiftes til at være på 1. henholdsvis 2. pladsen.
Men i et land næsten uden Subaru'er (dvs. Danmark), så er det åbenbart så meget desto lettere at bilde motorjournalister og køberne ind, at VW laver verdens bedste biler. Så VW's køretøjer udgør derfor de danske motorjournalisters referencestandard, som alle andre biler bliver sammenlignet med - også selvom de måske kun koster det halve af en tilsvarende VW...
![]() Spørger man en Taliban-kriger om, hvem der laver nogle rigtig gode firehjulstrækkere, så svarer han sikkert Toyota
![]() Land Rover'ne blev først rigtig gode ved indførelsen af 90 og 110 med Rover's herlige aluminiums 3,5 liters V8'er (som englænderne købte på et overskudslagerudsalg hos Buick i 1950'erne og har brugt lige siden i mange forskellige modeller).
Den gamle 109'er kunne dog fås med V8 til sidst, meeeen med den mere almindelige 62 HK (!) 4-cylindret diesel var den godtnok noget bovlam og kunne tit og ofte ikke slæbe sig selv henover stejle bakker. Den nyere 90'er (Defender) med V8 er derimod mere velforsynet med power.
Meeeeen, V8 eller ej, så viser Jeep'en lige "Landy'erne" i disse videoer hvordan det skal gøres - endda let og ubesværet: Range Rover versus Jeep
![]() Fordelen ved Jeep'ens stive aksler ses også tydeligt her - og deres holdbarhed kan ses her (på med nyrebælterne!
![]() @Christoffer: Måske kunne der være basis for et "fællesindkøb" hos et forkromningsfirma her i DK ?. Ifølge De Gule Sider ligger de fleste af dem dog på Sjælland: Forkromning og forchromning.
Nord Chrom ligger ganske vist i Sindal, ikke så langt her fra Østkystens perle, men trods navnet, så er det eneste, de ikke laver (efter sigende) at forkrome! Hmmm
![]() @Flemming: Længe siden - herligt at du stadig er med os her online. De biler, som nøjes med at ligne den ægte vare (Off Roadere), og som man bestemt ikke bør tage med til Extreme Offroad løb, kaldes meget betegnende for Soft Roadere
![]() Når jeg får lavet nogle decals til modellen, så bliver den muligvis samtidigt underkastet en mindre revision.
Men mere om det til den tid
![]() |
|
![]() |
|
F.Thomsen ![]() Klods ![]() ![]() Medlem siden: 04-August-2005 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 168 |
Ja Carsten, jeg er skam med endnu, og jeg har også fulgt med i, at I har haft byggemøde i Vrå/Em, eller deromkring, men jeg har hele foråret/sommeren gået med en kvast fod, så jeg har ikke kunnet komme nogen steder. Nu tror jeg at det er ved at lysne lidt. Jeg gik et par skridt i går stort set uden krykkerne, men man bliver pyldret efter så lang en tur.
|
|
![]() |
|
Men jeg har brugt tiden fornuftigt. Både min bror og mor var med på indkøb i Bilka i onsdags. Nu har vi hvert vores nye sæt: Unimog, gravko og superbil. Så regner vi med at have sættene på skift, og så må vi se om de bliver slidt op.
Jeg har brugt tiden på at præparere dem, så de nu også kan se fornuften i LEGO. Men ligefrem medlemsskab af byggepladen er de endnu ikke klar til
![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |