Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Midistørrelse 8297 Off Roader
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Midistørrelse 8297 Off Roader

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Midistørrelse 8297 Off Roader
    Sendt: 25-Juli-2011 kl. 17:39
Hermed endnu en MOC, som er kommet til verden i Technic-værkstedet her i sommerferien.

Denne gang blev det til en midistørrelse-udgave af #8297 Off Roader fra 2008, der ligesom den originale LEGO model er med den glatte udgave af den gamle type Technic paneler.

Hvorvidt modellen ligner eller ej kan man selv afgøre ved sammenligning med forbilledet:

Forbilledet (dvs. den originale LEGO-model) er lidt mere bredsporet (hvilket enhver synsfatter her til lands sikkert ville få kaffen galt i halsen ved synet af!), mens nærværende midi-udgave - indrømmet - er noget mere smalsporet (eller blot normalsporet, for nu at blive i jernbaneterminologien - og så skulle alle vel være glade, også og især synsfatter!).

Der er uafhængig affjedring på alle fire hjul, og ligesom på originalen kan hjulophænget hæves og sænkes:

Højt at flyve (over stok og sten)...

...versus lavtflyvende i mere jordnær højde.
Højden indstilles ved hjælp af det sorte tandhjul ved bagkofangeren.

Motorhjelmen og bagklap kan til gengæld ikke åbnes - dog er der mågevingedøre ligesom på originalen, og disse åbnes ved at trække bagud i de orange håndtag bagved dørene.
Og *vupti*, så springer døren op som en trold af en æske, eftersom at der af pladshensyn i denne skala må bruges almindelige 6.5L fjedre, frem for luftdæmpere.

I agterenden er der trækgaffel, som følger "8284-standarden", således at køretøjet f.eks. kan trække afsted med en (kommende) autotransport-trailer, så nogle af de kommende mindre entreprenørkøretøjer kan fragtes rundt for Dieselund Totalentreprise eller veterantraktorer til udstillling på dyrskuer, traktortræf, etc.
I agterenden (ved bagkofangeren) er der som nævnt også det sorte tandhjul, hvorved hjulophængets højde indstilles.

Der er Hands-of-God styring via blinket på taget, og foran er lykkedes det at klemme et spil ind, som vist svarer nogenlunde til forbilledet - bortset fra, at dette ikke er drevet af noget Power Functions grej.

Til slut tre stykker af de grove...

...hvoraf min reversed engineered udgave af den nye og alt-for-fede #8081 Extreme Cruiser er blevet udstyret med et spil á la den nærværende midi udgave af #8297.
Den vender jeg tilbage til, når jeg har fået fingrene i paneler i den rette sorte farve

Køretøjet føjer sig til rækken af mine øvrige midistørrelse køretøjer, som foreløbigt er (i nogenlunde kronologisk rækkefølge):
...samt dertil den netop udkomne 2011-nyhed:

Igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen (og 14 x igen)... manglede jeg denne 1x6 bent 4-3 liftarm:

... her dog kun 2 stk. i sort.
Så desværre måtte nogle brugte og ridsede sorte 1x9 bent 7-3 liftarms saves til Cry

Ligesom på forbilledet er alle grå dele nygrå.
Vægten blev 680 gram.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 03-August-2011 kl. 03:04
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Juli-2011 kl. 18:02
Sådan gøres det - jeg har dasvære aldrig fået fat i den rigtige Off roader - men jeg kan rigtig godt lide måden du har fået stort set alle funktionerne med - det ser ovenikøbet ud som om du har hæve/sænke funktonen med (?) (godt læst Martin - det står i beskeden)

Redigeret af Martin.Nygaard - 25-Juli-2011 kl. 18:03
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.148 sekunder.