![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Midistørrelse 8297 Off Roader |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 25-Juli-2011 kl. 17:39 |
Hermed endnu en MOC, som er kommet til verden i Technic-værkstedet her i sommerferien.
Denne gang blev det til en midistørrelse-udgave af #8297 Off Roader fra 2008, der ligesom den originale LEGO model er med den glatte udgave af den gamle type Technic paneler.
Hvorvidt modellen ligner eller ej kan man selv afgøre ved sammenligning med forbilledet:
Forbilledet (dvs. den originale LEGO-model) er lidt mere bredsporet (hvilket enhver synsfatter her til lands sikkert ville få kaffen galt i halsen ved synet af!), mens nærværende midi-udgave - indrømmet - er noget mere smalsporet (eller blot normalsporet, for nu at blive i jernbaneterminologien - og så skulle alle vel være glade, også og især synsfatter!).
Der er uafhængig affjedring på alle fire hjul, og ligesom på originalen kan hjulophænget hæves og sænkes:
Højt at flyve (over stok og sten)...
...versus lavtflyvende i mere jordnær højde.
Højden indstilles ved hjælp af det sorte tandhjul ved bagkofangeren.
Motorhjelmen og bagklap kan til gengæld ikke åbnes - dog er der mågevingedøre ligesom på originalen, og disse åbnes ved at trække bagud i de orange håndtag bagved dørene.
Og *vupti*, så springer døren op som en trold af en æske, eftersom at der af pladshensyn i denne skala må bruges almindelige 6.5L fjedre, frem for luftdæmpere.
I agterenden er der trækgaffel, som følger "8284-standarden", således at køretøjet f.eks. kan trække afsted med en (kommende) autotransport-trailer, så nogle af de kommende mindre entreprenørkøretøjer kan fragtes rundt for Dieselund Totalentreprise eller veterantraktorer til udstillling på dyrskuer, traktortræf, etc.
I agterenden (ved bagkofangeren) er der som nævnt også det sorte tandhjul, hvorved hjulophængets højde indstilles.
Der er Hands-of-God styring via blinket på taget, og foran er lykkedes det at klemme et spil ind, som vist svarer nogenlunde til forbilledet - bortset fra, at dette ikke er drevet af noget Power Functions grej.
Til slut tre stykker af de grove...
...hvoraf min reversed engineered udgave af den nye og alt-for-fede #8081 Extreme Cruiser er blevet udstyret med et spil á la den nærværende midi udgave af #8297.
Den vender jeg tilbage til, når jeg har fået fingrene i paneler i den rette sorte farve
Køretøjet føjer sig til rækken af mine øvrige midistørrelse køretøjer, som foreløbigt er (i nogenlunde kronologisk rækkefølge):
...samt dertil den netop udkomne 2011-nyhed:
Igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen (og 14 x igen)... manglede jeg denne 1x6 bent 4-3 liftarm:
Vægten blev 680 gram.
Redigeret af Carsten.Thomsen - 03-August-2011 kl. 03:04 |
|
![]() |
|
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sådan gøres det - jeg har dasvære aldrig fået fat i den rigtige Off roader - men jeg kan rigtig godt lide måden du har fået stort set alle funktionerne med - det ser ovenikøbet ud som om du har hæve/sænke funktonen med (?)
![]() Redigeret af Martin.Nygaard - 25-Juli-2011 kl. 18:03 |
|
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |