Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - MB Trac 1300 Technic traktor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MB Trac 1300 Technic traktor

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: MB Trac 1300 Technic traktor
    Sendt: 25-Juli-2007 kl. 04:25

Her i sommerferien er ferien - ikke mindst på grund af det "strålende" sommervejr - gået op i blandt andet Technic LEGO (ikke i hat og briller).

Og i traktorer (stor overraskelse!  ).

Nåmmmen, denne gang blev det så til en firehjulstrukket Mercedes MB Trac 1300 som endnu et bidrag til Dieselund Maskinstations brogede maskinpark.

Opbygget i liftarms, så enkelt og solidt som muligt, med en 4-cylindret motor, firehjulstræk, pneumatisk redskabsophæng, luftudtag agterude til redskaber og PTO (kraftudtag) agterude, som kan ind- og udkobles.

Ligesom på en MB Trac 1800 kan førersædet vendes om, så føreren er fri for at få hold i nakken ved baglænskørsel, f.eks. når der høstes for (dvs. ved første træk) ved skårlægning med en side- og reversmonteret skårlægger, eller ved slåning af græs eller brak med min nye rotorslåmaskine.

Under førersædet er der i hver side et låsehåndtag, som løftes, hvorefter førersædet kan drejes rundt og derefter låses igen.

Rotorslåmaskinen var egentlig lavet til min nye Claas Xerion, men den er pt. under ombygning. Den var ellers færdig, men får pt. nyt styretøj for og bag, lavet af dele fra 8653, så hjulene forhåbentlig ikke skræver så meget. Claas Xerion'en kan ses som et "vrag" i øverste højre hjørne på dette billede af den første prototype af MB traktoren.

MB traktoren kan selvfølgelig bruge de samme redskaber som mine øvrige traktorer, da redskabsophænget er nøjagtigt magen til.

I forhold til forbilledet blev motorkassen desværre en anelse for høj, idet der skulle være plads til firehjulstrækket nedenunder og fordi forakslen kan vippe om længdeaksen. Og det fylder altsammen.

Størrelses/skalamæsigt ligger modellen nok tættere på en MB Trac 1800, men mht. kølergrillen og farvemæssigt (bl.a. hjulskærmene, som er mørkegrønne på MB Trac 1800) ligner den nok mest en MB Trac 1300.

Der er styring ved hjælp af gummihjulet agterude (ved forlænskørsel) eller ved hjælp af luftindtaget på motorhjelmen (ved baglænskørsel).

Hjulene vil blive malet Lime-farvet på et tidspunkt - eller forsynet med Lime-farvede 6 x 6 Dishes, hvis/når de engang kan fås i den farve.

Dækkene er de nye 54120.

Motorkassen skulle helst have været Dark Green, men ikke alle de nødvendige dimsedutter kan fås i denne farve (endnu). Så den måte nøjes med at være Dark Bluish Gray. Gammelmørkegrå havde muligvis passet en kende bedre, når det skulle være, men ikke alle nødvendige dimsedutter kan fås i denne farve heller.

Alle grå dele er nygrå.

Selvom der ikke er noget "overflødigt" på modellen, så blev vægten betragtelige 933 gram (ca. halvt så meget som 8421). Så den stejler ikke, når f.eks. vendeploven løftes.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Juli-2007 kl. 06:07

Nå ja, undervejs i byggeriet af MB traktoren har jeg igen-igen haft brug for en 3 x 5 zig-zag liftarm, som ville være genial til at lave en solid forbindelse mellem to parallelle liftarms.

Og hele to steder en 2L Technic Pin with Stop Bush:

Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Sydvestjylland
Point: 3741
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Juli-2007 kl. 09:03
Det er en rigtig fin MB-traktor. Jeg er begyndt at kunne lide liftarms bedre efter at have set dine landbrugsmaskiner. Det ser ud til at den har alle funktionerne fra forbilledet. Det eneste der mangler er emblemet. LEGO plejer at bruge når der skal være MB-varevogne i LEGOLAND, hvilket jeg synes er en god løsning.
Se mine byggevejledninger og del dine egne på BrickHub.org
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-September-2007 kl. 17:42

Citat: Lasse.Deleuran Lasse.Deleuran skrev:

Det er en rigtig fin MB-traktor. Jeg er begyndt at kunne lide liftarms bedre efter at have set dine landbrugsmaskiner. Det ser ud til at den har alle funktionerne fra forbilledet. Det eneste der mangler er emblemet. LEGO plejer at bruge når der skal være MB-varevogne i LEGOLAND, hvilket jeg synes er en god løsning.

Liftarme har skam sine fordele og ulemper, men IMHO flest fordele. En af dem er, at der tit kan indbygges mange funktioner på lidt plads (8455 er et godt eksempel på det).

Jeg sætter muligvis et Mercedes-mærke på fronten, i form af en hjemmelavet decal på en 2x2 rund tile.

Til top
Asger.Lindeblad Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Midtsjælland
Point: 1774
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Asger.Lindeblad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-September-2007 kl. 03:19

Citat: Lasse.Deleuran Lasse.Deleuran skrev:

Lige min tanke - modellen er aldeles ukomplet indtil MB logoet er på fronten.

Flot model - det tager vel lige lidt mere end 42 minutter at udvikle den??

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-August-2008 kl. 17:21

Så fik min MB Trac 1300 behøring mærkning på:

Og skrifttypen blev vistnok så nogenlunde ligesom på forbilledet:

Påskriften er placeret lidt forskelligt på de enkelte Mercedes-traktorer, og på MB Trac 1300 kan begge de viste varianter ses (dvs. som på de to ovenstående billeder).

Ligesom mine øvrige decals er de lavet i AutoCAD og CorelDRAW, og eftersom at den rigtige skriftype ikke var iblandt de +500 skrifttyper, jeg har installeret, så måtte jeg tegne bogstaverne i AutoCAD (og farvelægge dem i CorelDRAW.

Som omtalt her - og som det sikkert kan ses på billedet - så har MB Trac 1300'en fået nye bagskærme og nye dørtrin.

Men jeg er stadig ikke 100% tilfreds med modellen, så den bliver sikkert yderligere ombygget med tiden.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.141 sekunder.