Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Valmet 1502
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valmet 1502

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Valmet 1502
    Sendt: 17-Juli-2009 kl. 19:54

Via denne MOC på Brickshelf fandt jeg ud af at finske Valmet i 1970'erne byggede nogle efter sigende velkørende 6 x 6 traktorer, model 1502. Den er ellers med på en af mine favorit traktor-sites, finske www.konedata.net, men uden at jeg havde opdaget den  .

Anyway, sådan et apparat måtte Dieselund Maskinstation naturligvis også have

Ligesom på forbilledet er motoren en 6-cylindret rækkemotor.

Redskabsophænget agterude er trykluftdrevet, og det følger naturligvis "8284-standarden", også med hensyn til PTO.

Istedet for Orange ville jeg gerne have brugt Dark Orange - men der fås desværre ikke så mange Technic-dimsedutter i denne flotte farve.

Jeg havde allerede decals klar inden jeg gik igang med modellen, men ved udskrivningen blev de desværre orangerøde i stedet for orange.

Så indtil jeg får printet nogle nye ud må modellen desværre undvære decals.

Der er Hands-of-God styring via rotorblinket på taget. Herved styres de forreste hjul, akkurat ligesom på en traditionel traktor.

Styretøjet kan desuden vippe om længdeaksen, akkurat ligesom på mine øvrige større traktorer.

Der er træk på alle fire baghjul, og baghjulene er ophængt i langsgående bærearme, som kan vippe om tværaksen.

Køretøjet er derved ganske terrængående, hvis såfremt i fald at det skulle komme ud for at der er buler i landskabet.

Forbilledet ses her i færd med at pløje stubbene ned efter høst:

Der blev (desværre) ikke bygget så mange model 1502. Nogle af dem blev/bliver brugt indenfor skovbrug, hvilket de sikkert er ganske velegnede til.

Og apropos skovbrug, så bliver bogiebagtøjet, der blev udviklet til 1502, også brugt i Valmet's/Valtra's skovmaskiner.

Så det ville jo være fristende/nærliggende at lave et tilsvarende bagtøj til mine kommende skovmaskiner, deriblandt den danskbyggede Silvatech Sleipner (som er for FEEEEEEEEED!!).

Som det ses består modellen næsten udelukkende af en herlig gang liftarmsfræs, og den blev daaajligt solid.

Dog er der brugt diverse orange plader og ditto tiles med riller, samt orange "oste" til motorkassen, for at frembinge en facon nogenlunde magen til forbilledet.

Dækkene er de nye 61480-dæk, og derudover indgår blandt andet følgende dimsedutter:

I hver bogie indgår bl.a. 6 stk. af den ovennævnte 3 x 3 T-liftarm, som er genial til mange formål.

Til førerhuset skulle bruges 1 stk. orange 1 x 7 liftarm og 8 stk. 1 x 13 liftarms. De findes desværre ikke, så her måtte nogle ridsede og brugte 1 x 11 liftarms hhv. 1 x 15 liftarms desværre "ofres". Af resterne blev der en håndfuld orange 1 x 2 liftarms, hvoraf 2 stk. ligeledes indgår i førerhuset.

Alle grå dele er nygrå.

Alle brune dele er "gammelbrun".

Totalvægten blev 1042 gram.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
C.Maglekær Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Point: 869
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Maglekær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Juli-2009 kl. 09:42

Den er ret cool Carsten, men findes én der endnu større.

Fendt Trisix:

Her en intro video.

Til top
Rasmus.Damgaard Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 31-Marts-2009
Point: 1635
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus.Damgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Juli-2009 kl. 14:08

Maskinen ser ret spøjs ud, men den er rigtig godt bygget Carsten.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Juli-2009 kl. 16:02
Citat: C.Maglekær C.Maglekær skrev:

...men findes én der endnu større.

Fendt Trisix:

Jep, jeg kender den 6-hjulede Fendt og har da også luret lidt på at bygge en model af den.

Men desværre kommer det til at knibe gevaldigt med Soft Axle Hoses i Dark Turquoise, og så kan det sikkert blive lidt vanskeligt at eftergøre de runde former i model.

Ellers må man jo gribe til malergrejet...

BTW, så vil Valmet'en sikkert egne sig som trækkraft for min skovvogn, som har forbillede i en model VARIO 121 fra ligeledes finske FARMI.

Til top
Martin.Bruun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 5294
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Bruun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Juli-2009 kl. 18:29
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Der blev (desværre) ikke bygget så mange model 1502.

Helt ærligt Carsten. jeg er ikke overrasket !!  .. Der kan da ikke være meget street-respect i sådan en grim maskine, 6 hjul eller ej? Selv langt ude på landet må der da være grænser for hvor grimme ting man kan pløje rundt i ude på sine marker uden at blive til grin.

Meennn... Det tager selvfølgelig ikke noget fra din model.... Den ligner (desværre ) forbilledet.

Martin Bruun

"A man builds with his brain and not with his hands"

- Brickelangelo
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Juli-2009 kl. 14:28
Citat: Martin.Bruun Martin.Bruun skrev:

Der kan da ikke være meget street-respect i sådan en grim maskine, 6 hjul eller ej? Selv langt ude på landet må der da være grænser for hvor grimme ting man kan pløje rundt i ude på sine marker uden at blive til grin.

Martin - nu er du udenfor rækkevidde... By eller land - jo flere hjul - jo mere street cred.... Sådan er det bare...

Og af samme grund vil jeg glæde mig meget til at se Carsten Liftarm/Gårdmand Thomsens version af den 6-hjulede Fendt... Yummi...
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Juli-2009 kl. 16:18

Citat: Martin.Bruun Martin.Bruun skrev:

Der kan da ikke være meget street-respect i sådan en grim maskine, 6 hjul eller ej? Selv langt ude på landet må der da være grænser for hvor grimme ting man kan pløje rundt i ude på sine marker uden at blive til grin.

Valmet'en har muligvis ikke udseendet med sig, meeeen heldigvis er det jo også mest Field Credit, der gælder ude på landet - og dér tæller 6 cylindre og ditto hjul absolut med på plussiden  .

Citat: René.Hofstarr René.Hofstarr skrev:

Og af samme grund vil jeg glæde mig meget til at se Carsten Liftarm/Gårdmand Thomsens version af den 6-hjulede Fendt... Yummi...  

Hmmm, nu kan jeg måske ligefrem blive nødt til at bygge den - by public demand  .

Men jeg vil advare på forhånd om, at det ikke bliver for sarte sjæle, for dér skal der desværre males, saves, limes, files og skæres lidt for at få de nødvendige dimsedutter i Dark Turquoise  .

Eller også skulle jeg måske prøve at finde et andet forbillede, som er endnu grimmere - hvis ikke bunden er nået endnu (med Valmet'en)

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.173 sekunder.