Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Schlüter EuroTrac
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Schlüter EuroTrac

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Schlüter EuroTrac
    Sendt: 07-April-2009 kl. 13:37

Endnu en traktor til Dieselund Maskinstations samling - denne gang en Schlüter EuroTrac fra 1600-2000 serien (dvs. fra 160 til 200 HK udgaver).

(Det skal lige siges, at der snart er andet end landbrugsmaskineri på vej fra Technic værkstedet, men mere om det senere...).

 

 

Der er V6 centermotor og trykluft m. tryklufttank, og både PTO'en og redskabsophænget følger "8284-standarden".

Som på 8284 kan forakslen vippe om længdeaksen, hvilket gør traktoren nogenlunde terrængående.

Jeg ville gerne have lavet firehjulstræk, men centermotoren sidder desværre lidt "i vejen". Men 2WD er vel bedre end ingen WD!

Ligesom på forbilledet kan førersædet vendes bagud, eftersom at en Schlüter EuroTrac kører lige godt fremad som baglæns.

Førersædet er iøvrigt magen til førersædet på min Mercedes MB Trac 1300 og Kramer 1014.

 

 

Ved kørsel fremad styres ved hjælp af gummihjulet bagpå, og ved kørsel baglæns styres ved hjælp af den røde "pind", som er mere eller mindre skjult i opbygningen foran.

 

 

Denne opbygning kan ligesom på forbilledet afmonteres, og så kan der i stedet monteres f.eks. en frontlæsser eller en tank til marksprøjte.

 

Jeg er ikke 100% tilfreds med førerhuset, så når jeg engang finder ud af en holdbar løsning på et "kantet/facetteret" førerhus, så bliver modellen revideret ASAP.

 

Forbilledet blev fremstillet fra 1991-1995 og er den dag idag - ligesom mange af de øvrige Schlüter-modeller - stadig en super moderne traktor med mange smarte finesser, som man stadig ikke finder i nutidens traktorer.

 

 

F.eks. har 1800 TVL modellerne (som minder lidt om min anden Schlüter-traktor) indbygget trykluftkompressor med udtag bl.a. agterude. Det kan være nyttigt til at blæse f.eks. olieslanger rene med, hvis man skulle være så uheldig at der er kommet jord ind i dem under tilkobling af et redskab ude i marken.

Den fremsynede teknik gør at Schlüter-traktorerne bl.a. ifølge Landbrugsavisen er meget eftertragtede på brugtmarkedet.

 

 

I modellen indgår for en gangs skyld ingen modificerede dimsedutter.

Måske bliver modellen engang med tiden udstyret med en frontlift med forbillede i frontliften på min Claas Xerion.

Der mangler decals på modellen - dem har jeg dog allerede klar, lavet ved hjælp af AutoCAD og CorelDRAW. De mangler kun at blive printet ud.

 

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten blev 920 gram.

 

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Rasmus.Damgaard Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 31-Marts-2009
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 1635
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus.Damgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-April-2009 kl. 11:44

Det er godt nok nogle flotte traktorer og mejetærskere du laver Carsten.

Keep up the good work.

Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Juli-2009 kl. 21:17

Så blev det tid til endnu en update.

Denne gang gik det ud over Schlüter EuroTrac traktoren, som jeg syntes så lidt for lang ud.

Det hjalp lidt på proportionerne at afkorte akselafstanden med 2L, hvilket således kostede 2 af V6-motorens cylindre.

 

 

Så hermed blev en traktor med V4-motor født - denne motorisering er vist sjældent set på virkelighedens traktorer, og da slet ikke på en Schlüter EuroTrac.

I samme omgang blev førerhuset ændret/forbedret lidt og forsynet med Schlüter tekst-logo på "kasketskyggerne" for og agter, og der blev trukket trykluftslanger, og endelig blev fronten forsynet med Schlüter-våbenskjoldslogo.

 

Vægten blev dermed nu 925 gram.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.102 sekunder.