Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Claas Maxi Swather
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Claas Maxi Swather

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Claas Maxi Swather
    Sendt: 21-Juli-2008 kl. 16:28

Så har Dieselund Maskinstation fået sig et nyt stykke isenkram til den tilstundende sæson for skårlægning af raps, nemlig en Claas Maxi Rape Swather. (Rape betyder i denne sammenhæng raps!).

Modellen afløser Dieselund Maskinstations første selvkørende Technic skårlægger, som måske nok var inspireret af en Claas Maxi Swather, men som IMHO langtfra lignede godt nok og derfor nu er død&borte.

Denne gang lykkedes det vist lidt bedre, så mon ikke at modellen får lov til at overleve... .

Den bliver sandsynligvis revideret lidt undervejs, for jeg er ikke helt tilfreds med førerhuset og ligeledes heller ikke med skærebordet.

Forbilledet er som bekendt denne smukke sag:

I forhold til den første selvkørende Technic skårlægger er kun styretøjet genbrugt, alt andet er nyt.

Denne gang er alt holdt i de rigtige Claas-farver - og modellen er daaajligt solid, så den nærmest kan kastes rundt med.

På Dieselund Maskinstations nye skårlægger kan skærebordet afmonteres og lægges på den tilhørende transportvogn, som kan kobles efter skårlæggeren.

Denne gang har jeg haft lidt mere billedmateriale at gøre godt med, idet der heldigvis bliver handlet Claas skårlæggere på Internettet i ny og næ.

Så det gjorde det en smule lettere at få især bagende og "indgangssiden" til at ligne en smule bedre.

Jeg er som nævnt ikke helt tilfreds med førerhuset, så det bliver måske med tiden ændret lidt.

Der er styring via blinket på førerhustaget og via luftindtaget på motorkassen.

Foran motoren er der en Pneumatic-cylinder, der via vægtstangsprincippet mageligt formår at hæve og sænke skærebordet.

Agterude er der trykluftudtag til en eventuel tipvogn, hvis Dieselund Maskinstation skulle finde på at bruge skårlæggeren som "traktor".

Med en skårlæggers ca. 40-50 kW motorydelse er det dog begrænset hvor meget trækkraft der er i sådan et apparat.

Til forskel fra den første selvkørende Technic skårlægger bliver skærebordet ikke trukket af skårlæggeren, men kører på egne hjul, som trækker kamvinden.

Den nye skårlægger kører derfor let og ubesværet i forhold til den første skårlægger.

Eftersom at skærebordet er et sejlskærebord er der ingen indføringssnegl - og det gjorde kun skærebordet daaajligt simpelt at bygge.

Skærebordet passer også til min kommende Claas Jaguar Finsnitter og kommende Claas Lexíon mejetærsker - selvom det dog kun er skårlæggeren, der bruger sejlskærebord.

Der mangler stadig decals foran - dem har jeg ikke fået lavet endnu.

Jeg poster nye billeder, når "dyret" har fået behøring mærkning.

Igen-igen manglede jeg diverse dimsedutter, blandt andet:

... samt hvide 1x13 liftarms.

Så her måtte saven i sving.

Dieselund Maskinstation har på det seneste fået en ordentlig dynge nyt isenkram - jeg poster nogle billeder, når jeg får taget nogen.

Dog kunne jeg måske til sidst vise en lille "teaser", som viser nogle af Dieselund Maskinstations kommende anskaffelser.

Fra venstre ses den nye Claas Maxi Swather skårlægger, dernæst Claas Jaguar 840 finsnitter, Claas Lexion 420 mejetærsker og yderst til højre Dieselunds nye stortraktor Claas Xerion, som afløser den gamle Claas Xerion (som nu er død&borte).

Jeg vender tilbage til de tre øvrige nye modeller meget snart - de er nemlig ikke helt færdige endnu (undtagen Claas Xerion'en).

Totalvægten blev 757 gram for maskindelen - og ialt 1113 gram for maskindel + skærebord + transportvogn.

Alle grå dele er nygrå.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Mads.Pedersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 16-Januar-2008
Point: 887
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Juli-2008 kl. 16:41

hmm dem jeg skal nok lige have kigget efter i sømmene

så de måske kan komme til og køre her i det sønderjyske

Mads Møller Pedersen
Til top
C.Bennedsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 05-Oktober-2005
Region: Vestjylland
Point: 3766
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Bennedsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Juli-2008 kl. 16:51

DAMN Carsten!!! det er super fedt lavet!

Er det ikke snart på tide at vi skal se dine modeller "live"??? Jeg bliver jo næsten som en lille dreng igen () Får helt lyst til at sidde på gulvet og lege med traktor igen...

Caspar Bennedsen
LEGO Certified Professional
Onsite Event Manager - Skærbæk Fan Weekend
Core team - LEGO Festival of Play
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Juli-2008 kl. 17:30

Det sædvanlige skal lige overstås: Som altid rigtig flot lavet og konstrueret, Carsten!!  

Og så for os agro-ignoranter:

Hvad er forskellen på en skårlægger, en finsnitter og en mejetærsker? De ser forholdsvist ens ud?? Kunne man ikke bare bruge den samme maskine til det hele?

(Og nu er jeg meget spændt på længden af Gårdmand Thomsens næste indlæg...)

René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Mads.Pedersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 16-Januar-2008
Point: 887
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Juli-2008 kl. 17:40
Citat: René.Hoffmann René.Hoffmann skrev:

Hvad er forskellen på en skårlægger, en finsnitter og en mejetærsker? De ser forholdsvist ens ud?? Kunne man ikke bare bruge den samme maskine til det hele?

En skårlægger er en landbrugsmaskine der er bygget til at meje afgrøder og lægge dem i rækker til senere behandling med andre maskiner. Metoden bruges ofte til afgrøder der tvangsmodnes efter afskæring, eller hvis landmanden ikke har det nødvendige udstyr til at høste afgrøden direkte. kilde: wkipedia.dk

en fin snitter er faktisk noget alá en plæneklipper bare i forstørret udgave som bruges til og klippe græs og vist nok også majs

en mejetærsker er til og høste korn med

det var så hvad mini-landmanden som aldrig har siddet i sådan nogle maskiner før kunne fortælle

Mads Møller Pedersen
Til top
Kim.Andersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Himmerland
Point: 1431
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Juli-2008 kl. 17:41
Super fede. Glæder mig til at se mejetaskeren...
Kim Andersen
"Hvis plan A ikke virker, så husk, at alfabetet har 28 bogstaver."
Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Point: 8419
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Juli-2008 kl. 17:46

En skårlægger er en landbrugsmaskine der er bygget til at meje afgrøder og lægge dem i rækker til senere behandling med andre maskiner. Metoden bruges ofte til afgrøder der tvangsmodnes efter afskæring, eller hvis landmanden ikke har det nødvendige udstyr til at høste afgrøden direkte. Somme tider skårlægges også non-food-afgrøder, som tørres, balles og eksempelvis brændes i halmfyr eller lignende.

De fleste skårlæggere i Danmark er selvkørende, men der findes også traktortrukne modeller der drives af et kraftudtag.

De selvkørende modeller drives og styres oftest af forhjulene, mens et eller to baghjul holder balancen og svinger 360 grader på samme måde som på en typisk indkøbsvogn. Styring foregår ved at det ene forhjul bremses mere end det andet, hvilket også ses på eksempelvis Bobcats, der dog styres på to hjul i hver side.

Forrest på skærbordet sidder en knivrække der skærer afgrøden af. En åben "tromle" hjælper lange afgrøder med at falde den rigtige vej, og et bånd eller en snegl fører afgrøden til midten af skærbordet, hvor den udføres gennem et hul til en pæn bane.

Afgrøder der skårlægges til tærskning herhjemme er typisk raps og kløver.

Kilde: Wikipedia

Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager:
LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede 2014-?
MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023
Byg & Leg, Svendborg Teater 2022-?
Klodsfest 2024, Hvalsø
Klodsfest 2025, Thisted
Til top
H.Bidstrup Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Point: 1385
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H.Bidstrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Juli-2008 kl. 17:51
Citat: Peter.Vingborg Peter.Vingborg skrev:

En skårlægger er en landbrugsmaskine der er bygget til at meje afgrøder og lægge dem i rækker til senere behandling med andre maskiner. Metoden bruges ofte til afgrøder der tvangsmodnes efter afskæring, eller hvis landmanden ikke har det nødvendige udstyr til at høste afgrøden direkte. Somme tider skårlægges også non-food-afgrøder, som tørres, balles og eksempelvis brændes i halmfyr eller lignende.

De fleste skårlæggere i Danmark er selvkørende, men der findes også traktortrukne modeller der drives af et kraftudtag.

De selvkørende modeller drives og styres oftest af forhjulene, mens et eller to baghjul holder balancen og svinger 360 grader på samme måde som på en typisk indkøbsvogn. Styring foregår ved at det ene forhjul bremses mere end det andet, hvilket også ses på eksempelvis Bobcats, der dog styres på to hjul i hver side.

Forrest på skærbordet sidder en knivrække der skærer afgrøden af. En åben "tromle" hjælper lange afgrøder med at falde den rigtige vej, og et bånd eller en snegl fører afgrøden til midten af skærbordet, hvor den udføres gennem et hul til en pæn bane.

Afgrøder der skårlægges til tærskning herhjemme er typisk raps og kløver.

Se det er en "Pap-udskæring" man kan forstå

Henning Bidstrup

Vindmøller - skal de ikke lave strøm ell. ?????? - jeg tror jeg har et problem

Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Point: 8419
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Juli-2008 kl. 17:59

Mejetærskeren er en maskine der høster og tærsker planter og skiller halm og avner fra. Kernerne eller frøene opsamles i en tank, mens resten af planten efterlades i en bane efter maskinen. Mejetærskeren mejer kornet (høster det) først, og tærsker det (skiller kernerne fra) bagefter.

Billede:Maehdrescher schema nummeriert.png

1 Rotor 11 Øvre sigte
2 Knive 12 Nedre sigte
3 Indføringssnegl 13 Tilbageføring af utærskede dele
4 Fremfører 14
5 Stenfang 15 Kornsnegl
6 Tærskecylinder 16 Korntank
7 17 Eventuel halmsnitter
8 18 Førerkabine
9 19 Motor
10 Blæser

Hmmm 7, 8, 9 og 14 mangler så lige at blive oversat til dansk - kom i gang Gårdmand Thomsen.....

Læs evt. selv videre her: http://da.wikipedia.org/wiki/Mejet%C3%A6rsker

Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager:
LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede 2014-?
MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023
Byg & Leg, Svendborg Teater 2022-?
Klodsfest 2024, Hvalsø
Klodsfest 2025, Thisted
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Juli-2008 kl. 14:19

Citat: C.Bennedsen C.Bennedsen skrev:

Er det ikke snart på tide at vi skal se dine modeller "live"???

Hvis LEGO World 2009 i København bliver til noget og LEGO vil være behjælpelig med transport, så tager jeg alt med dér, både biler, motorcykler, huse og landbrugsisenkram.

Citat: René.Hoffstar René.Hoffstar skrev:

Og så for os agro-ignoranter:

(Og nu er jeg meget spændt på længden af Gårdmand Thomsens næste indlæg...)

Mads' og Peters henvisning til Wikipedia giver vist de fleste svar på det.

Jeg kunne så måske lige supplere med:

Selvkørende skårlægger: Bruges mest til stivstråede afgrøder som f.eks. raps. Den kan lægge et luftigt skår - hvilket fremmer tørringen - og den kan lægge stråene således at rodenden vender nedad. For raps er det vigtigt at stråene vender sådan under tørringen, for at det så kan samles op uden alt for stort kernespild. Når det skal tærskes bruges en mejetærsker med et skærebord der kan opsamle (f.eks. et Massey Ferguson Power Flow) og en passende tærskebro (eller tærskebroindstilling).

Bugseret skårlægger: Trækkes af en traktor og bruges mest til blødstråede afgrøder som f.eks. græs, der ligeledes lægges til tørring på marken i et skår. Med knapt et par dages mellemrum spredes eller vendes skåret, indtil tørstofindholdet er højt nok til ensilering. Opsamles med grønthøster, snittevogn, ballepresser eller en selvkørende finsnitter med pick up.

Selvkørende finsnitter: Den kan udstyres med forskellige skæreborde, afhængig af hvad der skal høstes - græs, majs, pil, elefantgræs, m.fl. Det vender jeg tilbage til når min Claas Jaguar 840 er bygget færdig - der mangler kun et rækkeuafhængigt majsskærebord.

Bugseret finsnitter: Traktortrukne finsnittere ses ikke så tit, da finsnitning er noget som kræver en del kW. De fleste selvkørende finsnittere er til sammenligning på 400-500 kW motorydelse.

Mejetærsker: Kan bruges til direkte høst af frøafgrøder som f.eks. svingel, hvede, byg, rug, havre, etc. eller til tærskning af skårlagte afgrøder (se ovenfor).

Alle maskinerne kan noget forskelligt - jeg tror at hvis man kunne lave en universalmaskine, så var den skkert nok opfundet.

Designet er jo bestemt af funktionen - hvilket i den sidste ende vil sige afgrødens egenskaber.

Citat: Peter.Wingcommander Peter.Wingcommander skrev:

1 Rotor 11 Øvre sigte
2 Knive 12 Nedre sigte
3 Indføringssnegl 13 Tilbageføring af utærskede dele
4 Fremfører 14
5 Stenfang 15 Kornsnegl
6 Tærskecylinder 16 Korntank
7 17 Eventuel halmsnitter
8 18 Førerkabine
9 19 Motor
10 Blæser

Hmmm 7, 8, 9 og 14 mangler så lige at blive oversat til dansk - kom i gang Gårdmand Thomsen.....

Javel!  

1 Kamvinde (indføringsvinde)

2 Knivbjælke

3 Indføringssnegl

4 Indføringselevator

5 Stenfang

6 Tærskecylinder

7 Tærskebro

8 Halmrystere (på figuren er det åbne halmrystere)

9 Tilløbsplan

10 Underblæser

11 Oversold

12 Undersold

13 Retursnegl

14 Returelevator (som fører returmateriale (utærskede aks) til omtærskning)

15 Kornsnegl

16 Korntank

17 Halmsnitter

18 Førerkabine

19 Motorrum

Men det er godtnok ikke ligefrem den allernyeste model, du har fundet dér, Peter. Der mangler f.eks. efterrenser (med overblæser), accelerator, halmgafler, roterende kerneudskiller, m.m.

Ved præsentationen af min Claas Lexion 420 (forhåbentlig inden alt for længe) kan jeg eventuelt komme lidt nærmere ind på mekanikken i moderne mejetærskere.

Til top
Dan.Olsen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 03-Januar-2008
Point: 766
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dan.Olsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Juli-2008 kl. 14:40
Hej Carsten !
Igen igen fylder du os med imponade, dine modeller er utrolig flotte og
detalje rige .
Du nævner et vægtstangs princip som du bruger i alle dine modeller,
hvordan virker det helt præcist ???

Dan Olsen   I reject your reality and substitute my own "Adam Savage. Mythbusters"
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-December-2008 kl. 12:40

Citat: Dan.Olsen Dan.Olsen skrev:

Du nævner et vægtstangs princip som du bruger i alle dine modeller, hvordan virker det helt præcist ???

Jeg har skrevet lidt om indbygning af Pneumatic-cylindre efter vægtstangsprincippet i Byggebladet nr. 3.

Det kan downloades som .pdf-fil fra Byggepladens download-arkiv.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.117 sekunder.