Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Oversized Minifigs(3D printede)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Oversized Minifigs(3D printede)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Victor.D.Winther Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 17-September-2022
Sted: Odense
Region: Fyn
Status: Offline
Point: 143
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Victor.D.Winther Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Oversized Minifigs(3D printede)
    Sendt: 08-Maj-2025 kl. 11:51
Et lille preview af nogle af de fede 3D printede ting David Olsen og jeg vil fremvise til Klodsfest i Thisted.

Victor Damgård Winther

https://www.instagram.com/train_bricks/
Til top
Niels.J.Smedegaard Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 21-April-2018
Region: Sønderjylland
Point: 1224
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels.J.Smedegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2025 kl. 16:13
Hej Victor
Pas på med copy-right.
Foreningen fik på et tidspunkt for mere end et år siden en mail, hvor en vred varemærkeadvokat pustede sig op og truede med bål og brand, hvis vi selv printede logoer mv. på minifigurer, som vi så udstillede, og hvor der blev betalt entré for at komme ind. Han begrundede det med, at minifiguren er et figurvaremærke.

Om det så i bogstaveligste forstand holder i byretten kunne jeg godt tvivle stærkt på. LEGO har selv bragt varen på markedet, og forlangt den pris for den, som de ønskede. Så kan de ikke umiddelbart styre varens videre vej, eller om vi modificerer den - ej heller om vi printer på den eller udstiller den - så længe det ikke sker på en krænkende måde, der miskrediterer LEGO (Gæt hvem der i en LEGO-shop for en del år siden af LEGO har fået printet den selvvalgte tekst OrnliSySatan på en minifigur - blot for at nævne et kuriosum).

Det korte af det lange, i forhold til advokaten der opførte sig på en meget buldrende måde, er, at hvis vi ikke gør, som de siger, så kunne vi nok godt miste støtte fra dem. 
Selv om jeg tvivler på, at det har noget med reel jura at gøre.
(At buldre er typisk advokat, hvis deres argumenter er dårlige).

I dit tilfælde har de næppe godkendt, at I har 3D-printet deres minifigurer, endsige LEGO har bragt det på markedet til den pris, de selv har fastsat. Hvis det skal vises frem, så må det nok blive til de andre klods-nørder i tidsrum, hvor der ikke bliver adgang for den betalende offentlighed.

Ud over det, så ser det da nice ud, og jeg er klart nysgerrig.
Mvh
Niels
Lego Abuser Group
Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels.J.Smedegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2025 kl. 16:14
Hvorfor synes jeg, at den army-grønne mand i baggrunden ligner noget fra HALO?
Kunne der være et copy-right spørgsmål gemt LOL
Mvh
Niels
Lego Abuser Group
Til top
Camilla.Poulsen Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 15-December-2013
Region: Østjylland
Point: 173
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Camilla.Poulsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2025 kl. 16:45
Niels, der er jo rigtige lovmæssige regler, hvor man som virksomhed kan beskytte varemærke, logo, ja endda helt ned til en farve og en lyd. Så selvom ham advokaten måske opførte sig lidt tosset, så er den altså god nokSmile
Camilla Poulsen
Til top
Klods
Klods

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Victor.D.Winther Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2025 kl. 17:10
Så vidt jeg ved må man gerne printe til eget forbrug? De er hellere ikke 100 P LEGO men delene er inspireret hvilket vist også gør en forskel. De er også printe 1:5 så det er jo ikke minifig størrelse. Og desuden ser jeg intet farligt i at 3D printe oversized elementer. Der står fx ikke LEGO på nogle af dem. Og nettet er fyldt med designs.

Redigeret af Victor.D.Winther - 08-Maj-2025 kl. 17:11
Victor Damgård Winther

Til top
Christian.W.J Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Næstformand

Medlem siden: 02-Maj-2006
Sted: Denmark
Region: Vendsyssel
Point: 5061
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian.W.J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2025 kl. 18:04
Niels har (desværre) en pointe ift. retningslinjer fra LEGO. Se evt. den besked du gerne skulle have modtaget fra Peter VingborgSmile
Christian Wendelboe Jensen

http://www.Flickr.com/cwj93

Sine Ira Et Studio

(Destroyer Christian)
Til top
Klods
Klods

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Victor.D.Winther Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2025 kl. 18:26
Ok så har vi misforstået beskeden som at vi bare ikke må printe 1:1 minifigs. Kan en admin slette indlægget såfremt det kan få konsekvens for foreningen?
Victor Damgård Winther

Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels.J.Smedegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2025 kl. 19:41
Citat: Camilla.Poulsen Camilla.Poulsen skrev:

Niels, der er jo rigtige lovmæssige regler, hvor man som virksomhed kan beskytte varemærke, logo, ja endda helt ned til en farve og en lyd. Så selvom ham advokaten måske opførte sig lidt tosset, så er den altså god nokSmile

Kære Camilla

Som jeg også skriver i mit først indlæg, så er det ligegyldigt om du og jeg er enige eller ej. LEGO har fat om Byggepladens ædlere dele i form af, at de kan nægte os goder så som LugBulk, æsker til konkurrencer etc. Det vil vi selvfølgelig ikke miste, så der er ikke noget at rafle om.

Ud over det, så mener jeg bestemt, at LEGO er gået ud over grænserne for, hvad de kan påberåbe sig (hvilket ikke ville være første gang for LEGO). Når de først har bragt en vare på markedet til den pris de ønsker, og gennem de kanaler, de ønsker, så kan de ikke bruge varemærket til at standse en vares videre færd eller brug ved at påberåbe sig varemærkeretten. Det skulle da lige være hvis det strider mod "droit de moral", og vi gør noget, der stiller LEGO i et dårligt lys, som jeg også beskriver i mit første indlæg. LEGO's rettigheder i forhold til varemærket er konsumerede, når det er bragt på markedet.

Det er jo ikke således at vi eftergør deres figurmærke - minifiguren. Selv om de har registreret figuren som varemærke, så er det også blot en vare.

Jeg synes at det ville klæde LEGO i stedet at for eksempel at gå efter de butikker, der sælger kopier af LEGO's nyeste æsker. Det så jeg i Trier sidste sommer. Men at gå efter non-profit arrangementer, der har til formål et hylde klodsen, det har jeg svært ved at forstå.

Bilfabrikanter forbyder jo heller ikke håndværkere at sætte deres navn på siden af en varebil med henvisning til mønsterbeskyttelsesloven. Det kan de ikke, og det giver for så vidt heller ikke mening.
Det er nok i sidste ende det, jeg er forarget over. Det giver ingen mening.

Jeg tænkte godt nok over, at det var den 1. april, da bestyrelsen offentliggjorde, at vi skulle betale 10 cent pr. klods, når vi udstillede. Desværre var det meget tæt på noget lige så bombastisk fra TLG (forbud mod personlige tryk på minifigurer), at jeg tænkte, at det nok var rigtigt nok. Jeg gad slet ikke læse referatet til ende, for jeg blev bare i dårligt humør. Det spillede lige ind i virkelig dårlig opførsel fra TLG's side.
Mvh
Niels
Lego Abuser Group
Til top
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Point: 401
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Maj-2025 kl. 06:51
Der foregår en tilsvarende lille krig mellem 3D printere og Games Workshop indenfor Warhammer og miniature-verdenen. Der er en hel lille kælderindustri af studier, der laver ikke-helt-kopier af Warhammers produkter, men hvor de teknisk set er unikke eller har andre temaer, men indenfor spillet har de rigtige størrelser, våben og dimensioner. Lego er på ingen måde unikke i at føle sig truet af 3D printere, men presset på Lego er markant lavere, da produktet ikke er økonomisk værd at kopiere i din kælder på en printer, som tingene står i øjeblikket. Jeg ville ikke tage chancen og udstille figurene, selvom de er temmelig cool.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
Anders.Sinding Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 07-April-2015
Sted: Ishøj
Region: Hovedstadsområdet
Point: 3541
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Anders.Sinding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Maj-2025 kl. 16:50
Som jeg har forstået det har Victor dem med som udstilling, og ikke til salg altså ikke 'up front'. der har da floreret figurer lavet i træ, er der forskel på om de er lavet af det ene eller andet råmateriale?

Hvis Lego synes det er at gå over stregen siger de vel fra, og så er den ikke længere... Jeg ved godt at den virkelighed vi lever i i dag er styret meget mere af corporate interesser end tidligere. Men sig til Lego at deres navn i sig selv giver en hvis frihed til at lege med fantasien og udvide grænserne for vores kreativitet. 

Hvis der er et marked for disse figurer så må de jo erobre det, eller lade andre komme til.

Det kan godt være jeg er lidt naiv, men hvis vi bare finder os i at der sættes grænser for den kreativitet som vi lærte gennem legen med Lego, hvilken grå og kedelig verden ender det ikke med...

Glæder mig til at se Victors figurer i Thisted

Besøg min Instagram & Flickr her:
https://www.instagram.com/sinding.dk/
https://www.flickr.com/photos/133195951@N07/
Anders Sinding
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.070 sekunder.